Spesial nøkkel til hjul muttere

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
BRG91
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 24 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Spesial nøkkel til hjul muttere

Post by BRG91 »

Jeg har nettopp skiftet til vinterdekk på min 91 brg miata. Fire av mutterne (en på hvert hjul) må man ha en spesial nøkkel for å feste/ skru løs. Jeg vet ikke om dette er standard på miata eller om det bare er noe som en tidligere eier har anskaffet. Når jeg skulle skru til vinterdekkene tok jeg litt for mye i på den ene spesial mutteren. Det resulterte i at spesialnøkkelen fikk et brudd i seg og er nå ubrukelig. Jeg tenkte først at dette trenger jeg ikke å bry meg med før sommerdekkene skal på igjen. Men på min første kjøretur med vinterdekkene merket jeg at det var mye vibrasjoner i rattet og jeg regner med at jeg må avbalansere hjulene for å bli kvitt dette. Er det noen av dere som vet hvordan jeg kan få skaffet meg en ny spesialnøkkel?
På forhånd takk for alle svar.
Henning
User avatar
Dyret
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 196
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Contact:
Status: Offline

Post by Dyret »

Dette blir sikkert ikke noen lett oppgave. Har vært med på å borre ut alle låseboltene for å bytte ut desse med nye. Du kan prøve å oppsøke butikker som selger dekk/felger for å høre om dette er noe de kan skaffe
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red

Medlemsnummer: 378
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Duppsko »

Dette kalles forresten en låsebolt, og mange biler med original-felger har dette... (med forskjellige mønster fra merke til merke selvfølgelig) Ta en telefon til mazda iglebæk du, og hør om dem har den på delelageret sitt... Tror alle originale boltene til mx5'ene har sånne...
User avatar
BRG91
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 24 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by BRG91 »

Takk for gode svar :D
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

hadde samme problem på min forige bil opel corsa
da jeg skulle selge den måtte jeg bytte til vinterdekk,
da jeg også hadde 4x låsemuttere gikk spesialnøkkelen i stykker etter første bolten :cry:
fikk beskjed på dekk verkstedet at den måtte bestilles i oslo,
men fikk den ikke der heller å måtte bestille fra frankrike :cry:
reiste da til en annen dekk butikk å di viste råd :D :D :D
mine bolter var runde (på selve hodet der det vanlig vis er spor til skralla) rundt den igjen var det satt på en svive skive,dekk mannen fikk fjernet denne med ett skrujern , så tok han en 15 mm skralle med forlenger satt den på tuppen av bolten så tok han en liten sleggehammer å slo den 15mm skralla fast i bolten å vips bare å skru av :mrgreen: litt lang forklaring dette her men 8O
tok ca 10 min for dekkgubben å få av di 3 siste :lol: :lol: :lol:
Post Reply