Vannpumpe - varm motor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
91Stomperud
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Vannpumpe - varm motor

Post by 91Stomperud »

Jeg sliter med varm motor og er 99% sikker på at dette ikke skyldes, radiator, termostat, viftem el.l Hvordan kan man fastslå hvorvidt vannpumpen evt er gåen, og hva er så symptomene ?

Kan vannpumpumpen "slutte å virke" uten at dette merkes (ulyd, lekkasje, el.l ) ??

Jeg byttet (ved verksted i UK) registerrem for et år siden. Forstår det slik at man må gjøre hele "reg.reim-bytte-operasjonen" for å komme til vannpumpen, og er svært lite keen på å begynne med en såpass omfattende operasjon selv. Noen gode forslag til verksteder i oslo omr som har kompetanse til å bytte vannpumpe men som ikke skal ha "en dullion kr" for arbeidet ??

Har planer om en drøy ukes tur i Norge i sommer men tar ikke sjansne med en motor som blir overopphetet...

Gode forslag motta med stor takk !
:roll:
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

ingen problem å ta den jobben selv...
men kor du har plasert skiltet på bilen din da?
og har du sjekket termostaten din?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
91Stomperud
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by 91Stomperud »

skiltet er plassert i "hai-kjeften" og der har det også sittet før problemet med varm motor begynte (så jeg tror ikke dette er sakens kjerne).

termostat er ny.
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 243
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Hei igjen
Jeg hadde samme problemet. Skiftet først termostat - ingen endring :(
Kjøpte ny radiator, fjernet nettingen i haikjeften og plasserte skiltet i underkant. Siden har jeg ikke hatt noen problem :D
Du kan kanskje se litt på denne tråden: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... t=radiator
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

91Stomperud wrote:skiltet er plassert i "hai-kjeften" og der har det også sittet før problemet med varm motor begynte (så jeg tror ikke dette er sakens kjerne).

termostat er ny.
Har hatt flere nå med samme symtomer. Ligger varmen konstant høyt eller går den opp og detter igjen som i en syklys? I såfall er det rusk i "bypass" slangen som går ved siden av termostaten.
Att det kan være vannpumpa har jeg liten tro på om du ikke har andre symtomer på det(slakk i lager, ulyd, dårlig sirkulasjon, etc).
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
91Stomperud
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by 91Stomperud »

TEST
User avatar
91Stomperud
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by 91Stomperud »

Varmen ligger stort sett litt "over kl 12" på temp måler. Dette er vel i seg selv noe høyere enn normalt ? Ved lav hastighet (kø etc) evt lange oppoverbakker, stiger temp mot maks.

Forsøkte ifjor å kjøre uten skilt foran, og det fungerte ok. Mer luft og bedre kjøling, men Hr Politi mente ikke dette var like dobbelt-schmarrt :-)

Kan det være så enkelt at det rett og slett er mangel på luft/kjøling? Har lagt merke til at viften ikke surrer rundt, samme hvor varmt motorer er. Prøvde idag, med motorern "god og varm" å koble av vifteledningen og måle spenning (ikke på viften, men den enden man kobler til), og da viste det seg at der befant det seg nøyaktig 12,5 volt. Det betyr vel at sensor etc er ok, og gir beskjed om at det skal sendes strøm i retningn av vifen, men den går altså ikke. Nå er motoren kald, og jeg skal igjen sjekke om det er noe støyt på nevte sted, det skal det vel ikke være nå ??
User avatar
91Stomperud
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by 91Stomperud »

Har nettopp målt "null volt" på ledningene til viften med tennigen på og når motoren var kald.

Skal forsøke å ta av viften og se om det er noen løse ledninger eller annet muffens, men det er vel ikke uvanlig at en vifte tar kvelden?
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Ganske vanlig det ja. Har nok problemet ditt der. Lykke til.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Post Reply