Friskus' muligens kommende prosjekt (Dagdrømming?)
Moderator: Styremedlemmer
Friskus' muligens kommende prosjekt (Dagdrømming?)
På forhånd til de som belegger seg på å lese dette: Dette er ikke et prosjekt som jeg har tenkt å sette igang med det første. men lufter tanker og ideer, samt er ute etter tilbakemeldinger og tips ang. et prosjekt jeg mest sannsynlig vil prøve meg ut på når jeg er ferdigutdannet og i jobb.
Prosjektet kommer ikke til å bli utført av kun meg, men sammen med noen mekkeglade kamerater.
Jeg har ikke all verden med motorteori i blodet, men er flink til å skru ellers og er ivrig på å lære. Mye kan man lese seg til. Har også da bekjente som er mere inne å motorer enn meg. Deriblandt en maskiningeniør som kommer til å bidra en del. Noe som kan være hendig om deler må maskineres og slikt.
Jeg har gått å dagdrømt om en motorsterk bil til banebruk i lengere tider nå. Har til tider vasnkeligheter for å konsentrere meg på ksolen fordi jeg sitter å drømmer meg bort. Nesten som å være forelska vettu.. :S
Det jeg er ute etter er en morro, liten, lett, turtallsvillig japse som jeg kan ha litt morro med, både i byggeperiode og når den eventuelt står ferdig til bruk.
Det er to biler jeg kunne tenkt meg å bygge på, og det er 92-95 HB karosseriet til Honda Civic, og NA miata/mx-5.
Ja vet civic er framhjulsdreven, men rundt en svingete bane vil den være minst like god som en bakhjulsdreven. Og deler og alt er veldig billig og lett å få tak i når det gjelder civic. Her er det også mulighet for å registrere turbo om jeg har lyst til å ha den på veien.
Men tingen er at vi allerede har en rekke spreke civicer i norge og resten av kloden for den del. Er en del meget spreke prosjekter på gang i molde om dagen. samt en civic med bakhjulstrekk og skylinemotor i trondheim.
Så jeg føler liksom bygget må være veldig ekstremt skal den nå høyt blandt de andre civicene rundt omkring.
Miata/mx-5 derimot er det ikke fullt så mange råe maskiner ute å går.
Vet/har hørt om kun et par-tre bygger det står respekt av.
Planen er vel ikke å bli landets råeste av sitt slag, men skal være en morro bil som kan hevde seg i rekken.
Dette er de alternativene jeg har komemt fram til:
1.
mx5/miata med Wankel motor fra RX-7 til banebruk:
Dette er gjort en rekke steder og lar seg greit gjøre. Tar inn da en rx7 delebil med fungerende motor og slikt. Hente inn en brukbar NA fra tyskland eller noe og putte denne motoren i.
I tilegg skal jo alt av understell byttes ut med noe heftig, bur skal monteres, bilen skal ribbes for alt, og alt annet som trengs i en banebil/lekebil skal kjøpes og monteres.
Noen som har noe formening om ca budsjett her?
2.
mx5/miata med 1.8 L og turbo.
Denne skal også ribbes, sporststoler, diff, sportsunderstell, bur, wide bodykit, smidd innmat, datasprut osv..
Henter da bil fra utlandet som kun momses inn.
Budsjett 150-200k?
3.
mx5/miata med 1.8 naturally aspirated.
Altså en trolltrimmet 1,8L uten turbo.
da med alt av innmat i motor byttet ut, ITB, andre kammer, eksos, racingfuel osv. + så klart bur, understell, diff, datasprut osv.
Jeg er ikke så inne på motorene til mx5 og hvordan de er å trimme uten turbo, men man brude klare rundt 200 hk i motor?
Denne kan da også registreres på vei om jeg skulle ønske det siden den ikke har turbo.
4.
Honda civic 1,6 vti turbo.
Letta, med heftig understell, datasprut og det hele. sikte på 300 hk på hjula.
