Olje lekasje på turbo! Hjelp!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
SunburstYellow
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 08 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Olje lekasje på turbo! Hjelp!

Post by SunburstYellow »

Den nesten nye turboen min lekker OLJE!

både på "luft" siden og på eksos siden.

Eg har et Greddy kit med intercooler, og ca 04 bar

Kittet ble montert i mai i år men nå er det demontert. :cry:

De e ikke snakk om litt olje men det var ca o,5 cm med olje i intercoleren og en j****g eksos røyk når eg kjørte.

turboen er nå i biter og den O ringen som sitter på "luft" siden
men på eksos siden finner eg ikkje noe som skal tette...
nå tåler turboen 2 bar på luft siden og 1 bar på eksos siden.

men siden olje trykket i motoren vist kommer opp i 6-7 bar så vet eg ikke helt...


Er det noen som vet?

bilen e kjedelig uten turbo.
Medlem Nr: 533
1992 mod. Miata Sunburst Yellow 1.6
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

får du 6-7 bar oljetrykk? :shock:
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ole wrote:får du 6-7 bar oljetrykk? :shock:
Jepp er vel normalt det da, du har vel slik fake trykkmåler du, viser det samme hva du gjør--
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

6-7bar oljetrykk er for meget.. er bare en liten bagatell med ei fjær en plass.. husker ikke eksagt hvor :roll:

er vell 4.5 som er normalt.. og opp mot 5 når den er kald
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

torehoien wrote:6-7bar oljetrykk er for meget.. er bare en liten bagatell med ei fjær en plass.. husker ikke eksagt hvor :roll:

er vell 4.5 som er normalt.. og opp mot 5 når den er kald
Spørs hva olje man kjøre på dette, når eg kjører på varm motor over 80km, så ligger den på rundt 4bar. når den er kald så bunner eg skalaen. der ligger den til olja er god og varm, kjører AGIP 10-60w
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Re: Olje lekasje på turbo! Hjelp!

Post by cartman »

SunburstYellow wrote:Den nesten nye turboen min lekker OLJE!

både på "luft" siden og på eksos siden.

Eg har et Greddy kit med intercooler, og ca 04 bar

Kittet ble montert i mai i år men nå er det demontert. :cry:

De e ikke snakk om litt olje men det var ca o,5 cm med olje i intercoleren og en j****g eksos røyk når eg kjørte.

turboen er nå i biter og den O ringen som sitter på "luft" siden
men på eksos siden finner eg ikkje noe som skal tette...
nå tåler turboen 2 bar på luft siden og 1 bar på eksos siden.

men siden olje trykket i motoren vist kommer opp i 6-7 bar så vet eg ikke helt...


Er det noen som vet?

bilen e kjedelig uten turbo.
Demontert turbo? Kjekt. Husk å få den balansert før du setter den sammen. Skal ikke mye ubalanse til før den kan gjøre litt ugang i maskineriet.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

er 4-5 bar jeg har hørt og lest også.. 7 er vel utenfor skalaen på måleren...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

Jeg fikk turboen full av olje første gangen jeg prøvde.. Hadde satt olje inn der olje ut skal være, ble mye røyk utvikling på kort tid :oops: Men det ble mye bedre når jeg fikk olje inn på rett sted og struping på olje inn på turboen. Skal være kun et lite hull inn og et stort ut på den jeg har i allefall.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

bruker du den olje ledningen som fulgte med fra Greddy?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

Ole wrote:bruker du den olje ledningen som fulgte med fra Greddy?
Hvis det var meg du spurte..
Jeg har ikke Greddy, jeg har bygd mitt eget "turbo sett" med noen egenutviklede deler og noen innkjøpte.
Olje ledningen jeg først forsøkte var hjemmelaget og tilpasset olje ut på turboen. Men etter at forsøket feilet kjøpte jeg en standard leding fra KRB trading. Den har en eller annen rar UNF autoclave gjenge som passer på turboen. Turboen jeg har er en Mitsubishi TD04 fra en Volvo 940.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
SunburstYellow
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 08 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by SunburstYellow »

Eg har koblet tur/re-tur riktig...

I går demonterte vi en annen turbo (ikkje greddy), den hadde heller ingen O ring på eksos siden. men de hjelper ikkje meg. de hadde vært bedre om den hadde! då hadde eg ivertfall vist ka problemet var.

Eg tror de blir til at vi monterer turboen en gang til. og så får vi se..
de tar jo bare noen timer. litt enklere når vi slipper og lage IC rør. :)
Medlem Nr: 533
1992 mod. Miata Sunburst Yellow 1.6
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Kan ikke være strupt oljeretur? Hvis ikke oljen finner veien tilbake til bunnpannen kan den jo ta andre veier... Soter bilen din fælt?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

oljereturen for langt nede på bunnpanna? om man borrer under det normale oljenivået i bunpanna, vil ikke oljen fra turboen gå noen andre steder enn....... i turboen....
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

har ikke du standard oljeretur på innsugsiden og ikke i bunnpannen??
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

har man på innsugssiden kan det kanskje være litt for slak nedoverhelning, eller en knekk på slangen....
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
Post Reply