Gjelder dette for Norge også? NCer for "høye".
Moderator: Styremedlemmer
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Gjelder dette for Norge også? NCer for "høye".
http://www.mx5ocforum.co.uk/viewtopic.p ... sc&start=0
(NCer i England er hevet 30 mm for å bli godkjent ifm. EUs "pedestrian impact height regulations".)
"The situation is dire.... When it initially come to light i thought "naah surely not" but it's true... The stock NC is raised to comply with regulations without any corrective measures done at the chassis... My awareness is due to the flood of NC owners needing chassis calibration (Geometry)
Once the cars are sold then the owner can request Mazda lower the car to the original height or some owners have done this themselves.. The ones that are "stock" have major issues, those that have been lowered "don't"."
(NCer i England er hevet 30 mm for å bli godkjent ifm. EUs "pedestrian impact height regulations".)
"The situation is dire.... When it initially come to light i thought "naah surely not" but it's true... The stock NC is raised to comply with regulations without any corrective measures done at the chassis... My awareness is due to the flood of NC owners needing chassis calibration (Geometry)
Once the cars are sold then the owner can request Mazda lower the car to the original height or some owners have done this themselves.. The ones that are "stock" have major issues, those that have been lowered "don't"."
Ja, NC-ene har MYE luft mellom skjerm og dekk. De må senkes for å yte bilen rettferdighet, både når det gjelder kjøreegenskaper og utseendemessig. Etter at jeg fikk montert Eibach sportsfjærer, skiftet bilen karakter. Den ble mye mer presis både i svinger og ved gasspådrag og bremsing.
I USA, der bilen blir solgt i et helt annet antall enn her (,men sikkert også her), er det mange som kjøper bilen fordi de vil ha en snerten nummer to-bil/ konebil, og som går fra Chrysler Voyageren og rett inn i en standard NC. De er ikke så opptatt av kjøreegenskaper. De vil kanskje bare ha bilen fordi de liker utseendet. Likevel vil de jo oppleve en enorm forskjell fra familiebilen, og de vil føle at bilen lystrer deres minste kommando. Og det gjør den også med det normale oppsettet. Det er en meget kompetent bil. Men den kan altså bli bedre, både gjennom stabiliseringsstag og andre fjærer. Dette er det nok bare et fåtall av kjøperne som bryr seg om, og til dem har Mazda svaret klart - mazdaspeed-fjærer eller Eibach (samme fjærene). Mitt inntrykk er at mx-5-entusiaster i USA bruker ganske mye på å modifisere bilene sine. Ikke misforstå - det gjør en jo tydeligvis her i Norge også, men hvis du kan gå og kjøpe en ny, fullspekka NC til under 130 000 kroner, har du sannsynligvis litt til overs til å tilpasse bilen akkurat slik du vil ha den.
På Miata.net tror jeg det er et fåtall som IKKE har senket bilen, men hvor stor prosent utgjør brukerne der i forhold til hvor mange biler som selges?
Det jeg har merket, er at selv om bilen virker "høy" rett fra butikken på grunn av gapet i hjulbuene, er ikke bakkeklaringen så voldsom. NA-en min var senket mye mer enn NC-en, men bakkeklaringen er ikke vesentlig annerledes. Senker en NC-en for mye, blir det mest for utseendets skyld, og ikke for kjøreegneskapene. Og en vil garantert ha problemer med å ferdes på mange av veiene i Norge. Da er det bedre å legge pengene i andre oppgraderinger.
Men du har rett, Hauk.; legger du merke til hjulgapet på en standard NC, blir det snart det eneste du fokuserer på. Og kjøper du en, og er vant med en NA, merker du raskt at det for mye karosseribevegelse når g-kreftene setter inn. Det gikk ikke ei uke fra jeg kjøpte den til jeg bestilte fjærer og verkstedstid. Men går du rett fra en familiebil...
Her er et par bilder av bilen min - før og etter senking. Det første ser nok mer ekstremt ut enn det egentlig var på grunn av vinkelen (både fotovinkel og hvordan bilvekta hviler på fjærene), og de to bildene etter senking ble tatt samme dag som det ble gjort, så bilen har satt seg litt mer i ettertid. Som jeg har nevnt tidligere - bilen ser ikke senket ut, den ser bare mer normal ut...
Før:

