Med eller uten hardt tak

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Med eller uten hardt tak

Post by eito6260 »

Hei

Jeg solgte mx-5en min i høst og prøvde meg på et annet bilmerke, men det holdt ikke lenge. Nå er jeg på vei tilbake til det eneste rette. Jeg kommer til å satse på en ny eller nesten ny mx-5, og jeg så faktisk for meg at jeg ville vente et par år og kjøpe en 2007-modell med hardt foldetak. I går var jeg innom mazda-forhandleren i distriktet, og der fikk jeg se en bil med den nye takløsningen. Jeg ble skikkelig i tvil, for jeg vet ikke helt om jeg likte det jeg så. I profil synes jeg faktisk bilen så litt snodig ut - som om kupeen var en liten kuppel, og jeg fikk litt "Megane-cab"-følelse (uten sammenligning forøvrig). Dessuten gjør det lakkerte dekselet som skjuler taket når det ligger nede, at bakstussen virker for lang og kupeen kort (også en del av megane-følelsen).

Jeg kommer ikke til å bruke bilen om vinteren, og da er det kanskje ikke nødvendig med hardt tak? Det som trekker i retning hardt tak, er mindre vedlikehold og at det er elektrisk.

Image

Hos Mazda-forhandleren har de også en 2006-modell 2.0 Sport som jeg kan få for 350 000 inkl om.reg (kjørt 4000 km). Det er jo forsåvidt et kupp (selv om kona ikke mener det er det...). Ankepunktet mot den er fargen (koksgrå - jeg vil ha rød eller svart), og så synes jeg også at interiørfargen var litt kjip - lys brun. Setene var fine i den fargen, men plasten mellom setene så utrolig simpel ut. Jeg håper jeg har disiplin nok til å spare et drøyt år til og kjøpe en 1-2 år gammel bil, men vi får se hva som skjer...

Men spørsmålet her er - har dere sett den nye takløsningen "live"? Hva synes dere? Selv ble jeg altså litt skuffa. Det inntrykket jeg hadde fått ut fra bilder, var ganske positivt. "Live" var rett og slett en annen sak. Det var liksom ikke en mx-5.

PS. Jeg har vært medlem i klubben i flere år, men får rett og slett ikke skrevet innlegg når jeg har logget meg inn med det "gamle" nicket".


Tor
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Syns du skal kjøpe Sport utgave jeg. Prøvde sport og vanlig mx5 på Tusenfryd. Var litt forskjell på kjøreegenskapene..
Syns den gråfargen er fin. Men kan være litt enig med deg med brunfargen. Men det er jo mulig å bytte ut litt innvendig. Den stripa på dashbordet kan hvertfall byttes ut..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Har desverre bare sett den nye takløsningen på film, men jeg syntes den var vanvittig rå. Om det blir litt annerledes live vet jeg ikke, men det hadde vært visklig dumt da jeg ble imponert av det jeg så på filmen.
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Takk for raske svar. Jeg håper jeg kan gå for en sport-utgave uansett hvilken takløsning jeg velger.

Jeg har også sett den på film tidligere, og det er jo ikke noe å si på løsningen og funksjonen, men det er det rent visuelle jeg ble litt satt ut av da jeg fikk se bilen.

Tor
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

inglar wrote:Har desverre bare sett den nye takløsningen på film, men jeg syntes den var vanvittig rå. Om det blir litt annerledes live vet jeg ikke, men det hadde vært visklig dumt da jeg ble imponert av det jeg så på filmen.
Ser på bildet at kupeen blir kortere..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Ja, kupeen blir som en boble fordi strekket som den med kalesje har over området kalesjen senker seg i, blir ikke en del av kupeen hvis du velger hardt tak. Dermed blir også den bakerste delen av bilen merkelig lang.

Tor
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ville ikke tatt den med hardt tak om du ikke skal bruke den på vinteren. Caben tar 2 sekunder å legge ned, vedlikeholdet er nesten lik null, og for meg var det ikke problem om vinteren en gang, men jeg kjøpte hardtop mer pga. når softtopen er noen år og man bruker bilen om vinteren så hjelper det litt på holdbarheten. Dessuten synes jeg NBene er sexy med HT :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

biXen wrote:Ville ikke tatt den med hardt tak om du ikke skal bruke den på vinteren. Caben tar 2 sekunder å legge ned, vedlikeholdet er nesten lik null, og for meg var det ikke problem om vinteren en gang, men jeg kjøpte hardtop mer pga. når softtopen er noen år og man bruker bilen om vinteren så hjelper det litt på holdbarheten. Dessuten synes jeg NBene er sexy med HT :)
Tja leser du din egen test så sier du nesten at man bør velge med hardt tak. pga de blir da ikkje yngre disse nc heller da, blir slitt dette taket på de også, tror faktisk eg ville valgt med hardt tak, men nå har eg bare sett de på bilder da.. Nc kler da også bilen med hardt tak, men er redd det ikke kler å ha det nede.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

etter hva jeg har sett den på utallige bilder er jeg ikke itvil: mx5en ser rar ut med den nye hardtopløsningen.. taklinja blir liksom helt feil.. kan jo hende at den ser bedre ut på ordentlig, men tviler for at bildene lyver så alt for mye..

