Vippelykter - funksjonsfusk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Vippelykter - funksjonsfusk

Post by arkilex »

Flere spørsmål fra ny MX-5-eier kommer her. Bilen er en -91 med tysk spec. Noen dager fungerer vippelyktene slik de skal, dvs. de går opp når lyset slås på og går ned når lyset slås av, med vribryteren på blinklyshendelen. Lyshorn virker, dvs. at lyktene vippes opp, det lyser, og så slår de seg selv ned etter noen sekunder.............. Men andre dager må jeg "tvangskjøre" lyktene opp og ned med "den store knotten". Virker helt tilfeldig når det er på den ene eller andre måten. På meg virker det som et rele/kondensator-aktig problem. Eller dårlig kontakt. Har noen erfaringer med dette, og kanskje løsninger? Bytte rele bør vel være en smal sak, siden releene tydeligvis sitter i motorrommet, så er det bare det er jeg happy...
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Kjøp deg "luft på boks" og blås bort dritt der selve hendelen du skrur lysene på går inn på rattstammen. Har lest mange saker om dette på Miata.net i USA, og normalt er det rusk, støv og dritt i kontakten på rattstammen..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

jeg vil også ha lyshorn! har fått det til å fungere en eneste gang. jeg bare satt og lekte litt med hendlene mens jeg satt i kø, og plutselig spratt de opp, lyste og gikk ned igjen. men det har aldri skjedd igjen. keen på at dette alltid skal virke, kjekt når man skal hilse på andre mx-5'er
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jammen det lager du jo lett med en liten diode til noen få kroner:

http://www.miata.net/garage/flash.html
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Ingen hjelp å få?

Post by arkilex »

Har blåst rent kontakter ved rattstammen, hjalp ikke.På MX-5 Miata forum konkluderer de med at det antagelig er releet som må byttes. Jeg har en
-91, fra Tyskland, releene sitter ikke der de skal være i følge Miata Owners handbook.. Er det ikke en Mazda-mekaniker på forumet som kan hjelpe med å beskrive hvor releet sitter? Har noen gjort denne reparasjonen?
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

HansT wrote:Jammen det lager du jo lett med en liten diode til noen få kroner:

http://www.miata.net/garage/flash.html
se der ja!

takk for tips :)
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

sitter ikke relet bak på bryternen som du overstyrer vippefunksjonen med da?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
mx5turbo
Status: Offline

Post by mx5turbo »

fatlaces wrote:
HansT wrote:Jammen det lager du jo lett med en liten diode til noen få kroner:

http://www.miata.net/garage/flash.html
se der ja!

takk for tips :)
HVOR FIKK DU TAK I DEN DIODEN?
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

den skal dei ha hos clas ohlson
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Nå er det fikset

Post by arkilex »

Forstår ikke helt hvordan/hvorfor alle tipsene om dioder etc kom inn her...men tenkte jeg skulle si fra om at problemet mitt løste seg ved å bytte releet til vippelyktmotorene - det tok 5 minutter etter at jeg ved velvillig hjelp fra Andreas på au2fast både ble fortalt hvor releet på min "tyske" bil sitter (under dashbordet, over clutchpedalen) og fikk tilsendt et nytt rele. Stilig med en bil man kan demontere med stjernetrekker.....Så hvis andre får problemet, så ville jeg sjekket releet før jeg begynte å koste på bilen ny lysbryter, kanskje til ingen nytte (som forrige eier hadde gjort). Releet kostet 200 dKr.
User avatar
gaustabl
500 RPM
500 RPM
Posts: 66
Joined: 26 Oct 2004, 02:00
Location: Rjukan
Status: Offline

Post by gaustabl »

Hei, har noe av tilsvarende problem. Men de virker på fullt lys, ikke på nærlys. Har du et bilde av dette releet. Jeg har en 97 mod.

mvh Lars
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Slik ser releet ut

Post by arkilex »

Følg denne linken så ser du et bilde av releet.

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1082
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Nå er det fikset

Post by HansT »

arkilex wrote:Forstår ikke helt hvordan/hvorfor alle tipsene om dioder etc kom inn her...
Grunnen til det er at du skrev du hadde lyshorn (som er en uoriginal mod) på din bil, og fatlaces spurte da i en av de første innleggene hvordan det kan fikses...

og da gikk det med denne tråden som så mange andre.. det gikk litt off topic.. :D
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Lyshorn ikke originalt

Post by arkilex »

OK, jeg trodde lyshornet var originalt siden min bil har tyske spesifikasjoner- den har f. eks. mulighet for å justere lyset innenfra (hva man skal med det på en 2-seter med minimalt bagasjerom er uforståelig), og er det noe tyskere liker å bruke på autobahn er det lyshornet...hvis man kjører litt skarpt. Derfor tenkte jeg at det var en del av den tyske specen. - For øvrig var releplasseringen på bilen helt forskjellig fra det som fremgår i Enthusiasts workshop manual. Bilen har også ABS og servo, kanskje det er derfor ting er litt omplassert under panseret og en del releer flyttet til under dashbordet. Er for øvrig veldig takknemlig for hjelpen jeg fikk fra au2fast med dette, skulle ønske vi hadde et sånt spesialistverksted her i landet også.
Post Reply