Etter:


Tor
I USA, der bilen blir solgt i et helt annet antall enn her (,men sikkert også her), er det mange som kjøper bilen fordi de vil ha en snerten nummer to-bil/ konebil, og som går fra Chrysler Voyageren og rett inn i en standard NC. De er ikke så opptatt av kjøreegenskaper. De vil kanskje bare ha bilen fordi de liker utseendet. Likevel vil de jo oppleve en enorm forskjell fra familiebilen, og de vil føle at bilen lystrer deres minste kommando. Og det gjør den også med det normale oppsettet. Det er en meget kompetent bil. Men den kan altså bli bedre, både gjennom stabiliseringsstag og andre fjærer. Dette er det nok bare et fåtall av kjøperne som bryr seg om, og til dem har Mazda svaret klart - mazdaspeed-fjærer eller Eibach (samme fjærene). Mitt inntrykk er at mx-5-entusiaster i USA bruker ganske mye på å modifisere bilene sine. Ikke misforstå - det gjør en jo tydeligvis her i Norge også, men hvis du kan gå og kjøpe en ny, fullspekka NC til under 130 000 kroner, har du sannsynligvis litt til overs til å tilpasse bilen akkurat slik du vil ha den.
På Miata.net tror jeg det er et fåtall som IKKE har senket bilen, men hvor stor prosent utgjør brukerne der i forhold til hvor mange biler som selges?
Det jeg har merket, er at selv om bilen virker "høy" rett fra butikken på grunn av gapet i hjulbuene, er ikke bakkeklaringen så voldsom. NA-en min var senket mye mer enn NC-en, men bakkeklaringen er ikke vesentlig annerledes. Senker en NC-en for mye, blir det mest for utseendets skyld, og ikke for kjøreegneskapene. Og en vil garantert ha problemer med å ferdes på mange av veiene i Norge. Da er det bedre å legge pengene i andre oppgraderinger.
Men du har rett, Hauk.; legger du merke til hjulgapet på en standard NC, blir det snart det eneste du fokuserer på. Og kjøper du en, og er vant med en NA, merker du raskt at det for mye karosseribevegelse når g-kreftene setter inn. Det gikk ikke ei uke fra jeg kjøpte den til jeg bestilte fjærer og verkstedstid. Men går du rett fra en familiebil...
Her er et par bilder av bilen min - før og etter senking. Det første ser nok mer ekstremt ut enn det egentlig var på grunn av vinkelen (både fotovinkel og hvordan bilvekta hviler på fjærene), og de to bildene etter senking ble tatt samme dag som det ble gjort, så bilen har satt seg litt mer i ettertid. Som jeg har nevnt tidligere - bilen ser ikke senket ut, den ser bare mer normal ut...
Før:

Etter:


Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

- Tommen
- 4200 RPM
- Posts: 461
- Joined: 04 Jul 2007, 20:21
- Medlemsnummer: 984
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hvor mye du har senka den? dimm på felgene/dekka?
MX5 NB GTR 1,8 - 99mod
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
Litt off topic, men hva slags blinklys er det du hadde på skjermene?
Mine begynner å løsne litt så jeg er på utkikk etter nye.
Mine begynner å løsne litt så jeg er på utkikk etter nye.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
De ble satt på av han som hadde bilen før meg. Bilen var totalrenovert da jeg kjøpte den. Han hadde flyttet blinklysene litt og brukt noen uoriginale hvite lys, som var firkantet og veldig flate.
Tor
Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Bra innlegg. Har du opplevd problemer på norske veier etter senking på 3 cm? Hva med fartsdempere ol.?eito6260 wrote:...Senker en NC-en for mye, blir det mest for utseendets skyld, og ikke for kjøreegneskapene. Og en vil garantert ha problemer med å ferdes på mange av veiene i Norge.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Om man senker denne her 3cm, så er den jo fremdeles høy, alltid lurt på hvorfor mazda skal vera så høye, på reklamer så er de passelige høye, men når du kommer i butikken å ser så er de sinnsykt høye. den optimale senkingen på mazda burde vera å få kortere dempere og ikkje senkefjører, pga de bunner så lett når de har senkefjører. for kort vandring, men med kortere dempere så ville man hatt lengre fjøringsvei ved senking.. På feks golfen våres så ser den lav ut originalt. og ved senking så blir den nesten for lav.. Hmm skal eg ha nc så skal eg vurdere å få customlaget dempere, vet at man kan få custom laget bilstein dempere, svogern min gjorde det.. kostet endel da men.. Min mazda mx5 na er senket max på dempere osv. bunner for den minste ting, den er stylet osv. men den subber aldri, mens golfen våres subber for den minste ting, så mazda er bygd for å vera lave.


2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
NCene er jo ikke like høye i Japan som England - og er det det innlegget i første post omhandler. I England (og mulig resten av Europa? Derav min post) ble den altså hevet fra "original" høyde (ihvertfall slik ingeniørene hadde ment den) uten at hjulgeometrien ble rørt for å kompensere.
Så en NCen med Eibach er omtrent slik den skal være, mens en urørt NC ut fra Mazda-forhandler ikke er optimal.
Kan jo være noe å tenke på for folk med "originale" NCer her i landet?
Så en NCen med Eibach er omtrent slik den skal være, mens en urørt NC ut fra Mazda-forhandler ikke er optimal.
Kan jo være noe å tenke på for folk med "originale" NCer her i landet?
Såpass ja... Det burde gi seg utslag i en ganske OK pris ferdig importert også, spesielt siden dollarkursen er såpass lav om dagen. Noen som har regnet på det ?eito6260 wrote:... hvis du kan gå og kjøpe en ny, fullspekka NC til under 130 000 kroner, har du sannsynligvis litt til overs til å tilpasse bilen akkurat slik du vil ha den.
Hei
Jeg syntes dette hørtes rart ut, og kontaktet derfor en japansk bruker på Miata.net. Dette svaret fikk jeg:
"Well, not real sure but my Roadster came with stock springs and sits pretty high. For options you can get MS springs or *Bilstein's. But most Roadsters here I have seen are kinda high up and not low."
(*han mener nok Eibach - sport-utgaven leveres med Bilstein dempere)
Så det virker ikke som om bilen er lavere fra forhandler der heller.
Tor
Jeg syntes dette hørtes rart ut, og kontaktet derfor en japansk bruker på Miata.net. Dette svaret fikk jeg:
"Well, not real sure but my Roadster came with stock springs and sits pretty high. For options you can get MS springs or *Bilstein's. But most Roadsters here I have seen are kinda high up and not low."
(*han mener nok Eibach - sport-utgaven leveres med Bilstein dempere)
Så det virker ikke som om bilen er lavere fra forhandler der heller.
Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Maser igjen jeg...KnutH wrote:Bra innlegg. Har du opplevd problemer på norske veier etter senking på 3 cm? Hva med fartsdempere ol.?eito6260 wrote:...Senker en NC-en for mye, blir det mest for utseendets skyld, og ikke for kjøreegneskapene. Og en vil garantert ha problemer med å ferdes på mange av veiene i Norge.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Forhåpentligvis bare i England de er for høye da.eito6260 wrote:Hei
Jeg syntes dette hørtes rart ut, og kontaktet derfor en japansk bruker på Miata.net. Dette svaret fikk jeg:
"Well, not real sure but my Roadster came with stock springs and sits pretty high. For options you can get MS springs or *Bilstein's. But most Roadsters here I have seen are kinda high up and not low."
(*han mener nok Eibach - sport-utgaven leveres med Bilstein dempere)
Så det virker ikke som om bilen er lavere fra forhandler der heller.
Tor

(Tenker ikke da rent estetisk, men på hjulgeometrien.)