Mazdaspeed info

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvor er det de egentlig krever denne sjuke avgasstesten ?
Det høres for meg ut som om vedkommende bare sier "Nei, jeg gidder ikke".
Regler må tolkes av begge parter. De er ikke akkurat jurister de som leker småkonger i smøregrava heller.
Ut i fra andre som har hatt problemer med Vegvesenet ang. godkjenning er det veldig personavhengig. På risløkka er de reale mht. potter, senking, felger osv. Det er kanskje plassen og lufte ideen.

Hvis jeg skulle brukt tid og krefter på dette hadde jeg søkt om å bygge om til turbo med E85. Da får man et miljøperspektiv på hele saken og kanskje litt goodwill. Hva man faktisk kjører på til slutt er jo ikke nøye.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

arildh wrote:Hvor er det de egentlig krever denne sjuke avgasstesten ?
Det høres for meg ut som om vedkommende bare sier "Nei, jeg gidder ikke".
Regler må tolkes av begge parter. De er ikke akkurat jurister de som leker småkonger i smøregrava heller.
Ut i fra andre som har hatt problemer med Vegvesenet ang. godkjenning er det veldig personavhengig. På risløkka er de reale mht. potter, senking, felger osv. Det er kanskje plassen og lufte ideen.

Hvis jeg skulle brukt tid og krefter på dette hadde jeg søkt om å bygge om til turbo med E85. Da får man et miljøperspektiv på hele saken og kanskje litt goodwill. Hva man faktisk kjører på til slutt er jo ikke nøye.
Kan jo høre med dem når jeg er der for etterkontroll om ikke lenge..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

TurboLag wrote:
arildh wrote:Hvor er det de egentlig krever denne sjuke avgasstesten ?
Det høres for meg ut som om vedkommende bare sier "Nei, jeg gidder ikke".
Regler må tolkes av begge parter. De er ikke akkurat jurister de som leker småkonger i smøregrava heller.
Ut i fra andre som har hatt problemer med Vegvesenet ang. godkjenning er det veldig personavhengig. På risløkka er de reale mht. potter, senking, felger osv. Det er kanskje plassen og lufte ideen.

Hvis jeg skulle brukt tid og krefter på dette hadde jeg søkt om å bygge om til turbo med E85. Da får man et miljøperspektiv på hele saken og kanskje litt goodwill. Hva man faktisk kjører på til slutt er jo ikke nøye.
Kan jo høre med dem når jeg er der for etterkontroll om ikke lenge..
Jepp kunne du gjort det,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Det sitter et utvalg i Norge som har møte en gang i måneden eller noe sånt,
disse tar da opp alle søknader om ombygging og blir felles enig om ja eller nei...

er ingen enkeltpersoner som idag kan godkjenne uten å gå via dette utvalget!

dette ble slik for få år siden om jeg har oppfattet det rett...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hadde det vert lettere for meg å brukt hele mazdaspeed som grunnlag tro. Denne har jo avgasspapirer osv. Men da må eg få tak i en mazdaspeed motor, disse er da på ebay innimellom. bruke ecu osv fra den, dette må da funke, kanskje eg heller skal satse på det. motorfester selger vel fm der også, da det ikkje er likt på disse nyere motorene som de gamle..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Noe som kunne gått an er jo hvis et par stykker hadde gått inn i et spleiselag på en original mazdaspeed-motor med ECU og avgass-papirer for å få bilene godkjent med turbo.. Bare satt den inn for kontroll (for å få bilen godkjent), for så å sette inn eget turbo-verk..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
JG
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 12 May 2007, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JG »

Tenker dere å godkjenne med mange hk? Her i Vestfold var det en som godkjente turbo i fjor. 91 na tror jeg. Er en papirmølle men er ikke umulig. Har vel ikke blitt nye regler i år??

Mvh JG
Mazda mx5 Rød 1991mod. NA 1.6 senket,17"momo corse.begi-s turbo. Solgt
Porsche 996 c4
Landrover freelander.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

har fulgt med denne typen diskusjoner i noen år nå og dette med godkjenning av mx5 begynner å irritere meg noe grenseløst.. hvorfor i hel***** må mx5en ha avgasspapirer som koster flesk mens man på feks civic, escort, mr2 osv bare kan hive på et turbokit, bevise at bremser holder mål osv å få det godkjent med en gang?
klarer ikke helt å skjønne dette... er jo ikke vanskelig å få andre biler godkjent med modifikasjoner, skulle tro at statens vegvesen hater mx5..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

kan det være fordi de bilene er solgt ny med turbo i norge?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Theodor
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Medlemsnummer: 639
Location: Aurskog
Status: Offline

Post by Theodor »

Har aldri hort om en honda med orginal turbo.
Men skal du ha turbo paa bilen, saa har norge mange saer norske regler, dvs. Hk+vekt=Bremser, saa har du avgasser, oppsok et verksted som driver avgass-maaling (de som driver med eu-godkjenning) faa dem til a maale for deg til du er ved kravet, send bilen til et lab, faa papirene og send bilen til biltilsynet.

Til slutt
Etter du har godkjent MX-5 Med turbo, slenger du paa en giga turbo som gir deg 450 hk :D
Mx-5 NA 1,6 91 (Død)
Rx-7 FC 1,3 91
Mazda 6 04
Saab 96 v4 69 Gruppe B
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Theodor wrote:Har aldri hort om en honda med orginal turbo.
Men skal du ha turbo paa bilen, saa har norge mange saer norske regler, dvs. Hk+vekt=Bremser, saa har du avgasser, oppsok et verksted som driver avgass-maaling (de som driver med eu-godkjenning) faa dem til a maale for deg til du er ved kravet, send bilen til et lab, faa papirene og send bilen til biltilsynet.

Til slutt
Etter du har godkjent MX-5 Med turbo, slenger du paa en giga turbo som gir deg 450 hk :D
Må oppsøke en som har rulle og avgassmåling..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

_mx5_Rune_ wrote:hvorfor i hel***** må mx5en ha avgasspapirer som koster flesk mens man på feks civic, escort, mr2 osv bare kan hive på et turbokit, bevise at bremser holder mål osv å få det godkjent med en gang?
EspenSort92 wrote:kan det være fordi de bilene er solgt ny med turbo i norge?
Jeg trodde det samme som Espen ja. Både Escort og MR2'er ble levert med turbomotor, men dersom det er tilfelle at Honda'er går rett igjennom så er det noe man bør få sett på. Har du noen konkrete eksempler på dette, _mx5_Rune_? (og tenker da på de siste årene etter at de slo seg vrange)
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

JG wrote:Tenker dere å godkjenne med mange hk? Her i Vestfold var det en som godkjente turbo i fjor. 91 na tror jeg.
Er vedkommende her inne? Hadde vært interessant å få vite mer om dette, i lys av tidligere nevnte "godkjennings-komite" poster...
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Post Reply