hjelp hva har jeg lsd eller vanlig diff
Moderator: Styremedlemmer
hjelp hva har jeg lsd eller vanlig diff
hei
jeg har en us import 92 mod miata men vet ikke om jeg har LSD diff (limited slip difrensial) eller vanlig diff. det er nemlig levert begge typer
til min modell i følge forhandleren.
hvordan finner jeg ut hva jeg har?? hjelp
jeg har en us import 92 mod miata men vet ikke om jeg har LSD diff (limited slip difrensial) eller vanlig diff. det er nemlig levert begge typer
til min modell i følge forhandleren.
hvordan finner jeg ut hva jeg har?? hjelp
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
- Status: Offline
Ikke så lett å finne det ut..
Åpner du den og ser inni, så finner du det ut..
Trudde jeg hadde LSD før, men det viste seg å være en Åpen diff..
Men nå har jeg Torsen, det stemte ifølge EPC og merker stor forskjell på vinteren
Ifølge miata.net :
Q) How do I tell if I have a Limited Slip differential in my 1990-1993 Miata?
(A) You can't. There are no external markings on the housing to indicate a limited slip (both open and VLSD use a yellow colored fill cap). You could call Mazda Customer Relations (800-222-5500) with your VIN and just ask if it originally came with your car. There is misinformation out there that VLSD housings have cooling fins and open diffs have smooth housings. This is mostly incorrect. That rumor started because the first few hundred open diff housings to come on the Miata in 1990 were smooth, no fins. They changed them all to the finned version by about VIN #200. Even the attempt to lay a patch of two black marks on your driveway is not a telling attribute because the Miata is very well balanced and has equal weight on both tires as well as the IRS puts no twisting torque load on the tires either, an open diff Miata will also leave two black marks if you dump the clutch and peal out in a strait line.
Åpner du den og ser inni, så finner du det ut..
Trudde jeg hadde LSD før, men det viste seg å være en Åpen diff..
Men nå har jeg Torsen, det stemte ifølge EPC og merker stor forskjell på vinteren
Ifølge miata.net :
Q) How do I tell if I have a Limited Slip differential in my 1990-1993 Miata?
(A) You can't. There are no external markings on the housing to indicate a limited slip (both open and VLSD use a yellow colored fill cap). You could call Mazda Customer Relations (800-222-5500) with your VIN and just ask if it originally came with your car. There is misinformation out there that VLSD housings have cooling fins and open diffs have smooth housings. This is mostly incorrect. That rumor started because the first few hundred open diff housings to come on the Miata in 1990 were smooth, no fins. They changed them all to the finned version by about VIN #200. Even the attempt to lay a patch of two black marks on your driveway is not a telling attribute because the Miata is very well balanced and has equal weight on both tires as well as the IRS puts no twisting torque load on the tires either, an open diff Miata will also leave two black marks if you dump the clutch and peal out in a strait line.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
- MagnusAntony
- 7200 RPM
Du kan lese litt her, så kan det hende du finner ut hva du har slags diff du har i din bil.. Det stemte i hvertfall bra med at jeg har en 1.6 LSD diff i min
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Jon A

Jon A
X-93 LE. medlem #610
2010 20th AE Crystal White Pearlescent
- MagnusAntony
- 7200 RPM
Du mener en VLSD ? Eller har noen vært å byttet hos deg? Mener TorSen først kom med 1,8L, i 94..JonA wrote:Du kan lese litt her, så kan det hende du finner ut hva du har slags diff du har i din bil.. Det stemte i hvertfall bra med at jeg har en 1.6 LSD diff i min![]()
Jon A
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Det stemmer nok at TorSen kom først i 94, men diffen som sitter i min er fortsatt en "Limited Slip Differential" og gjerne med en V foran om du ønsker å definere at det er en diff.brems av viskose typen.RotaryPower wrote:Du mener en VLSD ? Eller har noen vært å byttet hos deg? Mener TorSen først kom med 1,8L, i 94..JonA wrote:Du kan lese litt her, så kan det hende du finner ut hva du har slags diff du har i din bil.. Det stemte i hvertfall bra med at jeg har en 1.6 LSD diff i min![]()
Jon A

X-93 LE. medlem #610
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
løft bilen i fra bake å sørg for å få begge hjul i lufta. snurr ene dekke med bilen i fri... går dei kver sin vei er det åpen... går dei samme vei er det vlsd
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Mener hjulene gikk samme vei til meg på gammle diffen.. Men det var åpen diff for det..glaibilenmin wrote:løft bilen i fra bake å sørg for å få begge hjul i lufta. snurr ene dekke med bilen i fri... går dei kver sin vei er det åpen... går dei samme vei er det vlsd
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
8O Høres ikke riktig ut. Diffen skal jo forskjelligveier om det er vanlig åpen diff..Vidar wrote:Mener hjulene gikk samme vei til meg på gammle diffen.. Men det var åpen diff for det..glaibilenmin wrote:løft bilen i fra bake å sørg for å få begge hjul i lufta. snurr ene dekke med bilen i fri... går dei kver sin vei er det åpen... går dei samme vei er det vlsd
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
de skal helt klart gå motsatt vei på åpen diff jaFred93LE wrote:8O Høres ikke riktig ut. Diffen skal jo forskjelligveier om det er vanlig åpen diff..Vidar wrote:Mener hjulene gikk samme vei til meg på gammle diffen.. Men det var åpen diff for det..glaibilenmin wrote:løft bilen i fra bake å sørg for å få begge hjul i lufta. snurr ene dekke med bilen i fri... går dei kver sin vei er det åpen... går dei samme vei er det vlsd
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542