Budsjett: 150k
5.
Honda civic k20 maskin med ITB.
denne motoren er det ca 200 hk i originalt og på et letta hb karosseri på rundt 850 kg vil dette gå veldig bra. Også her de tilbehørene ekstra som nevnt på de andre.
budsjett 150k ca
Hør den lyden folkens.
Kommer oppdateringer tterhvert som jeg gidder skrive mer + div bilder og filmer av hva jeg er ute etter.
kom med innspill folkens. Her trengs tips ang bygger som alt finens og slikt.
Prosjektet kommer ikke til å bli utført av kun meg, men sammen med noen mekkeglade kamerater.
Jeg har ikke all verden med motorteori i blodet, men er flink til å skru ellers og er ivrig på å lære. Mye kan man lese seg til. Har også da bekjente som er mere inne å motorer enn meg. Deriblandt en maskiningeniør som kommer til å bidra en del. Noe som kan være hendig om deler må maskineres og slikt.
Jeg har gått å dagdrømt om en motorsterk bil til banebruk i lengere tider nå. Har til tider vasnkeligheter for å konsentrere meg på ksolen fordi jeg sitter å drømmer meg bort. Nesten som å være forelska vettu.. :S
Det jeg er ute etter er en morro, liten, lett, turtallsvillig japse som jeg kan ha litt morro med, både i byggeperiode og når den eventuelt står ferdig til bruk.
Det er to biler jeg kunne tenkt meg å bygge på, og det er 92-95 HB karosseriet til Honda Civic, og NA miata/mx-5.
Ja vet civic er framhjulsdreven, men rundt en svingete bane vil den være minst like god som en bakhjulsdreven. Og deler og alt er veldig billig og lett å få tak i når det gjelder civic. Her er det også mulighet for å registrere turbo om jeg har lyst til å ha den på veien.
Men tingen er at vi allerede har en rekke spreke civicer i norge og resten av kloden for den del. Er en del meget spreke prosjekter på gang i molde om dagen. samt en civic med bakhjulstrekk og skylinemotor i trondheim.
Så jeg føler liksom bygget må være veldig ekstremt skal den nå høyt blandt de andre civicene rundt omkring.
Miata/mx-5 derimot er det ikke fullt så mange råe maskiner ute å går.
Vet/har hørt om kun et par-tre bygger det står respekt av.
Planen er vel ikke å bli landets råeste av sitt slag, men skal være en morro bil som kan hevde seg i rekken.
Dette er de alternativene jeg har komemt fram til:
1.
mx5/miata med Wankel motor fra RX-7 til banebruk:
Dette er gjort en rekke steder og lar seg greit gjøre. Tar inn da en rx7 delebil med fungerende motor og slikt. Hente inn en brukbar NA fra tyskland eller noe og putte denne motoren i.
I tilegg skal jo alt av understell byttes ut med noe heftig, bur skal monteres, bilen skal ribbes for alt, og alt annet som trengs i en banebil/lekebil skal kjøpes og monteres.
Noen som har noe formening om ca budsjett her?
2.
mx5/miata med 1.8 L og turbo.
Denne skal også ribbes, sporststoler, diff, sportsunderstell, bur, wide bodykit, smidd innmat, datasprut osv..
Henter da bil fra utlandet som kun momses inn.
Budsjett 150-200k?
3.
mx5/miata med 1.8 naturally aspirated.
Altså en trolltrimmet 1,8L uten turbo.
da med alt av innmat i motor byttet ut, ITB, andre kammer, eksos, racingfuel osv. + så klart bur, understell, diff, datasprut osv.
Jeg er ikke så inne på motorene til mx5 og hvordan de er å trimme uten turbo, men man brude klare rundt 200 hk i motor?
Denne kan da også registreres på vei om jeg skulle ønske det siden den ikke har turbo.
4.
Honda civic 1,6 vti turbo.
