Koni sport-dempere, mulig verkstedstabbe?
Moderator: Styremedlemmer
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Koni sport-dempere, mulig verkstedstabbe?
Hei folkens!
Jeg fikk byttet ut de 16 år gamle originaldemperne på min 1991-modell med gule, justerbare Koni Sport. Gjorde dette på verksted. Men bilen er blitt sinnsykt lav foran, bare ca 3cm klaring mellom dekk og innerskjerm.(195/60/14 dekk). Bak er det merkelig nok veldig stor klaring, nesten mer enn tidligere.
Hadde bilen inne igjen, og fikk vite at det ikke var mulig å justere høyden på disse demperne.. Og at det ikke var mulig å gjøre noe mer. En stor nedtur, siden bilen nå nesten er umulig å kjøre i byen. Ikke er jeg spesielt tung, men dekkene tar oppi i hver eneste hump og ved store rattutslag. Kan bare glemme å ta med dama på tur..
Men, i natt våknet jeg av en plutselig tanke. Er det mulig at verkstedet har byttet om demperne foran og bak? Leser på nettet at den bakere Koni-demperen måler 9.25", mens de fremre er 12.8".... Hvis disse byttes om blir bilen for høy bak og for lav foran? Har noen hørt om noe slikt? Er det noen merking på demperne av hva som skal være foran/bak?
Har ikke målt skjermbuebue-hjulnav avstanden, men skal gjøre det i ettermiddag.
Bare for å bekrefte: Dette er demperne på bilen, Koni-dempere som kan justeres i høyden? En flytter fjærskålen opp i freste spor?
Jeg fikk byttet ut de 16 år gamle originaldemperne på min 1991-modell med gule, justerbare Koni Sport. Gjorde dette på verksted. Men bilen er blitt sinnsykt lav foran, bare ca 3cm klaring mellom dekk og innerskjerm.(195/60/14 dekk). Bak er det merkelig nok veldig stor klaring, nesten mer enn tidligere.
Hadde bilen inne igjen, og fikk vite at det ikke var mulig å justere høyden på disse demperne.. Og at det ikke var mulig å gjøre noe mer. En stor nedtur, siden bilen nå nesten er umulig å kjøre i byen. Ikke er jeg spesielt tung, men dekkene tar oppi i hver eneste hump og ved store rattutslag. Kan bare glemme å ta med dama på tur..
Men, i natt våknet jeg av en plutselig tanke. Er det mulig at verkstedet har byttet om demperne foran og bak? Leser på nettet at den bakere Koni-demperen måler 9.25", mens de fremre er 12.8".... Hvis disse byttes om blir bilen for høy bak og for lav foran? Har noen hørt om noe slikt? Er det noen merking på demperne av hva som skal være foran/bak?
Har ikke målt skjermbuebue-hjulnav avstanden, men skal gjøre det i ettermiddag.
Bare for å bekrefte: Dette er demperne på bilen, Koni-dempere som kan justeres i høyden? En flytter fjærskålen opp i freste spor?
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
På Koni Sport demperne er det tre forskjellige nivåer man kan sette fjærskål på og således regulere høyden på bilen (hadde disse demperne på min gamle na). På det siste bildet ditt ser det tydelkig ut som fjærskålen står på nederste hakket. Høydeforkjellen du kan regulere opp og ned kan du måle ved å se på avstanden mellom de utfreste sporene for festeringen til fjærskåla.
For å justere høyden bør demperen helst av bilen, evt er det mulig at det går og løsne ringen som holder fjærskålen fast når demperen står på bilen dersom man jekker opp bilen og komprimere fjæren med fjærklemmer.
For å justere høyden bør demperen helst av bilen, evt er det mulig at det går og løsne ringen som holder fjærskålen fast når demperen står på bilen dersom man jekker opp bilen og komprimere fjæren med fjærklemmer.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Takker for svar. Tenker jeg gjør et forsøk på å justere opp høyden med demperne installert på bilen, leste en post om det her på forumet. Har heldigvis et sett med fjærklemmer i garagen .
Noen som vet om det er fysisk mulig å montere demperne feil ( bytte om demperne front/ bak) eller er jeg ute på viddene når jeg mistenker verkstedet for å ha gjort det?
Noen som vet om det er fysisk mulig å montere demperne feil ( bytte om demperne front/ bak) eller er jeg ute på viddene når jeg mistenker verkstedet for å ha gjort det?
Last edited by Classic on 18 Sep 2007, 14:24, edited 1 time in total.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Jepp, det blir nok nødvendig. Sikkerheten fremfor alt.Vidar wrote:hvis du justerer høyden på bilen, må du ta en forstillingskontroll
Målte avstanden fra øvre skjermkant til senter av navet.
Det er 27cm foran og 35.3cm bak.. Bilen har en veldig "nose down" attitude.. Jeg er helt grønn på dette med senking.. Er dette vanlig med Koni Sport, selv med de fremre demperne på laveste nivå?
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3034
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Nei, det er langt utenfor normalen. Er ikke fjærene de har byttet om hverandre? Ble usikker på om det er fysisk mulig å bytte demperene også omhverandre. Er kanskje det?
7 cm forskjell foran og bak er noe... "radikalt". Det skal være tilnærmet lik høyde foran og bak. Kanskje litt lavere foran. 0,5 - 1,0 cm forskjell.
Sjappa har nok tabbet seg ut her.
