Olje lekasje på turbo! Hjelp!
Moderator: Styremedlemmer
- SunburstYellow
- 500 RPM
- Posts: 63
- Joined: 08 Jan 2006, 01:00
- Location: Bergen
- Status: Offline
Olje lekasje på turbo! Hjelp!
Den nesten nye turboen min lekker OLJE!
både på "luft" siden og på eksos siden.
Eg har et Greddy kit med intercooler, og ca 04 bar
Kittet ble montert i mai i år men nå er det demontert.
De e ikke snakk om litt olje men det var ca o,5 cm med olje i intercoleren og en j****g eksos røyk når eg kjørte.
turboen er nå i biter og den O ringen som sitter på "luft" siden
men på eksos siden finner eg ikkje noe som skal tette...
nå tåler turboen 2 bar på luft siden og 1 bar på eksos siden.
men siden olje trykket i motoren vist kommer opp i 6-7 bar så vet eg ikke helt...
Er det noen som vet?
bilen e kjedelig uten turbo.
både på "luft" siden og på eksos siden.
Eg har et Greddy kit med intercooler, og ca 04 bar
Kittet ble montert i mai i år men nå er det demontert.
De e ikke snakk om litt olje men det var ca o,5 cm med olje i intercoleren og en j****g eksos røyk når eg kjørte.
turboen er nå i biter og den O ringen som sitter på "luft" siden
men på eksos siden finner eg ikkje noe som skal tette...
nå tåler turboen 2 bar på luft siden og 1 bar på eksos siden.
men siden olje trykket i motoren vist kommer opp i 6-7 bar så vet eg ikke helt...
Er det noen som vet?
bilen e kjedelig uten turbo.
Medlem Nr: 533
1992 mod. Miata Sunburst Yellow 1.6
1992 mod. Miata Sunburst Yellow 1.6
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Spørs hva olje man kjøre på dette, når eg kjører på varm motor over 80km, så ligger den på rundt 4bar. når den er kald så bunner eg skalaen. der ligger den til olja er god og varm, kjører AGIP 10-60wtorehoien wrote:6-7bar oljetrykk er for meget.. er bare en liten bagatell med ei fjær en plass.. husker ikke eksagt hvor
er vell 4.5 som er normalt.. og opp mot 5 når den er kald
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Olje lekasje på turbo! Hjelp!
Demontert turbo? Kjekt. Husk å få den balansert før du setter den sammen. Skal ikke mye ubalanse til før den kan gjøre litt ugang i maskineriet.SunburstYellow wrote:Den nesten nye turboen min lekker OLJE!
både på "luft" siden og på eksos siden.
Eg har et Greddy kit med intercooler, og ca 04 bar
Kittet ble montert i mai i år men nå er det demontert.
De e ikke snakk om litt olje men det var ca o,5 cm med olje i intercoleren og en j****g eksos røyk når eg kjørte.
turboen er nå i biter og den O ringen som sitter på "luft" siden
men på eksos siden finner eg ikkje noe som skal tette...
nå tåler turboen 2 bar på luft siden og 1 bar på eksos siden.
men siden olje trykket i motoren vist kommer opp i 6-7 bar så vet eg ikke helt...
Er det noen som vet?
bilen e kjedelig uten turbo.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
er 4-5 bar jeg har hørt og lest også.. 7 er vel utenfor skalaen på måleren...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Jeg fikk turboen full av olje første gangen jeg prøvde.. Hadde satt olje inn der olje ut skal være, ble mye røyk utvikling på kort tid Men det ble mye bedre når jeg fikk olje inn på rett sted og struping på olje inn på turboen. Skal være kun et lite hull inn og et stort ut på den jeg har i allefall.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
Hvis det var meg du spurte..Ole wrote:bruker du den olje ledningen som fulgte med fra Greddy?
Jeg har ikke Greddy, jeg har bygd mitt eget "turbo sett" med noen egenutviklede deler og noen innkjøpte.
Olje ledningen jeg først forsøkte var hjemmelaget og tilpasset olje ut på turboen. Men etter at forsøket feilet kjøpte jeg en standard leding fra KRB trading. Den har en eller annen rar UNF autoclave gjenge som passer på turboen. Turboen jeg har er en Mitsubishi TD04 fra en Volvo 940.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
- SunburstYellow
- 500 RPM
- Posts: 63
- Joined: 08 Jan 2006, 01:00
- Location: Bergen
- Status: Offline
Eg har koblet tur/re-tur riktig...
I går demonterte vi en annen turbo (ikkje greddy), den hadde heller ingen O ring på eksos siden. men de hjelper ikkje meg. de hadde vært bedre om den hadde! då hadde eg ivertfall vist ka problemet var.
Eg tror de blir til at vi monterer turboen en gang til. og så får vi se..
de tar jo bare noen timer. litt enklere når vi slipper og lage IC rør.
I går demonterte vi en annen turbo (ikkje greddy), den hadde heller ingen O ring på eksos siden. men de hjelper ikkje meg. de hadde vært bedre om den hadde! då hadde eg ivertfall vist ka problemet var.
Eg tror de blir til at vi monterer turboen en gang til. og så får vi se..
de tar jo bare noen timer. litt enklere når vi slipper og lage IC rør.
Medlem Nr: 533
1992 mod. Miata Sunburst Yellow 1.6
1992 mod. Miata Sunburst Yellow 1.6
Kan ikke være strupt oljeretur? Hvis ikke oljen finner veien tilbake til bunnpannen kan den jo ta andre veier... Soter bilen din fælt?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP