Mx-5 m/hardtop i bilvaskemaskin?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
alex_johnsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 97
Joined: 03 Jan 2006, 01:00
Location: Karmøy
Status: Offline

Re: Mx-5 m/hardtop i bilvaskemaskin?

Post by alex_johnsen »

Sire wrote:Går det greit?
Neimen, er det ikke en av gamle bilene mine :D
Kostet på den noe mer eller ?
Med venlig hilsen
Alexander Johnsen

-05 RX8 HP
User avatar
Sire
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 20 Jun 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Mx-5 m/hardtop i bilvaskemaskin?

Post by Sire »

alex_johnsen wrote: Neimen, er det ikke en av gamle bilene mine :D
Kostet på den noe mer eller ?
Heisann! Nei har ikke gjort noe mer foreløpig. Skal montere senkefjærene til våren og få justert forstillingen etter det. Er meget fornøyd med bilen :)

Gikk forresten bra i vaskemaskinen. Skal dog ikke gjøre det så ofte. Må finne meg en hall her i Trondheim der jeg kan vaske og polere for hånd på vinteren.
User avatar
Paest
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 368
Joined: 09 Jan 2006, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Paest »

K2000 hallen på tempe er å anbefale, der er det selvvask. Høyttrykk og sånn der man slipper på mynter, underspyling, bøtter og kran med varmtvann om man vil vaske litt for hånd også.
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
User avatar
PetterHG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 160
Joined: 14 Aug 2005, 02:00
Medlemsnummer: 513
Location: Oslo
Status: Offline

Post by PetterHG »

I henhold til instruksjonsboken skal ikke hardtoppen inn i en maskin. Anbefales derfor ikke av Mazda.

Dermed bør det være greit. Kjør bilen inn i maskinen uten hardtopen 8-)
eller vask for hånd.

Et alternativ er å bruke høytrykkspyler... Men vær da forsiktig... En bil jeg var og så på var vasket med høytrykkspyler... Den skulle være fin når jeg kom.... Vel; da jeg kom holdt eieren på å øse bilen.... 8-(
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har vasket bilen mange ganger med diverse høytrykkspylere,
jeg tror man skal være rimelig uforsiktig for å klare å få så mye vann inn i bilen at det er noe særlig irriterende...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Post by miatajon »

Jeg jobber på en Hydro Texaco og vasker bilen ukentlig i bilvaskemaskin i hardtoppsesongen.. Men bruker aldri børster. Grunnen til det er at jeg ikke vil oppleve at lakken flasser av fra hardtoppen. Bilen blir så godt som ren av børsteløs vask, men jeg vasker den for hånd med svamp regelmessig også. Og så prøver jeg å polere den jevnlig. :lol:

Det viktigste en kan gjøre for å holde bilen renest mulig er å polere og vokse den reglmessig. Husk at det er om vinteren vedlikeholdet av lakken er viktigst! Dessverre er det alt for mange som bare gidder slikt om sommeren. En nypolert bil blir så godt som ren, mens en som aldri blir polert blir i beste fall mindre skitten av børsteløs vask. I tillegg fester ikke skiten seg like fort igjen på en vedlikeholdt lakk. Snakker av erfaring her med flere tusen solgte vask på samvittigheten. Stort sett alle som klager på vasken er de som vasker 2-3 ganger i året og aldri polerer. :roll:

Jeg har aldri opplevd å få vann inn i bilen når jeg vasker den i maskinen. :)
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

miatajon wrote:Jeg jobber på en Hydro Texaco
Er det ikke på en YX stasjon du jobber nå da?? Har forøvrig ikke vasket bilen min i maskin, dels. pga. det en her inne sier om at taket ble knust på en bil, og dels pga. det tar fem minutter å vaske for hånd!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

miatajon wrote:Jeg jobber på en Hydro Texaco
Er det ikke på en YX stasjon du jobber nå da?? Har forøvrig ikke vasket bilen min i maskin, dels. pga. det en her inne sier om at taket ble knust på en bil, og dels pga. det tar fem minutter å vaske for hånd!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Post by miatajon »

Sjansen for å få knust taket er nok utrolig mye større når du er ute og kjører med bilen enn akkurat de få minuttene den står inni vaskehallen. :roll:


I løpet av de 2,5 årene jeg har jobbet på stasjonen, har vi hatt ett tilfelle der maskinen har vært borti et panser. Stasjonen dekket da selvfølgelig dette. Ser ikke problemet. Er også en og annen vindusvsker som har falt av, og et par antenner som har knekket. Men vi vasker i snitt 10.000 biler i året, så dette blir veldig lite mener nå jeg.