7 cm forskjell foran og bak er noe... "radikalt". Det skal være tilnærmet lik høyde foran og bak. Kanskje litt lavere foran. 0,5 - 1,0 cm forskjell.
Sjappa har nok tabbet seg ut her.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
har selv koni sport på gamle bilen og bilen blir meget lav med demperne på laveste forann men opplevde aldri subbing med 195-50-15 men subbet litt med 17 tommere med 205
bilen var ikke mye lavere forann enn bak men fant ut at ved å sette demperene forann i mellomste stille og bakdemperne i laveste stille så blei billen praktisktalt bein:=)
bilen var ikke mye lavere forann enn bak men fant ut at ved å sette demperene forann i mellomste stille og bakdemperne i laveste stille så blei billen praktisktalt bein:=)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Takk for svar og inputs.
Hmm... Tenker at det nok er mest sannsynlig at det er fjærene som er montert feil.. Demperne bak skal være ca 9cm lenger enn de foran, så det er kanskje ikke mulig å montere støtdemperne feil.
Jeg får ta av dekkene i helgen, og sjekke om fjærene bak er lenger enn dem foran. ( Antar at jeg bare kan telle antall vindinger på fjæren?).
Dette var forøvrig siden hvor jeg leste om lengdeforskjeller på Koni Sport demperne til MX-5. I tilfelle noen andre lurer på informasjonen.
http://www.cardomain.com/ride/742393/5
Nei, skal en få noe skikkelig gjort får en gjøre det sjæl! :/
Hmm... Tenker at det nok er mest sannsynlig at det er fjærene som er montert feil.. Demperne bak skal være ca 9cm lenger enn de foran, så det er kanskje ikke mulig å montere støtdemperne feil.
Jeg får ta av dekkene i helgen, og sjekke om fjærene bak er lenger enn dem foran. ( Antar at jeg bare kan telle antall vindinger på fjæren?).
Dette var forøvrig siden hvor jeg leste om lengdeforskjeller på Koni Sport demperne til MX-5. I tilfelle noen andre lurer på informasjonen.
http://www.cardomain.com/ride/742393/5
Nei, skal en få noe skikkelig gjort får en gjøre det sjæl! :/
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
På mine Koni fjører så står det front og rear, så det burde ikke være så vanskelig å montere det riktig. Men en vet jo aldri da . . .
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Hvor er merkingen på Koni-fjærene dine, er det synlig når de står på bilen?okhandel wrote:På mine Koni fjører så står det front og rear, så det burde ikke være så vanskelig å montere det riktig. Men en vet jo aldri da . . .
(Jeg kan ikke huske å ha sett noe merking, kan heller ikke se det på bildene lenger oppe i denne tråden.)
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Ja, men det kan være litt trangt å komme til når den ikke er jekka opp.
Husker jeg lå og kavde med lommelykt for å finne nr på fjører og dempere før periodisk kontroll. Forrige eier "glemte" å gi meg godkjennings papirer, var ikke så lett å få fatt i men imoprtøren hjalp meg til slutt.
Mannen på Biltilsynet sjekka nummeret på fjærene, og han talte antal vindinger. Kan ta et bildet av det hvis du vil det, så vet du sånn ca hva du skal se etter.
Husker jeg lå og kavde med lommelykt for å finne nr på fjører og dempere før periodisk kontroll. Forrige eier "glemte" å gi meg godkjennings papirer, var ikke så lett å få fatt i men imoprtøren hjalp meg til slutt.
Mannen på Biltilsynet sjekka nummeret på fjærene, og han talte antal vindinger. Kan ta et bildet av det hvis du vil det, så vet du sånn ca hva du skal se etter.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Ja, det hadde vært veldig fint hvis du kunne ta et bilde. Greit å vite hva en skal se etter.okhandel wrote:Ja, men det kan være litt trangt å komme til når den ikke er jekka opp.
Husker jeg lå og kavde med lommelykt for å finne nr på fjører og dempere før periodisk kontroll. Forrige eier "glemte" å gi meg godkjennings papirer, var ikke så lett å få fatt i men imoprtøren hjalp meg til slutt.
Mannen på Biltilsynet sjekka nummeret på fjærene, og han talte antal vindinger. Kan ta et bildet av det hvis du vil det, så vet du sånn ca hva du skal se etter.
Verkstedet kastet godkjenningspapirene mine.. Hadde dem i samme esken som senkesettet.. Vel vel, i det minste EU-godkjente de bilen i samme slengen.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
-
- 500 RPM
- Posts: 93
- Joined: 21 Feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 484
- Location: Stavanger
- Status: Offline
He he.. Nei, intet vondt blod mellom verkstedet og meg, så langt. Men jeg vil gjerne ha noe litt "håndfast" å slå i bordet med overfor dem.Hauk wrote:Kan du ikke bare levere bilen tilbake og be dem ordne opp? Eller endte det med brente bruer, håndgemeng, spytting og lugging sist gang?
Har allerede hatt bilen tilbake der, ei uke etter at de installerte settet, for å få sveiset rust i bakre del av kanalene. Da fortalte jeg samtidig at bilen var blitt så lav foran at det nesten ikke gikk an å kjøre den.. Men da jeg hentet bilen fikk jeg vite at det ikke var noe å gjøre med det.
Håper jeg kan finne ut akkurat hva som verkstedet har gjort galt og legge det frem for dem.. Eller så er det kanskje like greit å bytte om på fjærene på egenhånd.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484