Senkesett....igjen!
Moderator: Styremedlemmer
- Techtor
- 2000 RPM
- Status: Offline
Senkesett....igjen!
Da er skattepenga på kontoen og dempere skal kjøpes inn, men jeg trenger noen synspunkter fra dere om hva jeg skal velge..
Bilen er en 93mod på 17"
Grunnen til å skaffe seg senkesett er å fjerne litt av tomrommet mellom felg og hjulbuen (spesielt bak) og forbedre kjøreegenskapene.
17" vil jeg helst beholde på bilen så hva kan dere anbefale av senk før det begynner å subbe? Det er ikke så mye klaring fremme fra før.
Det virker som det er flere her som bruker KYB AGX og FM fjærer, hvordan er det med klaring på dette settet? Jeg må innrømme at dette er det settet som frister mest siden det virker som det er mange som er veldig fornøyd med denne løsningen. Eneste ulempen er at FM fjærene ikke kan bli godkjent (ikke ta en diskusjon hvorfor jeg absolutt skal ha det godkjent). Er det andre TUV-godkjente fjærer på markedet som egner seg like bra?
Bilen min blir brukt hele vinteren så stivheten spiller også en rolle. Jeg ser at KYB-demperne kan justeres men er dette merkbart med FM-fjærene og hvor stivt blir denne kombinasjonen egentlig?
Jeg vil gjerne høre om andre typer senkesett som folket her bruker og om hvor mye disse senker bilen ol.
Finnes det dempere på markedet med både høyde og trykkjustering i samme prisklasse om KYB AGX? Trykkjustering er egentlig det viktigste men begge deler er å foretrekke..
Jeg vet det finnes mange tråder om dette på forumet, men jeg fikk ikke noe ordentlig svar på spørsmålene mine da jeg leste gjennom disse.
Bilen er en 93mod på 17"
Grunnen til å skaffe seg senkesett er å fjerne litt av tomrommet mellom felg og hjulbuen (spesielt bak) og forbedre kjøreegenskapene.
17" vil jeg helst beholde på bilen så hva kan dere anbefale av senk før det begynner å subbe? Det er ikke så mye klaring fremme fra før.
Det virker som det er flere her som bruker KYB AGX og FM fjærer, hvordan er det med klaring på dette settet? Jeg må innrømme at dette er det settet som frister mest siden det virker som det er mange som er veldig fornøyd med denne løsningen. Eneste ulempen er at FM fjærene ikke kan bli godkjent (ikke ta en diskusjon hvorfor jeg absolutt skal ha det godkjent). Er det andre TUV-godkjente fjærer på markedet som egner seg like bra?
Bilen min blir brukt hele vinteren så stivheten spiller også en rolle. Jeg ser at KYB-demperne kan justeres men er dette merkbart med FM-fjærene og hvor stivt blir denne kombinasjonen egentlig?
Jeg vil gjerne høre om andre typer senkesett som folket her bruker og om hvor mye disse senker bilen ol.
Finnes det dempere på markedet med både høyde og trykkjustering i samme prisklasse om KYB AGX? Trykkjustering er egentlig det viktigste men begge deler er å foretrekke..
Jeg vet det finnes mange tråder om dette på forumet, men jeg fikk ikke noe ordentlig svar på spørsmålene mine da jeg leste gjennom disse.
Medlemnr. 619Â Â Â Â Â Â
`93 Sort MiataÂ
`93 Sort MiataÂ
- Miatapowers
- 7200 RPM
Vis det ikkje subber når du kjører i fartshumper osv, så skal det ikkje subbe med senk heller. Ville gått for flyin miata sitt eg, men det er ikkje lovligt. har selv koni med eibach, noe eg ikkje anbefaller videre da, det er for bløtt. bunner bare man sier hei til en hump., og med så store dekk så 17" så blir det ukonfortabelt med så slapp fjøring, virker kanksje rart at bløt fjøring er ukonfortabelt, men når de bunner så blir det nesten momentant stopp, men stivere fjører faktisk gjør jobben sin..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
- Techtor
- 2000 RPM
Ok.
