Hva gjør med turbo på EU kontroll?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Status: Offline

Hva gjør med turbo på EU kontroll?

Post by Thamun »

Ettersom jeg ser flere og flere som har turbo/kompressor i bilen uten godkjenning så lurer jeg litt på hva dere gjør når dere skal ta EU kontroll.

Har dere funnet et verksted som "ser mellom fingrene", eller tar dere ut trimmedelene før kontrollen?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Hmmm er det noe kolonne på eu sjekk seddelen det står om det er ettermontert turbo da, :lol: om man finner ett verksted som har nok å gjøre så slipper man nok unna. men om man viser denne på bililsynet så sliter man , og om man passer på at alt det andre stemmer og det ser ut til at faktisk denne turboen kunne vert originalt oppi der så gidder de nok ikkje se på dette.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Det er en egen kolonne på sjekklisten som omfatter alt uorginalt som skal godkjennes. Tror det er punkt 9.1. hvis jeg ikke husker feil. Alle som jobber med bil og har øynene i behold ser nok om en turbo er ettermontert eller ikke. Og ser de i vognkortet så ser de jo og om bilen har mye hk eller ikke.

På forrige eukontroll jeg var på så spurte mekanikeren meg om turboen var orginal. Kunne jo ikke lyve så jeg sa at den var ettermontert. Det var meningen at jeg skulle få anmerkning på det, men han glemte det av siden jeg spurte og gravde noe voldsomt om alt mulig annet :lol: Det var REN flaks!

_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

ingen kompiser som er bilmekanikere? :P

egentlig så tror jeg at om du drar til et verksted der alderen på mekanikerene er høy så er sjangsen for å bli oppdaga veldig liten..

for det første tror mange (inkludert mekanikere) at disse bilene har turbo orginalt og for det andre er det få mekanikere så bryr seg om å sjekke slikt utstyr.. å få time seint på ettermiddagen når mekanikerne begynner å bli lei og lengter etter middag kan funke av og til faktisk.. :P

jeg har jobba på diverse verksteder og må si at kunnskapen til mekanikerene når det gjelder modifiserte biler er meget varierende.. på tidligere verksteder jeg har jobba på har gjennomsnittsalderen på mekanikerene vært høy og de som jobbet der drev ikke på med bil på hobbybasis.. her skulle jeg lett ha klart å fått gjennom en mx5 med turbo uten at mekanikerene har tenkt tanken på at dette ikke var orginalt.. da er det litt verre med den plassen jeg jobber nå.. vi er kun unge folk på verkstedet og alle har bil som hobby, her ville du nok kjapt blitt oppdaga..
så varierer mye, men tror ikke det skal by på så alt for mye problemer å lure bilen gjennom eukontollen, så lenge den klarer avgassen.. ;) du får snike rundt i nærmiljøet ditt å se om du finner ut hvilke verksteder som er sløvere enn andre.. lykke til.. ;)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Når jeg viste bilen min plukket jeg av snurrebassen men hadde i sprutet og 550 dysene. IC og Turbomåler stod i så man skulle være rimelig feilplassert bilmekaniker for ikke å skjønne at denne bilen gikk på overtrykk alle dager i året bortsett fra denne :)
0 problemer.
RedRider
500 RPM
500 RPM

Post by RedRider »

StianOppistov wrote:Hmmm er det noe kolonne på eu sjekk seddelen det står om det er ettermontert turbo da, :lol:
Det er som Thamun sier, at punkt 9 dekker alt som ikke er orginalt/typegodkjent og skal da forevises trafikkstasjon. Dette har jeg kommentert før også når folk tror at en PKK ikke kan henge seg opp i turbo/kompressor monteringer.
Og dersom man får anmerkning på punkt 9 (forevisning trafikkstasjon) er det kun en trafikkstasjon som kan godkjenne PKK'n. (etterkontroll) Da er det ingenting et vanlig godkjent verksted kan gjøre.

Når det kommer til hva folk gjør med turbo'n ang PKK, så tror jeg mange tar en sjans og bare lar alt være påmontert, og heller tar en vurdering av hvilket verksted som kan lønne seg å bruke. (som det allerede er nevnt her :) ) Selv tar jeg det knusende med ro når jeg får innkalling til kontroll. ;) ;) 8)
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

RedRider wrote:Selv tar jeg det knusende med ro når jeg får innkalling til kontroll. ;) ;) 8)
Nå stiller jo ting seg LITT annerledes for deg din godkjente heldiggris!! :lol:

glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

men kan biltilsynet trekke tilbake en godkjenning?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

nei, en godkjenning skal i teorien ivertfall være permanent.. tror de vil få store problemer juridisk om de opphever en godkjenning... dette er en av grunnene til at de med småe skilt fortsatt kan kjøre rundt me disse..

edit: her tenkte jeg på turbogodkjenning når jeg skrev det ovenfor... :oops:
de kan ikke direkte trekke tilbake en eu-kontroll, men blir du stoppet i teknisk for noe som er ulovelig så får du ikke noe mindre straff om bilen nettopp er eu-godkjent eller ikke.. + at verksteda kan få en skikkelig smell om de blir tatt for å være for snille..
Last edited by _mx5_Rune_ on 26 Nov 2006, 20:12, edited 1 time in total.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

glaibilenmin wrote:men kan biltilsynet trekke tilbake en godkjenning?
tja.. de kan jo ta stikkprøver, og tvinge deg inn igjen har jeg hørt.. vet ikke hvor det står da... men, er liksom for å sjekke at verkstedene gjør jobben sin.. Men, dette vet jeg ikke om stemmer!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Jeg tror nok ikke at de begynner å gå gjennom registeret av godkjente biler og begynner å si at nå må dere skru ut turboen. Men man kan jo aldri vite.

Post Reply