På den ene siden bak får jeg ikke bremsecaliperen helt inn.. Gikk akkurat på den ene siden, men går ikke helt inn på den andre.
Kan jo virke som en tråd vi har sett mange ganger før, men ja.. skrur på den 4mm umbraco/hex nøkkelen bak.. så den går inn, men ikke nok..
tips? Mangler bare den for å få på plass bremsene...
Caliper sylinderen går ikke helt inn..
Moderator: Styremedlemmer
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Caliper sylinderen går ikke helt inn..
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Vel, bruker du skrustikke så kan en vel knuse det meste av kalippere.
Skifta skiver og klosser selv for ikke så lenge siden, skrudde ut den umbraco/hex bolten, brukte ei vannpumpetang og klemte sylinderen det siste stykket, brukte ikke mye krefter på det heller. Glei lett inn.
Bruk heller 5 minnutter mer og vær litt forsiktig, kontra å gyve på med det værste utstyret og bare ødelegge. Blir fort stående litt lengre enn planlagt da.
Lykke til.

Skifta skiver og klosser selv for ikke så lenge siden, skrudde ut den umbraco/hex bolten, brukte ei vannpumpetang og klemte sylinderen det siste stykket, brukte ikke mye krefter på det heller. Glei lett inn.
Bruk heller 5 minnutter mer og vær litt forsiktig, kontra å gyve på med det værste utstyret og bare ødelegge. Blir fort stående litt lengre enn planlagt da.

Lykke til.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
fikk klemt den inn og satt på caliperen igjen. men hjulpet går ikke rundt med håndkraft. har kjørt en stykke for å se om den "kom seg", men nårjeg var fremme var bremseskiva rødglødende.. så ser ut som kaliperen ikke trekker seg helt tilbake. (har prøvd å justere "justeringsskruen)
er eneste alternativ å overhale kaliperen eventuelt kjøpe ny? Er overhaling enkelt om man kjøper reperasjonssett?
er eneste alternativ å overhale kaliperen eventuelt kjøpe ny? Er overhaling enkelt om man kjøper reperasjonssett?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Om det hjelper deg vet jeg strengt tatt ikke.
Den ene bolten som du skrur løs for å "svinge" frem den ene delen av kalipper satt litt hos meg. Tok den ut, fjernet litt rust og greaset opp, da var alt så mye bedre.
Har ikke et bilde her som kan illustrere hvilken bolt jeg mener, men kanskje noen andre kan forklare litt bedre?
Den ene bolten som du skrur løs for å "svinge" frem den ene delen av kalipper satt litt hos meg. Tok den ut, fjernet litt rust og greaset opp, da var alt så mye bedre.
Har ikke et bilde her som kan illustrere hvilken bolt jeg mener, men kanskje noen andre kan forklare litt bedre?
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16
'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
den som er på braketten på bildet tenker jeg :okhandel wrote:Om det hjelper deg vet jeg strengt tatt ikke.
Den ene bolten som du skrur løs for å "svinge" frem den ene delen av kalipper satt litt hos meg. Tok den ut, fjernet litt rust og greaset opp, da var alt så mye bedre.
Har ikke et bilde her som kan illustrere hvilken bolt jeg mener, men kanskje noen andre kan forklare litt bedre?

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
det du kan gjøre er å rengjøre gliderne, pusse de rene for rust med fint pussepapir og smøre de inn med kopperpasta.. dette gjør vi hver gang vi bytter klosser på jobb.. om bilen har gått endel på saltveier og deretter blir satt bort noen måneder er det ikke unormalt at gliderne sitter bom fast.. derfor er vi ekstra påpasselig med at alle bruktbilene våre skal kjøres med jevne mellomrom..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542