Ser de selger disse på FM sine sider: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %20%2010MM
Noen formening om man disse er å foretrekke? Virker som det er kort fjæringsvei på bilene våres...
Ser de selger disse på FM sine sider: http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %20%2010MM
Noen formening om man disse er å foretrekke? Virker som det er kort fjæringsvei på bilene våres...
Medlemnr. 619Â Â Â Â Â Â
`93 Sort MiataÂ
`93 Sort MiataÂ
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Jeg har motsatt oppfattning av StianOppistov ang. Koni og Eibach. Er storfornøyd. Nå har jeg forholdsvis lette hjul da - tyngre hjul gjør stort sett alt verre. Fjærene senker ca 30 mm, og Koniene har 3 "hakk" i høyden man kan velge mellom (fjærskåla blir da liggende på disse hakkene). Øverste hakket er standardhøyde, så det er rom for skamsenk hvis man ønsker det. (30 + 10-15 mm)
Har testa litt mtp. innstillinger og har nå Koniene på litt over 50% på hardhestskalaen. På det mykeste ble det bare surr, og demperene hengte ikke med fjærene følte jeg - kan med gru forestille meg hvordan det er med originaldempere og Eibachfjærer. Maks hardhet ble litt for hardcore her i Oslo med den bedritne veistandarden vi har... og trikkeskinnene.
Justering på toppen av demperene - tar ca 20 sek foran, og litt mer bak (må ut med reservehjulet på høyresiden og det dekslet som beskytter røret til tanken på venstresiden.
Du kan jo teste min hvis du vil.
Har testa litt mtp. innstillinger og har nå Koniene på litt over 50% på hardhestskalaen. På det mykeste ble det bare surr, og demperene hengte ikke med fjærene følte jeg - kan med gru forestille meg hvordan det er med originaldempere og Eibachfjærer. Maks hardhet ble litt for hardcore her i Oslo med den bedritne veistandarden vi har... og trikkeskinnene.
Justering på toppen av demperene - tar ca 20 sek foran, og litt mer bak (må ut med reservehjulet på høyresiden og det dekslet som beskytter røret til tanken på venstresiden.
Du kan jo teste min hvis du vil.
- Miatapowers
- 7200 RPM
Oslo og bedritne vei ja, her er det nok mer bedritten vei, men fåreslår kanskje at mannen skal teste både hfmx5 og din med eibach, eg har testet flere senkesett på mazda og mx5. eibach funker til hverdags,de er bedre enn feks de billigste annet man får da. men ikkje noe mer, setter inn ett sitat fra fm, det burde vel sie sitt..
Kit includes threaded perch for height adjustment, Eibach race series springs. 375 lb./inch front spring rate, 250 lb./inch rear. Don`t confuse these with the Eibach Pro-Kit Miata-specific springs, which we don`t recommend for the Miata.
Kit includes threaded perch for height adjustment, Eibach race series springs. 375 lb./inch front spring rate, 250 lb./inch rear. Don`t confuse these with the Eibach Pro-Kit Miata-specific springs, which we don`t recommend for the Miata.
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Hauk
- 7200 RPM
Mange trikkeskinner i Odda?StianOppistov wrote:Oslo og bedritne vei ja, her er det nok mer bedritten vei, men fåreslår kanskje at mannen skal teste både hfmx5 og din med eibach, eg har testet flere senkesett på mazda og mx5. eibach funker til hverdags,de er bedre enn feks de billigste annet man får da. men ikkje noe mer, setter inn ett sitat fra fm, det burde vel sie sitt..

Ja, jeg har lest det der. Forandrer ikke mitt første innlegg dog.StianOppistov wrote:Kit includes threaded perch for height adjustment, Eibach race series springs. 375 lb./inch front spring rate, 250 lb./inch rear. Don`t confuse these with the Eibach Pro-Kit Miata-specific springs, which we don`t recommend for the Miata.
