Godkjenning av motorbytte?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Godkjenning av motorbytte?

Post by RonnyG »

Siden det foreløpig synes som umulig å få godkjent turbo eller presse funderer jeg på å bytte motor fra 1,6 l til 1,8 l på min 92-mod for litt mere pulver...

Er det noen på forumet som har gjordt dette og fått det godkjent?
Hva må til av dokumentasjon?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Om man bytter på dette, så er det vel ikke så mange som ser forskjellen?
skulle tro at det ikke er noe problem å kjøre med...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

eneste synlige forskjell, selv for kjennere.. er innsuget, som ser litt annerledes ut.. blokka er 22mm lengre, og motorkoden.. ellers skal man være ganske rå på mx5 motorer for å se forskjell..
Skal du godkjenne bytte må du få papir fra mazda som sier hva som skiller.. såvidt jeg vet er det snakk om bytte av bremser til bremsene fra 1.8 modellen. resten er likt nok..
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

En synlig forskjell til mellom 1.6l og 1.8l: Coilen sitter på høyre side av topplokket på 1.8l, venstre side på1.6l.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

stemmer.. skal bra mye til at tilsynet ser forskjell i en kontroll langs veien :)
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Enn ved EU-kontroll?
Seff må avgass være innenfor krav men sees det nærmere på at motor etc. er ihht. vognkort/standard?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

RonnyG wrote:Enn ved EU-kontroll?
Seff må avgass være innenfor krav men sees det nærmere på at motor etc. er ihht. vognkort/standard?
ser ikkje det på eu,. ikke noe å vera bekymret for dette. de fleste kjennerne her inne sliter med å se dette, om du får alt av ledningsnett å basere den på 1,8 ecu, så er vel den enda snillere på avgass kontra gamle 1,6 med luftmengdemåler..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Har en 1.8 donor bil på hånda.

Er det noen som har flyttet over komplett ledningsnett, for å "slippe" å bygge om coil etc.
Regner med alle innfestninger går overens, så lenge en bruker 90-98 mod.
En stor jobb, men hva vil gevinsten bli hvis en skulle ta seg tid til det ?
Forutenom mer hester selvsagt.

Det blir jo en helve..... jobb.

Men 90-mod. min er rød,skal ha RØD Miata, derfor jeg ikke beholdte den gule.
Skal ha RØD.
Shit, hvorfor kunne en ikke vært opptatt av bridge istedet.
trenger nesten bare en kortstokk.

Får håpe på en laaaang vinter.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Har søkt litt rundt og skjønner det slik at den "beste" motoren for mitt bruk vil være fra en 99-00 mod pga. denne vistnok har bedre "flow" i toppen enn tidligere modeller. Har sett litt på priser for en brukt motor i fra USA.

Dilemmaet mitt nå er at det finnes både shortblock og longblock 1.8 liters motorer? Hva i all verden er forklaringen på dette (trodde det bare var en variant til mx-5)?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

kjøper du short blir du sikkert skuffa når du får motorn uten toppen :p
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

79porsche911 wrote:Har en 1.8 donor bil på hånda.

Er det noen som har flyttet over komplett ledningsnett, for å "slippe" å bygge om coil etc.
Regner med alle innfestninger går overens, så lenge en bruker 90-98 mod.
En stor jobb, men hva vil gevinsten bli hvis en skulle ta seg tid til det ?
Forutenom mer hester selvsagt.

Det blir jo en helve..... jobb.

Men 90-mod. min er rød,skal ha RØD Miata, derfor jeg ikke beholdte den gule.
Skal ha RØD.
Shit, hvorfor kunne en ikke vært opptatt av bridge istedet.
trenger nesten bare en kortstokk.

Får håpe på en laaaang vinter.

anser
Fort gjort å bytte ledningsnett og ecu når motoren er ute, hadde samme jobben med min mazda 323 lx vinterbil når eg satt i gt motor, gjort på en dag, da hadde eg byttet bremser og montert servo også, og regner med det er like lett på en mx5, eller lettere..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

HF-mx5T wrote:kjøper du short blir du sikkert skuffa når du får motorn uten toppen :p
Det gikk et lys opp for meg nå.. Longblock = med topp
Short block = uten topp. Takker!
92 1,6 NA sort m/tan interiør
Post Reply