Dekkdim. ved senking?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Z3killer
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 01 Nov 2003, 01:00
Location: Larvik/Kongsberg
Status: Offline

Dekkdim. ved senking?

Post by Z3killer »

Hei. Vil først takke alle som svarte meg på spørsmålet om trimming. Det var meget nyttig. :D Har planer om å senke bilen min 35-40mm og ønsker gjerne at den skal bli noe stivere. Noen som har en kjøpsanbefaling?
Vil jeg få problemer med 225/45/17 hjul etter denne senkningen? :roll:
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

Skal du skifte både dempere og fjærer, eller bare fjærer?

Hvis du skal skifte begge deler anbefaler jeg sterkt Koni.

http://www.simco.no/Default.asp?Manuf=2 ... Modell=137

http://www.koni-na.com/

http://www.koni-na.com/pdf/1150-5031.pdf

Når det gjelder 225/45/17 hjul vet jeg ikke. Men jeg er nesten helt sikker på du må gjøre noe med hjulbuene for å få plass.
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
Z3killer
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 01 Nov 2003, 01:00
Location: Larvik/Kongsberg
Status: Offline

Post by Z3killer »

Hadde i utgangspunktet bare tenkt å bytte fjærer, da jeg leste et sted at støtdemper bytte ikke var nødvendig hvis man ikke senket mer enn 40 mm. Men takk for tipset. :lol:
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jeg svarte dette i det gamle forumet. Kan sikkert være til hjelp for deg nå, lykke til:

Jeg vil hevde at det i utgangspunktet er 3 metoder for å senke en MX5/Miata.

1. Du kjøper senkefjærer, m.a.o. kortere fjærer. Her er det et stort utvalg, og spør du meg, ville jeg da gått for noen progressive som er forholdsvis lik de originale ved vanlig kjøring, men hardere ved aktiv kjøring.

2. Du kan kjøpe dempere med mulighet til å justere fjærskålen nedover. Et godt eksempel her er Gule Koni Sportsdempere, der du kan bruke de originale fjærene, men den nedre fjærskålen kan settes i 3 nivå, og du kan m.a.o. senke bilen 2 hakk nedover. Fordelen er at du her kan beholde den originale fjæringkomforten, samt få bilen senket. Demperene kan også justeres i hardhet med et hjul på toppen. Bakdel? Vel, bilen er ikke "skamsenka"..., men demperene kan selvsagt kombineres med fjærene nevnt i punkt 1.

3. Du kan kjøpe et "coil-over"-sett. Dette er i utgangspunktet en kombinasjon av punkt 1 og 2, men her kan nedre fjærskål justeres (skrues) i mange nivå nedover, og du kan få bilen virkelig lav. Disse settene er selvfølgelig dyrest.

Jeg kjører personlig med Gule Konidempere med originale fjærer og er meget fornøyd med dette oppsettet. Jeg har montert fjærskålen på nederste nivå, og føler ikke jeg kunne kjørt med bilen mer senket. Tar ihvertfall nedi mange plasser slik jeg har det nå. Kjørte tidligere med senke/sports-fjærer på originale dempere, og det kommer jeg aldri til å gjøre igjen. Meget ukomfortabelt i kombinasjon med 16" felger og lavprofildekk
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8)
Med den dekkdimensjonen vil rullediameteren bli altfor stor i forhold til den originale. Dvs. at speedometeret vil vise feil, du vil få dårligere akselerasjon, mest sannsynlig subbing i hjulbuer og hjulene dine vil også bli vesentlig tyngre enn originalt. 225/45 er utrolig store og "fete dekk" for en Miata/MX5, og neppe særlig egnet for bilen. Skal du ha 17" dekk bør du ned på 205 eller 215/40x17 for å være i nærheten av original rullediameter (større rullediameter er knapt noen fordel). Jeg forsøkte for noen år siden 8x17 med 215/40x17 på en ny MX5, men tok dette raskt av igjen. Det føltes som å kjøre med et blylodd festet til hvert hjørne, og på svingete og litt ujevnt vei var kjøreegenskapene mye dårligere enn med originale 15" felger og dekk. Men prioriteringene er jo forskjellige, og dersom kun utseendet teller, ville jeg valgt 215/40x17 til 17" felger, da får du i alle fall plass under skjermene.
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Jeg har 215/40-17 på 8" felger, og synest det går helt greit. Du kjenner litt mer av underlaget i rattet, men bilen går akkurat dit du styrer den.
Det er ett spørsmål om smak og behag, og jeg liker det slik.

