Transmisjonsstøy

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
OleChr
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Transmisjonsstøy

Post by OleChr »

Jeg har en NA som er gått ca 175' km. Ved pådrag på 1. og 2. gir, mellom 2000 og 4500 omdr. høres en påfallende tydelig støy fra girkassa. Lyden minner om det man hører på en kompressormatet motor, en slags hvining/uling. Skal det være slik?

På tomgang, med bilen i fri er det støy som minner om tilfeldig og uregelmessig rådebank. Dette forsvinner når jeg tråkker inn kløtsjen.

Giring går greit og synkronirsring er fin på alle gir.

Skiftet girolje (SAE75-90) i går i håp om bedring. Det hjalp ikke. Oppdaget imidlertid helt finmalt slitasjespon på magneten i tappepluggen tilsvarende ca en liten ert. Er dette normalt?

Er det noen som har vært borti det samme. Mistenker at jeg må slifte bærelagere i kassa. Kan det være noe annet?

Er det noen med lignende erfaring. Hva har dere gjort? Evt noen som vet hva slags jobb det er å ta fatt på. Har lest litt på nett, men vil gjerne ha kontakt med noen som kan gi en tilbakemelding på hva slags jobb en har å se frem til.

Ole Chr.
JonA
500 RPM
500 RPM

Post by JonA »

Er gummibelgene mellom girspak og karosseri hele da? Det ER mye mekanisk støy fra selv en frisk girkasse, og med gummibelger som ikke er hele får du mye av støyen rett inn i bilen.. :D Jeg ville i alle fall sjekket disse før jeg gikk løs på girkasseoverhalling :)
X-93 LE. medlem #610
2010 20th AE Crystal White Pearlescent
OleChr
0 RPM
0 RPM

Post by OleChr »

Gummibelgene er ikke helt ferske nei, men det er begrenset hvor mye støy et par millimeter med gummi kan dempe. Lyden er temmelig intens.

Dessuten kan det vel ikke stemme at det skal komme såpass mye lyd når bilen står i fri på tomgang. Låner gjerne bort bilen til noen som har litt peiling på MX5, og da særlig girkasser.

Ole Chr
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

kan jo høres ut som et slitt utløserlager.. har opplevd mange rare lyder opp gjennom tidene på grunn av dårlig utløserlager..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 670

Post by Banzaibaggen »

Har hatt dette på stort sett alle mx-5, miata jeg har hatt. Den jeg har nå hadde samme problem så jeg har akkurat byttet både øvre og nedre gummi belg. Da ble det helt stille. Kan ikke høre kassa i det hele tatt.
Det at det er spon i gir olja er helt vanlig og kommer alltid til å komme i en gir kasse i bruk. Dette kommer av att tennene på alle tannhjulene slites mot hverandre så lenge de er i bruk. Oljen forhindrer ikke friksonen den bare reduserer den.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Post Reply