- Miatapowers
- 7200 RPM
Trikkeskinner er det ikkje så mye av, men telehiv og arbeid og generelt dårligere veier enn oslo, eg har hatt begge deler av disse senkesetta, har også prøvd kobra sitt, har hatt eibach på mangen biler, aldri vert fornøyd, men er hakket bedre enn B&G, lesjøfors osv. Men er sikkert godt nok da spørs hvordan man kjører også dette, er man redd for bilen og tar det rolig så er det nok meget bra, min erfaring er at man faktisk ødelegger kjøreegenskapene da, men eg selv er ute etter utseendet så eg har ennå ikkje gjort noe med det, har ikkje hatt råd til det ennå, men får vel snart ett eibach og koni sett for salg, og billigt, men anbefaller det ikkje. Kommer nok til å gå for fm sitt, Tror ikkje at fm hadde lagt ut denne kommentarenom det var bra nok , siden de anbefalle og ikkje bruke det.
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Hauk
- 7200 RPM
Usikker på om du skriver det du skriver fordi du har lest det på FM-sidene eller ei.
Fjærer og dempere må matches, og der ligger mye av styrken til FM-kittet. Hvilke dempere har du brukt sammen med alle disse senkefjærene du har hatt? Og åssen har du justert dem? Kan det kanskje ligge der?
Som sagt, mitt funka "dårlig" med demperene på det mykeste, men ble noe helt annet når jeg nærma meg 60% hardhet. Hadde Oslo-gatene vært som biljardbord så hadde de stått på 100%. Og den settinga som funker på en bil funker nødvendigvis ikke på en annen av helt banale grunner som f.eks differanser mtp. vekta på felgene.
Hadde jeg vært arbeidsledig så skulle jeg lagt ned etpar årsverk i dette.
Fjærer og dempere må matches, og der ligger mye av styrken til FM-kittet. Hvilke dempere har du brukt sammen med alle disse senkefjærene du har hatt? Og åssen har du justert dem? Kan det kanskje ligge der?
Som sagt, mitt funka "dårlig" med demperene på det mykeste, men ble noe helt annet når jeg nærma meg 60% hardhet. Hadde Oslo-gatene vært som biljardbord så hadde de stått på 100%. Og den settinga som funker på en bil funker nødvendigvis ikke på en annen av helt banale grunner som f.eks differanser mtp. vekta på felgene.
Hadde jeg vært arbeidsledig så skulle jeg lagt ned etpar årsverk i dette.

- Miatapowers
- 7200 RPM
Hehe kan så vera, men eg har brukt mye tid på lang tid på å finne ut slikt selv, mekker endel bil, koni sine dempere demper i rebound altså tilbake, hjelper lite å stramme de her i allefall med bløte fjører. man jobber bilen ned i bunn og der ligger den med bumpstops som resultat. fm sitt kitt er mye stivere, da både dempere og fjørere, kyb sine er seigere i bound altså ned enn koni som gjøre at de ikkje bunner så lett. pluss fjørene er mye stivere. Derfor så føles bilen mye mer konfortabel. iallefall på veiene her, men som sagt det er sikkert godt nok for en vanlig bil.. Eg har iallefall masse bunning med mitt eibach både på golfen og alle mazdaene eg har hatt dette på. hadde aldri bunning med fm sitt på nb eg hadde, da hadde eg også 18" felger og dekk, skal sies at eg hadde eibach på den også, holdt på å grine når eg kjørte denne bilen hjem, hadde eg hatt internett på tlf denne gangen så hadde eg sendt inn ordre på vei hjem, aldri glist så mye tror eg så når eg fikk merket hvor mye bedre fm var. plutselig så fikk eg sportsbil igjen, takker igjen for at hfmx5t kom med anbefalling, beste bilen eg har hatt noensinne med senkesett. Golfen sliter eg med nå, bumpstops er begynt å bli defekt. må oppgradere rimelig kjapt. Rart dette bare skjer meg da, har alle mine eibach vert feil produsjon, mente det samme steffen også eg kjøpte bilen av, hadde aldri bumpstops mente han, men fikk da flere på vei hjem med kjerra.. Greit eg er litt mer fyldig enn de fleste men får da vera måte på..
