veiv igjen,....

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267
Status: Offline

veiv igjen,....

Post by mojo-91 »

Pokker og....
Nå ser det ut til at reimhjulet har begynt å vingle igjen og jeg har selvsagt fortsatt den korte veivtappen....
Jeg hadde tilsvarende vingling i oktober og leverte derfor
bilen til Mazda hvor de fant ut at det var noe slitasje på veivtappen, men ikke noe de ikke kunne fikse. Ny pinne, register-drev, bolt og nytt reimhjul ble montert og alt var fryd og gammen.
Dette var altså i oktober.

Jeg var inne til sjekk av momentet på bolten i februar, da jeg mente reimhjulet hadde begynt å vingle litt igjen. Momentet var fint og det var bare å kjøre videre. I dag ser jeg at det ikke er bra. Det vingler ganske betydelig. Hvis det er slik at pinnen ligger og rører på seg der inne og sliter videre på veivtappen så må vel det skyldes at bolten har løsnet, eller hva? Og den løsner vel ikke hvis den er strammet med riktig moment?

Det jeg frykter er at Mazda på Ullern bil skal si at det ikke er noe poeng å gjøre samme reparasjonen igjen og at det eneste å gjøre er å montere en ny long-nose veivaksel eller å gå til innkjøp av ny motor. Og selvsagt at jeg må finansiere det hele.

(Kan det være en ørliten mulighet at den reima som går fra reimhjulet og rett opp til et annet hjul.(til vannpumpa??), er for stramt montert? Jeg ser nemlig at dette hjulet også vingler litt. Da er jo veivtappen fin, og bare reimhjulene som er vindskeive..... Jeg vet ikke om dette er saklig, jeg bare tenker.....)

Uansett, det er Mazda som har montert alt dette så det må vel være de som må ordne opp, eller hva?

Nå er jeg dritt lei denne helvetes veivtappen!!! :x
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Re: veiv igjen,....

Post by mxLars »

mojo-91 wrote: ...(Kan det være en ørliten mulighet at den reima som går fra reimhjulet og rett opp til et annet hjul.(til vannpumpa??), er for stramt montert? Jeg ser nemlig at dette hjulet også vingler litt. Da er jo veivtappen fin, og bare reimhjulene som er vindskeive..... Jeg vet ikke om dette er saklig, jeg bare tenker.....)

Uansett, det er Mazda som har montert alt dette så det må vel være de som må ordne opp, eller hva?

Nå er jeg dritt lei denne helvetes veivtappen!!! :x

Tror ikke du skal bekymre deg for mye -
plukka fra hver andre min igår siden det så ut som det levde litt.

Fant egentlig ikke no mistenkelig, kilen satt perfekt, og jeg bytta bolten med loctite 243 og 112-115Nm.
Sjekket vannpumpa, og der er et lite følbart slark i den.
Byttet også til et annet reimhjul, men det ser helt likt ut enda.
Wobbler litt på tomgang, og retter seg opp ganske bra hvis du øker turtallet til 12-1500rpm.

Det er nok bare gummivulkingen/dempingen i reimhjulet som tar opp bevegelsene til de andre komponenete, og da mest fra vannpumpa.
Vi må nok bytte den om ikke så altfor lenge :wink:

Pass på at reimene ikke er for stramme!
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Re: veiv igjen,....

Post by mojo-91 »

mxLars wrote: Det er nok bare gummivulkingen/dempingen i reimhjulet som tar opp bevegelsene til de andre komponenete, og da mest fra vannpumpa.
Vi må nok bytte den om ikke så altfor lenge :wink:

Pass på at reimene ikke er for stramme!
Denne gummivulkingen, sitter den mellom reimhjulet og registerdrevet?
Er det en integrert del i reimhjulet eller en separat del?

