Glidelåsen på cab'en

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Doffe
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 11 May 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Glidelåsen på cab'en

Post by Doffe »

ARGH!

Da gikk glidelåsen opp, og jeg får ikke til å få den ordentlig i gjenge igjen. Virker som en av tennene har fått seg en skade, for hver gang jeg drar igjen glidelåsen (den rundt bakruta) så hopper den ut på samme stedet hver gang.

Noen som har noe tips, eller er det bare å bestille meg ny topp med en gang?
"If, at first, an idea is not absurd - then there is no hope for it......"
- Albert Einstein
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Prøv å smør glidelåsen med litt silikonspray, og vær veldig forsiktig når du drar den over det skadede stedet.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Doffe
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 11 May 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Den er grei!

Post by Doffe »

Men, er det bare MEG som drar glidelåsen frem og tilbake hver gang cab'en skal opp/ned.....?
"If, at first, an idea is not absurd - then there is no hope for it......"
- Albert Einstein
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

før jeg fikk glassrute gjorde jeg også dette,
noen hevder det er kjappere/greiere å ha et sammenrullet håndkle inni
bukten av plastruten (for ikke at den skal sprekke) og heller la vær å dra ned glidelåsen...

men da må man ut av bilen...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Den er grei!

Post by siemens »

Doffe wrote:Men, er det bare MEG som drar glidelåsen frem og tilbake hver gang cab'en skal opp/ned.....?
Nope
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Doffe
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 11 May 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Bra og høre...

Post by Doffe »

Men, cab'en er sikkert 5 år. Er det normalt at den skal være "brukt opp" da, og må byttes?

Og, så på cabroworld, at den koster pluss minus 400USD. Noen som vet hva det koster med frakt og alt mulig sånt? Og, er det noen andre som har planer om og kjøpe derfra, sånn i nær fremtid?
"If, at first, an idea is not absurd - then there is no hope for it......"
- Albert Einstein
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Det er viktig at man løsner låsene i framkant av kalesjen før man zipper ned glidelåsen, ellers får man temmelig bra spenn i den, noe som sliter den ut fort. Hvis du har en original topp kan du kjøpe deg en glider fra en Mazda-forhandler og bytte ut den som sitter på kalesjen din, da bør glidelåsen din fungere minst et par år til om du passer på å åpne kalesjelåsene.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Crawler
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 155
Joined: 01 Jun 2007, 02:00
Location: Sogn og Fjordane
Contact:
Status: Offline

skifte lås

Post by Crawler »

Jeg vet ikke hvem som gjør slikt i Oslo, men i Bergen har du bla Seilmaker Iversen som syr i en ny glidelås eller en plastrute for en hyggelig penge. De driver med båtkalesjer og slikt.
Post Reply