Skulle forresten likt å se hvor ren bilen blir etter 5 min med håndvask. Du får kanskje spylt den på den tiden, men en skikkelig håndvask TAR mer enn 5 min ;)

Jeg jobber forresten på en Hydro Texaco inntil konseptet blir endret på vår stasjon, og det blir mest sannsynlig ikke før til høsten..så det så, hehe :mrgreen:
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

miatajon wrote:Sjansen for å få knust taket er nok utrolig mye større når du er ute og kjører med bilen enn akkurat de få minuttene den står inni vaskehallen. :roll:


I løpet av de 2,5 årene jeg har jobbet på stasjonen, har vi hatt ett tilfelle der maskinen har vært borti et panser. Stasjonen dekket da selvfølgelig dette. Ser ikke problemet. Er også en og annen vindusvsker som har falt av, og et par antenner som har knekket. Men vi vasker i snitt 10.000 biler i året, så dette blir veldig lite mener nå jeg.

Skulle forresten likt å se hvor ren bilen blir etter 5 min med håndvask. Du får kanskje spylt den på den tiden, men en skikkelig håndvask TAR mer enn 5 min ;)

Jeg jobber forresten på en Hydro Texaco inntil konseptet blir endret på vår stasjon, og det blir mest sannsynlig ikke før til høsten..så det så, hehe :mrgreen:
Altså, tingen er ikke at det tar akkurat fem minutter, men det tar ikke lang tid, var det jeg prøvde å vise på en litt annen måte enn å si at det ikke tar lang tid :P
Men, en rask håndvask, med svamp og slange, tar ikke mer enn ti minutter... Og da ser bilen helt ok ut.. Men, selvfølgelig, en skikkelig håndvask tar lengre tid, det sier seg jo selv!

Om ting som blir knust: kan godt vaske andre biler i automat, men jeg er ikke så sugen på å dra inn min lille! Og, jeg ser heller ikke problemet med håndvask, så lenge jeg har to hender, to ben, og ikke noen store vanskeligheter med å bevege meg!!

Hehe.. jaja.. oki, hydro texaco. men, de sier iallfall at dere bytter til yx på radioen NÅ da.. men, er vel som de derre "on the run" stasjonene deres.. tok jo tid det også!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Post by miatajon »

Altså, tingen er ikke at det tar akkurat fem minutter, men det tar ikke lang tid, var det jeg prøvde å vise på en litt annen måte enn å si at det ikke tar lang tid
Men, en rask håndvask, med svamp og slange, tar ikke mer enn ti minutter... Og da ser bilen helt ok ut.. Men, selvfølgelig, en skikkelig håndvask tar lengre tid, det sier seg jo selv!

Om ting som blir knust: kan godt vaske andre biler i automat, men jeg er ikke så sugen på å dra inn min lille! Og, jeg ser heller ikke problemet med håndvask, så lenge jeg har to hender, to ben, og ikke noen store vanskeligheter med å bevege meg!!

Håndvask er skikkelig kos syns nå jeg. Viktig å kose og dulle litt med gullene våre! :lol: Hadde jeg ikke vasket gratis i maskin ,så hadde jeg nok kjørt bilen langt sjeldnere i maskin jeg og :oops:

Men poenget er uansett at hardtoppen tåler i alle fall børsteløs vask, og den er tett. :D

Med softtopp derimot hadde jeg aldri villet kjørt bilen i maskin.. Er noen kunder med cab som gjør det, men jeg tror det sliter mer enn godt er på softtoppen 8O
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Takk for mange bra tips.

Grunnen til at ihvertfall jeg ønsker en runde i maskin er underspylinga.
Det er vel viktig å få til en gang i ny og ne, med disse skitne salta veien våre.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
tknilsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 16
Joined: 26 Apr 2007, 02:00
Medlemsnummer: 618
Location: Sola
Status: Offline

vasket i dag!

Post by tknilsen »

Vasking i maskin, uten børster, går helt fint! gjorde det nettopp, og fornøyd. Har på hardtop da.
Medlem nr. 618, 1992 Miata, Smurfe Blå.
Post Reply