påhengsmotor med startproblemer
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
påhengsmotor med startproblemer
Er det noen som har peiling på påhengsmotorer?
Jeg har en 40hk, totakt motor fra 2002. Den sliter med å få start når motoren er kald. Når jeg skal starte den så sette jeg opp tomgangsgassen, choker og vrir om nøkkelen. Da starter den på et blunk, men slokner like raskt. SLik er det alltid; starter på første , men slokner. der etter så er det umulig å få start igjen. Først etter 30 forsøk så starter den men da putrer den surt og gir fra seg mye eksos. Hvis jeg da gir gass så slokner den. Den må stå slik å være sur en stund før turtallet legger seg og båten er klar til bruk. Da funker den normalt. Etter et par timer på et svaberg i oslofjorden er det likeens igjen. Kjipt.
Noen som kan hjelpe?
Jeg har en 40hk, totakt motor fra 2002. Den sliter med å få start når motoren er kald. Når jeg skal starte den så sette jeg opp tomgangsgassen, choker og vrir om nøkkelen. Da starter den på et blunk, men slokner like raskt. SLik er det alltid; starter på første , men slokner. der etter så er det umulig å få start igjen. Først etter 30 forsøk så starter den men da putrer den surt og gir fra seg mye eksos. Hvis jeg da gir gass så slokner den. Den må stå slik å være sur en stund før turtallet legger seg og båten er klar til bruk. Da funker den normalt. Etter et par timer på et svaberg i oslofjorden er det likeens igjen. Kjipt.
Noen som kan hjelpe?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Dalton
- 4200 RPM
- Posts: 456
- Joined: 05 Dec 2003, 01:00
- Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
- Contact:
- Status: Offline
Har noenlunde samme problem på min påhenger, men der kommer "feilen" av at det er monter ett stort bensin filter som tar tid å få fylt opp.
Den kan starte, men så stopper den igjen fort. den er slik helt til bensinen har kommet på ett skikkelig nivå i filtret, så blir den bra igjen.
Hvis motoren min står ubrukt i flere timer så renner bnensinen tilbake i tanken igjen, og da er det samme problem igjen. Jeg kommer til å koble vekk dette filtret, og heller sette på ett lite filter som ikke tar en evighet å fylle.
Den kan starte, men så stopper den igjen fort. den er slik helt til bensinen har kommet på ett skikkelig nivå i filtret, så blir den bra igjen.
Hvis motoren min står ubrukt i flere timer så renner bnensinen tilbake i tanken igjen, og da er det samme problem igjen. Jeg kommer til å koble vekk dette filtret, og heller sette på ett lite filter som ikke tar en evighet å fylle.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
På noen tanker sitter det et filter enten inne i tanken (ofte like før det kommer ut av tanken) og et filter like føre forgassern.
Følg slangen inne i tanken helt opp til toppen av tanken (like før den kommer ut av tanken) så kan du kansje kjenne et filter.
Er det ikke filter der må du følge bensin slangen inn til motoren og se om du kan finne et metall hus (firkantet liten boks) som bensin slangen går inn til.
Da har du funnet filteret.
Båt motoren er avhenig av et visst trykk for og kunne suge, er filteret tett så suger motoren men får ingen ting.
Det resulterer i at bensin slangen vil hoppe av pga for høyt trykk.
Den får bensin etter hvert som du drar men får for lite, etter hvert starter den og klarer og suge bensin fra tanken.
Du må nok også rense forgasseren din.
Dette går kansje ut sesongen men da er det nok slutt.
Slik jeg forstår det har du ikke byttet før på din
Følg slangen inne i tanken helt opp til toppen av tanken (like før den kommer ut av tanken) så kan du kansje kjenne et filter.
Er det ikke filter der må du følge bensin slangen inn til motoren og se om du kan finne et metall hus (firkantet liten boks) som bensin slangen går inn til.
Da har du funnet filteret.
Båt motoren er avhenig av et visst trykk for og kunne suge, er filteret tett så suger motoren men får ingen ting.
Det resulterer i at bensin slangen vil hoppe av pga for høyt trykk.
Den får bensin etter hvert som du drar men får for lite, etter hvert starter den og klarer og suge bensin fra tanken.
Du må nok også rense forgasseren din.
Dette går kansje ut sesongen men da er det nok slutt.
Slik jeg forstår det har du ikke byttet før på din

Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
Ja den starter alltid til slutt fordi den får litt avgangen men ikke nok på engang fordi fitteret kan være tett.mojo-91 wrote:Motoren min starter alltid til slutt og går da fint. Kan det likevel være at bensinfilteret er tett?
Jeg har demontert forgasseren og den var helt fin og rein.
Bytt plugg samtidig som du holder på (hvis du ikke alt har gjort det da)
Hvor lenge har du hatt båt

Pumper du helt til du pumpa blir hard

Sjekk slangen fra tanken at det ikke har satt seg dritt i slangen.
Da jeg hadde båt med tanken stående i båten så var det noen drit unger som hadde hatt oppi bar nåler i tanken, tetta slangen og filter.
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Funker choken? Hadde en Johnson 40 hk med elstart og el. choke på nøkkelen. Den var helt lik slik du sier, men etter å ha ordnet slik at det ble kontakt mellom nøkkelen og choken, så starter den på 1-2 forsøket. And still going strong...mojo-91 wrote:har hatt dene motoren i fire år nå.
Ja jeg pumper til pumpa blir hard.
Jeg skal sjekke slangen og filteret så får vi håpe det ordner seg
takker og bukker

C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
Påhengsmotorer er noen rare dyr...
Hadde en gang for mange år siden, en Yamaha 20 hk som, for å få den til å gå, så måtte man dra to ganger med choke, og så to ganger uten, så startet og gikk den som ei kule. Dro man 0, 1, 3 eller flere ganger med choke, så ikke pokker om den ville gå. Da var det bare å vente litt, og prøve igjen, 2 med og 2 uten...
Så påhengere er litt som damer. Behandler man dem ikke riktig, så kan det bli trøbbel...
Hadde en gang for mange år siden, en Yamaha 20 hk som, for å få den til å gå, så måtte man dra to ganger med choke, og så to ganger uten, så startet og gikk den som ei kule. Dro man 0, 1, 3 eller flere ganger med choke, så ikke pokker om den ville gå. Da var det bare å vente litt, og prøve igjen, 2 med og 2 uten...
Så påhengere er litt som damer. Behandler man dem ikke riktig, så kan det bli trøbbel...

C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
cartman wrote:Funker choken? Hadde en Johnson 40 hk med elstart og el. choke på nøkkelen. Den var helt lik slik du sier, men etter å ha ordnet slik at det ble kontakt mellom nøkkelen og choken, så starter den på 1-2 forsøket. And still going strong...mojo-91 wrote:har hatt dene motoren i fire år nå.
Ja jeg pumper til pumpa blir hard.
Jeg skal sjekke slangen og filteret så får vi håpe det ordner seg
takker og bukker
Hm...Kan du utdype hva du mener med " etter å ha ordnet slik at det ble kontakt mellom nøkkelen og choken" ?
Jeg hadde et tyveriforsøk i fjor der de hadde fiklet med tenningshullet. den svarte plasten som omslutter der nøkken skal føres inn (den delen som man presser inn når man choker med nøkkelen) er hakket opp, men tenningen er helt fin. Jeg merker ihvertfall ikke noe unormalt når jeg setter i nøkkelen.
Kan det rett og slett være at choken ikke fungerer skikkelig pga. dårlig kontakt?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Var nettopp det jeg, på en klønete måte, prøvde å få frem. Sjekk at den faktisk fungerer. Jeg fikk en til å hjelpe meg, og trykke inn nøkkelen, mens jeg hadde av dekslet og så at ingenting skjedde. Så prøvde jeg å aktivere den manuelt, og da startet den som bare rakker'n. Johnson har en hendel på siden som man kan skyve på, så går choken på.mojo-91 wrote:Hm...Kan du utdype hva du mener med " etter å ha ordnet slik at det ble kontakt mellom nøkkelen og choken" ?
Jeg hadde et tyveriforsøk i fjor der de hadde fiklet med tenningshullet. den svarte plasten som omslutter der nøkken skal føres inn (den delen som man presser inn når man choker med nøkkelen) er hakket opp, men tenningen er helt fin. Jeg merker ihvertfall ikke noe unormalt når jeg setter i nøkkelen.
Kan det rett og slett være at choken ikke fungerer skikkelig pga. dårlig kontakt?
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544