Hadde jeg hatt smalere felger ville jeg likevel valgt 205 når jeg skulle ha nye dekk, men synest det ser dumt ut når dekket er smale enn felgen.

Dersom du senker over 40mm fremme og velger store hjul, må du sannsynligvis varme opp innerskjermene og presse dem litt opp for at dekkene ikke skal ta i når du svinger.
En enkel operasjon med en varmluftpistol....

Skal du senke virkelig mye, kan det hende at du i tillegg må skjære litt av falsen på de bakre hjulbuene for at denne ikke skal skjære i dekkene når bilen fjærer.
Last edited by PKD on 14 Nov 2003, 16:26, edited 1 time in total.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jeg skal ikke blande meg bort i diskusjonen på om 17" 215 dekk subber skjermen eller ikke, men Frode nevner noen momenter som forsåvidt også er diskutert flere ganger i det gamle forumet, men nok godt kan gjentas.

Jeg kjører selv med 215/40-16 etter å ha prøvd flere oppsett med dekkdimensjoner, og felger. Har ingen problem med subbing.

Pkt.1 Felgvekt! Jeg vil faktisk påstå at mange har ødelagt mye av de fine sportslige kjøre-egenskapene på MX5/Miataen sin ved å ha på tunge 16" og 17" felger. Noen har kanskje kjøpt bilen med slike tunge felger i utgangspunktet, og vet ikke hva de "går glipp av". Vekt på dekk har også noe å si, men her er ikke forskjellene så store som på felger.

Men, jeg er HELT ENIG i at store felger er pent, ja til og med 18" felger synes jeg kan være pent på MX5/Miata. Jeg har derfor vært på leit etter størst mulig felger uten å endre "vektbalansen" pr. hjul. Det morsomme var at noen av de letteste felgene jeg fant var Mazda sine originale 16" MX5 Sport felger til 2001 modellen. Felgene er spesielt produsert for MX5, og da bilene er veldig følsomme for vekt er dette tenkt spesielt på under utviklingen. Minus er at de er skamdyre. Fikk heldigvis tak i slike i Tyskland, og jeg kjører nå med Toyo Proxes S-1 (forholdsvis lette dekk) i dimensjon 215/40-16 på. Endelig er jeg fornøyd med oppsettet. Nå har bilen funnet tilbake til sine opprinnelige kjøre-egenskaper.

Pkt.2. Rulleomkrets på dekk og bl.a. akselerasjon. Dekkene jeg kjører på i dimensjon 215/40-16 er langt fra tilfeldig valgt. Har tidl. bl.a. kjørt med 205/45-16 som må anses som vanlig på 16" felger til MX5/Miataer. Dette dekket har likevel 4,1 cm større rulleomkrets enn det originale. For 215/40-16 er forskjellen bare ca. 2 mm, altså omtrent originalt.

Forskjellen for 215/40-17 er 8,2 cm lengre omkrets, og for 205/40-17 5,7 cm lengre omkrets.

Større omkrets fører normalt til lavere akselerasjon hvis tilført kraft er lik. Forskjellen bli ikke så synlig i biler med flere HK og ikke minst større dreiemoment. Problemet til MX5/Miataer er faktisk lavt dreiemoment, og dermed er bilene spesielt følsommer på dette.

Sporing har jeg ikke hatt noe problem med på 215 brede Toyo dekk. Har hatt både 185 og 205 dekk som har sporet mye mer. Sporing og slike problemer oppstår ofte pga. dekkene sin konstruksjon, og spesielt på designet av kanten av dekket mot underlaget.
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

Felgvekt ja.... Noen som har erfaring med RIAL felger? Jeg kjører med rial felger 7,5 x 16. Var innom hjemme siden til rial( http://www.rial.de/eng/index.html ). Virket som en seriøs felg produsent, men det sto ikke noe om vekta på felgene.....
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
Post Reply