Intercooler størrelse?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Drar opp denne litt igjen. Flere av dere nevner jeg burde kjøpe med større stusser enn 51mm. Uttaket på min turbo er 51mm. Hva har dette å si for flow og sånt, turbo-guru`r?

Ville tro at hvis man gikk opp i størrelse rett etter turbo vil man ha plass til mere men lufta vil gå tregere? Kanksje turbulens akuratt i overgangen?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg har ikke noe forhold til fluiddynamikk annet enn hva jeg har plukket opp i gjennom billitteratur. En killer mht. dette er at gasshastigheten går ned ved overganger fra liten til stor diameter. Dess kortere denne overgangen er jo mere turbulens og tap blir det. Gass hastigheten vil uansett gå ned men det blir forverret om man får turbulens.
Når det gjelder bend så vil større radius gi minde tap i flow.
Dette kan kompenseres med større dim på rør til enviss grad.

Hvor mye alt dette har å si i praksis er en anne sak. Det hjelper ikke å ha 3" rør på innsugsiden om eksossiden er restriksjonen. På min T25 var 2" helt ok med unntak av at spjeldet er 2.5 og krevde en overgang.
323 GT-R har 2.25 trykkrør og pusher ut mer enn nok effekt.
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

arildh wrote:En killer mht. dette er at gasshastigheten går ned ved overganger fra liten til stor diameter. Dess kortere denne overgangen er jo mere turbulens og tap blir det. Gass hastigheten vil uansett gå ned men det blir forverret om man får turbulens.
Du bekrefter mistanken min. Derfor tror jeg at jeg skal holde meg til 2" og heller gå opp til 2,5" rett før TB. Blir jo ikke så mange bend iogmed jeg går for ut-tak på topp av intercooler.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Post Reply