Jeg fikk vannpumpa byttet for et par år siden i forbindelse med registerreimbytte, så pumpa i seg selv skal vel være i orden. Men jeg mener å huske at det ikke fulgte med noe nytt hjul til den nye pumpa. Ergo så monterte vel verkstedet det gamle hjulet til den nye pumpa.
Mener du at det kan være det er dette hjulet som foråsaker at reimhjulet beveger på seg?
Er det en enkel sak å bytte dette vannpumpehjulet? Man slipper vel å måtte ta av toppdekselet?
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Den vulkaniseringen er en del inni dynamoreim hjulet...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

glaibilenmin wrote:Den vulkaniseringen er en del inni dynamoreim hjulet...
Hvis denne vulkaniseringen sitter i dynamoreimhjulet., hvorfor har det seg da slik at det er reimhjulet på veivakselen min som rører på seg da? Jeg forstod det slik på mxLars at det var denne vulkaniseringen (i veivaksel reimhjulet) som tok opp vibrasjoner fra de andre komponentene.
Jeg skjønner ikke dette her :?
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM

Post by John_91BRG »

Sikkert bare en skriveleif fra glaibilen min.

Vulkaniseringen sitter i veivhjulet, mens reimhjulet på dynamoen er et vanlig stålhjul uten demping.

EDIT:
Ser i første post at du fikk nytt reimhjul i oktober. Tror det er lite sannsynlig at det er defekt allerede, ettersom disse varer i årevis
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

John_91BRG wrote:Sikkert bare en skriveleif fra glaibilen min.

Vulkaniseringen sitter i veivhjulet, mens reimhjulet på dynamoen er et vanlig stålhjul uten demping.
Hvis vannpumpehjulet mitt beveger på seg (hvilket det gjør) så er det vel da (som mxLars sier) en mulighet at vulkaniseringen i veivreimhjulet tar opp disse bevegelsene og gjør at veivreimhjulet også beveger på seg.
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM

Post by John_91BRG »

Dersom du har kast i vannpumpehjulet, er det nok bare å bytte pumpe asap ettersom lageret får en del juling!
Du bør også sjekke om reimhjulet er tilskrudd, og at det ikke ligger noe dritt mellom hjulet og anleggsflaten.

Bare for å drive litt skremselspropaganda, så kan dere se hva som skjer når et lager går til helsike.
Her snakker vi 1" tjukk aksling:
Image

....men det er ikke så rart, når lageret ser sånn ut:
Image

Beklager avsporingen fra tråden, men vil bare poengtere viktigheten av at alle lager er i orden. Det blir fort fryktelig dyre lyder når ting ser ut som på bildene over....
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

div. wrote:

Hvis vannpumpehjulet mitt beveger på seg (hvilket det gjør) så er det vel da (som mxLars sier) en mulighet at vulkaniseringen i veivreimhjulet tar opp disse bevegelsene og gjør at veivreimhjulet også beveger på seg.
Sånn er det. Jepp. Jo. & fine bilder John!

Sier ikke at du HAR det samme som meg, men det KAN være slik.
Jeg HAR slark i akselen til vannpumpa, og må belage meg på å bytte den om ikke så lenge.

Du må rett og slett bli skitten på fingra for å finne ut hva du har :P

Bytt bolt, kile, reimer og regreim i samme slengen hvis du ikke er HELT sikker på at dette er ok :!:
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

Jeg fikk bilen undersøkt hos mazda på Ullern bil igjen. Han sa vannpumpa var fin og at det lille slarket var ubetydelig.
Hva gjelder veiva, så satt bolten som den skal og reimhjulet rører litt på seg, ja, men ikke betydelig. Jeg kunne sove godt om natten de kommende årene, mente han.
Så da er det vel bare å felle ned taket og kruse videre i sommersolen :D
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM

Post by mojo-91 »

Jeg fikk bilen undersøkt hos mazda på Ullern bil igjen. Han sa vannpumpa var fin og at det lille slarket var ubetydelig.
Hva gjelder veiva, så satt bolten som den skal og reimhjulet rører litt på seg, ja, men ikke betydelig. Jeg kunne sove godt om natten de kommende årene, mente han.
Så da er det vel bare å felle ned taket og kruse videre i sommersolen :D
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

Og du ble så glad du måtte poste det to ganger :mrgreen:

Desidert rimeligste plassen jeg har funnet for ny vannpumpe, pakninger og registerreim er de karene her :
http://www.store.partsdinosaur.com/page137.html

Kanskje ikke så dumt å ta med et head gasket set og 16 nye hydrauliske løftere i samme slengen hvis du vil hjøre litt mer når toppdekslet er av..