Letta, med heftig understell, datasprut og det hele. sikte på 300 hk på hjula.
Budsjett: 150k
5.
Honda civic k20 maskin med ITB.
denne motoren er det ca 200 hk i originalt og på et letta hb karosseri på rundt 850 kg vil dette gå veldig bra. Også her de tilbehørene ekstra som nevnt på de andre.
budsjett 150k ca
Hør den lyden folkens.
Kommer oppdateringer tterhvert som jeg gidder skrive mer + div bilder og filmer av hva jeg er ute etter.
kom med innspill folkens. Her trengs tips ang bygger som alt finens og slikt.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
- Status: Offline
ved alt. 3 går det ann og dra ut 200+ ja
men det koster...
alt. 1 har jeg ikke sett her i norge før, høres mest spennende ut for min del.
beundrer målsettningen, eller drømmen deres da
men det koster...
alt. 1 har jeg ikke sett her i norge før, høres mest spennende ut for min del.
beundrer målsettningen, eller drømmen deres da

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
dobbelpost..
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
spennende dette..
jeg har et forslag som sikkert hadde vært morro, honda b16/b18 turbomotor i mx5, tror dette kunne bli en bra kombinasjon.. har sett film av en mx5 med nesten orginal b16motor og det virka som det gikk brukbart..
helt klart litt jobb, men hadde blitt litt utradisjonelt.. 
om du skal ha en virkelig kul/rå banebil så slår gammel mini med hondas b16motor aldri feil.. er ingen i norge som har dette såvidt jeg vet, men finnes en del slike på verdensbasis.. den lille bilen flytter bra på seg, selv med utrimma vti motor..
:)
jeg har et forslag som sikkert hadde vært morro, honda b16/b18 turbomotor i mx5, tror dette kunne bli en bra kombinasjon.. har sett film av en mx5 med nesten orginal b16motor og det virka som det gikk brukbart..

om du skal ha en virkelig kul/rå banebil så slår gammel mini med hondas b16motor aldri feil.. er ingen i norge som har dette såvidt jeg vet, men finnes en del slike på verdensbasis.. den lille bilen flytter bra på seg, selv med utrimma vti motor..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
hvordan fikk de b16/b18 til å fungere i en mx5. b16/b18 er jo til framhjulstrekk og vil jo bli veeldig mye jobb å få det til. Kan alltids sette motoren bak, men vil ikke være nok plass i en mx5.
Så forøvring en del sol med k20turbo maskin bak, OG FORAN!! Den bør dere sjekke ut.
Mini med vti er aldri en bummer nei. Men er dog litt vanskelig å finne fine mini eksemplarer. og blir vel litt mye arbeid med alt i og med at alt må pusses opp helt fra scratch samt alt av motorfester og slikt må lages fra grunnen av bak. Dette blir et større prosjekt enn jeg har tenkt på.
de prosjektene jeg har lakt frem er litt mer "plug n' play".
Og er nok ikke bare fantasiprosjekt dette. Jeg har bestemt meg for at et heftig bilbygge skal på banen innen få år. Og når jeg er ferdig utdannet og forhåpentligvis uten kone og barn skal jeg ha god nok økonomi til å kunne backe et slikt prosjekt.
Så forøvring en del sol med k20turbo maskin bak, OG FORAN!! Den bør dere sjekke ut.
Mini med vti er aldri en bummer nei. Men er dog litt vanskelig å finne fine mini eksemplarer. og blir vel litt mye arbeid med alt i og med at alt må pusses opp helt fra scratch samt alt av motorfester og slikt må lages fra grunnen av bak. Dette blir et større prosjekt enn jeg har tenkt på.
de prosjektene jeg har lakt frem er litt mer "plug n' play".