jeg er sånn at jeg synes at soft top er en del av sjarmen med å kjøre cab.. men men.. :P
skal man bruke den om vintern hadde sikkert hardtopløsningen vært grei, men mx5 skal jo ikke brukes om vinteren synes nå jeg.. :P
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg mener nå en roadster skal ha softtop.
Men jeg er kanskje litt gammeldags......
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

StianOppistov wrote: Tja leser du din egen test så sier du nesten at man bør velge med hardt tak. pga de blir da ikkje yngre disse nc heller da, blir slitt dette taket på de også, tror faktisk eg ville valgt med hardt tak, men nå har eg bare sett de på bilder da.. Nc kler da også bilen med hardt tak, men er redd det ikke kler å ha det nede.
Jeg gjør jo ikke det. Hvis jeg ikke liker mitt tak så kan jeg bare ta det av og selge det. Det er jo derfor det er praktisk om man plutselig skulle kjøre om vinteren. Man har valget. En NC med stofftak blir også slitt såklart, men når man kjøper en bil til 350,000 så snakker man en helt annen "timeline" for slitasje, og vedlikehold også forsåvidt. Hvis han da ikke kjører om vinteren så er vedlikeholdet enda mindre.

Hvis han kjøper med hardt tak så har han en fast løsning, som egentlig gjør noe litt rart med linja på bilen, i min, og tydeligvis en del andre, sin mening. Da er det ikke et valg, slik hardtop er, derfor er ikke det samme meningen, så jeg tror du misforsto meg litt.

Men sånn i bunn og grunn er det en sinnsvakt lekker bil med og uten hardt tak. Men blir litt rart pga. løsningen med foldetaket.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det jeg syns du egentlig bør gjøre. Er å kjøpe en Orignal NB MazdaSpeed MX5 !

Kjøreegenskapene på den er enda ett hakk eller to bedre enn NC sport...
Men den har turbo som gjør at den må kjøres over 4000 rpm for at den skal sparke i fra..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Jeg synes at BiXen har et poeng her. Hardtoppen til NA+B(+C) ser mye bedre ut enn det faste taket på NC. Med hardtopp får bilen et kupéaktig utseende, mens "kuppelen" på "Roadster Coupe" ødelegger de fine linjene bilen har.

NB Mazdasport har jeg ikke prøvd. Det er sikkert en kjøremaskin. Jeg håper jeg ikke fornærmer noen nå, men jeg synes at mx-5 med NC har funnet tilbake til den designperlen NA er. NB skurrer litt (lykteløsningene, både framme og bak).

Når det gjelder effekt, blir det uansett et hakk ned fra bilen jeg nettopp solgte, en 911 3.2 med 250 hk. En fantastisk bil, men den kostet det hvite i øyet å holde (alltid noe som måtte skiftes eller fikses), og i tillegg var den ganske skummel å dra på med på vanlig vei (les: sving). Mx-5 er mer en bil du kjører MED - du vet akkurat hvor du har den til en hver tid. Porschen var en kamp mot elementene. Utrolig morsomt - helt til bakenden ville fram (morsomt det også til sin tid).

Tor
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

kan jo lese litt på denne testen:
http://www.autobytel.com/content/shared ... id_int/913


men litt enig med eito, aldri helt klart å bli fortrolig med designet på NB'en.
får ikke helt satt fingeren på hva det er, mulig lyktene.. syns de burde fortsatt med popup lykter, men low profile så klart.
uansett, NC'en ser dødsbra ut. Også med stål tak, men kanskje litt "kuppel" ja..
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Softtoppen kan du ta av når du føler for det, f.eks på motorveien :)

Vet ikke om den faste hardtoppen til NC er godkjent for å senke i fart?

Softtoppen skal vel kunne senkes godkjent i 75km/t, og da er det bare å slakke farta litt på motorveien, bruke 2sekunder på å løsne softtoppen og føre den bakover hvis sola skulle skimte fram :P
Post Reply