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Miatapowers
- 7200 RPM
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
*sitterogserpåKYBAGXdempereogFMfjærer*
Har ikke fått dem installert enda siden jeg ikke vet om jeg kan få noen til å "overse" det ved EU kontroll i November. Noe som er j... surt ettersom alle amerikanerne jeg er enige med andre ting i lovpriser den kombinasjonen for prisen. Og demperne på bilen er nokså slitte. Men jeg skal ha de på, blir kanskje ikke i sommer dog
Jeg er heller ikke helt sikker på at de ikke kan bli godkjent, men å prøve på det uten grunn orker jeg ikke.
Jeg ser mange mener det samme som Stian, og mange sier at bla. Koni dempere ikke har noe god holdbarhetstandard lengre, men så er det også det med å finne kombinasjon med fjærer til demperne som går godt sammen. Det enkleste er vel kanskje Koni sport kittet, tuv godkjent og hele pakken.
Har ikke fått dem installert enda siden jeg ikke vet om jeg kan få noen til å "overse" det ved EU kontroll i November. Noe som er j... surt ettersom alle amerikanerne jeg er enige med andre ting i lovpriser den kombinasjonen for prisen. Og demperne på bilen er nokså slitte. Men jeg skal ha de på, blir kanskje ikke i sommer dog

Jeg er heller ikke helt sikker på at de ikke kan bli godkjent, men å prøve på det uten grunn orker jeg ikke.
Jeg ser mange mener det samme som Stian, og mange sier at bla. Koni dempere ikke har noe god holdbarhetstandard lengre, men så er det også det med å finne kombinasjon med fjærer til demperne som går godt sammen. Det enkleste er vel kanskje Koni sport kittet, tuv godkjent og hele pakken.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Techtor
- 2000 RPM
Bra lesning, men klokere blir jeg ikke.
Ulempen med å sette på det nye settet og ikke godkjenne det er at det er han som skal hjelpe meg å montere dette som også eu-godkjenner bilen min
Koni-settet virker helt ok egentlig, men er 30 mm senk standard høyde på disse settene for så å ha 2 hakk til for å senke den ytterligere? Isåfall så blir ikke høydejusteringen noe viktig i det avgjørende valget. Man må vel kjøpe coilovers for å justere dette i mm.
Hvilke andre fjærer passer til KYB-demperne som vi er enige om er brukbare? Eibach?
Og er det andre TUV-godkjente fjærer på markedet som likner fysisk på FM sine? Virker som FM sine er helt svarte og ikke har noe skrift utenpå...
Ulempen med å sette på det nye settet og ikke godkjenne det er at det er han som skal hjelpe meg å montere dette som også eu-godkjenner bilen min

Koni-settet virker helt ok egentlig, men er 30 mm senk standard høyde på disse settene for så å ha 2 hakk til for å senke den ytterligere? Isåfall så blir ikke høydejusteringen noe viktig i det avgjørende valget. Man må vel kjøpe coilovers for å justere dette i mm.
Hvilke andre fjærer passer til KYB-demperne som vi er enige om er brukbare? Eibach?
Og er det andre TUV-godkjente fjærer på markedet som likner fysisk på FM sine? Virker som FM sine er helt svarte og ikke har noe skrift utenpå...

Medlemnr. 619Â Â Â Â Â Â
`93 Sort MiataÂ
`93 Sort MiataÂ
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
De er svarte ja, og det står rear og front på dem i hvit tekst, that's it, vet ikke om andre svarte jeg da, men jeg tror noen av de lilla coilover kita har svarte fjærer, men de koster vel mer også 
Stian: De er jo betraktelig lavere enn vanlige fjærer da, men med noen ekstra spinninger så de virker veldig solide. Men må være fjern mekaniker for å ikke se den ikke er original

Stian: De er jo betraktelig lavere enn vanlige fjærer da, men med noen ekstra spinninger så de virker veldig solide. Men må være fjern mekaniker for å ikke se den ikke er original