Hydrauliske løftere er på salg nå til $6.95 pr.stk.. sist jeg hørte om noen som trengte disse, kosta de 6-800kroner PER STK hos mazda 8O
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

tja, tar i bruk denne tråden jeg, ettersom jeg også har problemer med veiva "igjen"....

min skal være long-nose veiv, så jeg skjønner ikke helt, men problemet har tydeligvis vært der fra før jeg fikk bilen!

Iallfall, for ganske nøyaktig et år siden (når jeg kjøpte bilen) så byttet jeg reimhjulet på verksted i sandefjord pga. det ikke gikk helt rett rundt. her forrige dagen oppdaget jeg dette, igjen... Men, det er ikke noe spesielt bråk fra motoren eller noe slikt som skal tilsi at noe er alvorlig galt.

Har tatt et par videoer for å illustrere hvordan det er... Kan det være at hele veiva er gåen? er det noen som klarer å se noe ut i fra disse små filmene?

http://miata.no/filmer/mov1.avi

http://miata.no/filmer/mov2.avi
(på denne videoen prøvde jeg å få kameraet ned foran reimhjulet, men det var for trangt, så jeg stoppet opp som dere kan se sikkert.)

Tar dette ut fra andre tråden jeg Stian:
StianOppistov wrote:Jepp men merkelig du har klart å ødelegge veiva da, og var du som ødela tråden, ville bare hjelpe eg,, eg har hatt denne veiva liggende for lenge nå.
Mm, det er veldig merkelig, om det nå er veiva som er gåen da!!
Hehe, takker for all hjelp jeg, og ja, tråden min ble vel litt ødelagt når jeg sa det ja, bare følte jeg måtte gi en forklaring på hvorfor jeg ikke skulle selge enda!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Var litt mye slark her ja, såg ut som den roet seg en stund også. og ser ut til at både bolten og hjulet var skeivt, klarer du å rikke på det om du tar på det, og har du sjekket om bolten er fast, den er 21mm eller tennpluggpipe, sett bilen din i 5 gir og sjekk opp momentet,, Eg ville ikkje kjørt med dette før eg var sikker på noe..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

StianOppistov wrote:Var litt mye slark her ja, såg ut som den roet seg en stund også. og ser ut til at både bolten og hjulet var skeivt, klarer du å rikke på det om du tar på det, og har du sjekket om bolten er fast, den er 21mm eller tennpluggpipe, sett bilen din i 5 gir og sjekk opp momentet,, Eg ville ikkje kjørt med dette før eg var sikker på noe..
har vært både på mekonomen og på vestfold auto (tidligere mazda sandefjord) og de har sett på det! Begge mente at bolten satt fast osv osv. Og det er også det jeg føler når jeg er borti, klarer iallfall ikke å rikke på hjulet når jeg tar på det!

Går det ann å sjekke momentet uten å bruke en slik moment nøkkel altså?? Hvordan skal jeg da føle at det er riktig/galt?

Det stemmer at det gir seg, det er under gasspådrag. Er når bilen står og går på tomgang at det hopper og danser sånn veldig!

Om begge deler går skevt, er det da veiva som er gåen?

Lurer på hva i all verden forrige eier har drivi med! Må spørre han om det.. har liksom ikke hørt om noen andre som har kjørt istykker veiva på denne modellen... :? :cry:
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Post Reply