Og er nok ikke bare fantasiprosjekt dette. Jeg har bestemt meg for at et heftig bilbygge skal på banen innen få år. Og når jeg er ferdig utdannet og forhåpentligvis uten kone og barn skal jeg ha god nok økonomi til å kunne backe et slikt prosjekt.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
bygg miata så du får bakhjulstrekk....VIKTIG..viktig!
gå for prosjekt 2, runner lett 300 hk vist du slenger på 2l stroker kitt fra fm, det er i planene mine vist jeg skal ha bilen en stund
gå for prosjekt 2, runner lett 300 hk vist du slenger på 2l stroker kitt fra fm, det er i planene mine vist jeg skal ha bilen en stund
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
-
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Ja, det er faktisk mulig å komme til ett punkt hvor det begynner å holde.HF-mx5T wrote:alternativ nr2 kan bli sjokkerende raskt med litt mods![]()
mye ekstra luft gjør noe med en sånn bil, eller hva hauk ?

Standard -> går bra -> Heftig -> sinnsvak -> latterlig -> kirkegården.
-
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Man venner seg til det aller meste - og du har jo "vokst opp" sammen med bilen, og dermed kjenner den veldig godt. Jeg mener din lukter på "sinnsvak", som i sinnsvak tøff. Man må jo vite hva man driver med når man ratter den der - men såpass må man vel kunne kreve av sjåføren.HF-mx5T wrote:føler grensa ligger mye høyere enn man skulle tro.. 500 hester i mx tror jeg nærmer seg kirkegården. men skulle vært morro å prøvd
Den største "utfordringa" med din er vel å få trøkt effekten nedi bakken med kun 205-dekk?
Er mange som mener det er dødfødt å bygge framhjulstrekker, men det går litt opp i opp. Du har f.eks problemer med å få kreftene ned i bakken ved rask akselerasjon og stille start. lett å få hjulspinn. Men med framhjulstrekk kan du holde klampen i bånn gjennom korte svinger uten å få rumpa ut. Der bakhjulstrekkere må sleppe gassen kan du fortsatt ha klampen i bånn. Og jeg bare elsker VTEC, og med turbo må dette bli sykt spør du meg.
Legger ved en film med 2L vtec battle så ser dere at framhjulsdreven bil klarer seg pretty bra den.
Legger ved en film med 2L vtec battle så ser dere at framhjulsdreven bil klarer seg pretty bra den.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Ville gått for MX5 jeg..
Bygg en 1,8L MX5, bygg om motoren til 2L, sett på Turbo eller kompressor. Prøv å få tak i en LYSHOLM kompressor.. Tror ikke det er mange MX5er med lysholmkompressor i Norge. Hvis det finnes noen..
stor minus med feilhjulstrekk er at adhesjonsforholdene minker på drivhjulene når du gir gass..
Du forskyver tyngdepunktet bakover når du gir gass.. Grepet forsvinner på drivhjula..
Vektfordelinga er også 50/50 på mx5, noe som har en del å si på kjøreegenskapene. Hvordan den er på Civicen vet jeg ikke.
Bygg en 1,8L MX5, bygg om motoren til 2L, sett på Turbo eller kompressor. Prøv å få tak i en LYSHOLM kompressor.. Tror ikke det er mange MX5er med lysholmkompressor i Norge. Hvis det finnes noen..
stor minus med feilhjulstrekk er at adhesjonsforholdene minker på drivhjulene når du gir gass..
Du forskyver tyngdepunktet bakover når du gir gass.. Grepet forsvinner på drivhjula..
Vektfordelinga er også 50/50 på mx5, noe som har en del å si på kjøreegenskapene. Hvordan den er på Civicen vet jeg ikke.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Miatapowers
- 7200 RPM
Putt i en fe3 motor fra mazda 626 den er det 148hk originalt og kan meget lett strokes til 2,2 og borrer man litt så har man over 2,3l motor og med en fet turbo så gjør denne nytten ja, søk etter fe3 miata på google så ser du feks danny sin..
Dette er min drøm men nå er budskjettet så sprengt at motoren min bare ligger her... 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.