Ca pris på brukt diffrensial

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Ca pris på brukt diffrensial

Post by Classic »

Heisann.

Diffrensialen på bilen min (91 mod) tok overraskende kvelden for en stund siden, og jeg er på utkikk etter en ny. En ny koster ca 16000 fra Mazda. :shock: , mens jeg har funnet en brukt ( 145000km) en i Danmark til 5500.

Ser at det selges nye LSD diff'er på Ebay til ca 2000kr, men disse passer til 94-2006 modeller... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/OBX-LSD- ... enameZWDVW

Har lest litt her... og det høres ut som en diffrensial fra 1.8L er straight fit på en vanlig 1.6?

Er egentlig bare på utkikk etter en helt standard 1.6 diffrensial. Noen som vet hva som er ca riktig pris på en brukt diffrensial, eller noen tips? :)[/url]
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

om du skal ha 1.8diff må du bytte til 1.8stikkakslinger og ha et 1.8hus om du evt kun kjøper innmaten.. :)
hadde jeg vært deg hadde jeg helt klart montert en 1.8diff.. :)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Takker for svar, Rune.

Ingen som har en brukt diffrensial liggende...? :(

Har fremdeles en på hånden, fra Danmark. Men med porto og moms til Norge kommer den på ca 9000.... Litt mye for en som har gått 145000 km.. :/

Kjip ting å bruke penger på..
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
TraZan
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 07 Nov 2005, 01:00
Location: OSLO
Status: Offline

Post by TraZan »

Hei. Du får ny Kaaz 1.5 lsd diff. for 835$. Lav dollarkurs nå, men kommer frakt og moms til.

Jon....................
1990 Miata 1,6
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

TraZan wrote:Hei. Du får ny Kaaz 1.5 lsd diff. for 835$. Lav dollarkurs nå, men kommer frakt og moms til.

Jon....................
Hmm... Interessant, takk for tipset. Kaaz-settet bruker det gamle huset, og bare bytter innmaten.. Et bedre alternativ enn en brukt en. Krever denne noen spesielle kunnskaper for å montere? En brukt diff med hus er vel mer "bolt on" tipper jeg<+
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

krever endel å bytte diff innmaten.. mazda lokalt ville ikke ta jobben når jeg spurte om de ville sette torsen innmaten i min... er ikke vanskelig fant jeg ut, bare tidkrevende.. og mazda er feige :P

Anbefaler ikke å bytte til kaaz innmat i den 1.6 diffen du har. Hovedgrunnen er at det er ikke selve diffen som ryker på 1.6 diffene , men dreva utenpå, og da er du i de fleste tilfeller akurat like langt.. og diffen er like havarert selv med kaaz deler i :)

anbefaler helt klart å bytte til den "store" diffen, enten fra en nb modell 1.6(min er fra en 99 modell 1.6liter, og er den store typen), eller na/nb 1.8 modell, inkl aksler osv... det er begynt å bli veldig mange rasa 1.6 differ i det siste har jeg sett.. så det å sette inn en ny 1.6 diff fra samme årgang feks.. er sjansespill mener jeg.. den nyere og større modellen er bortimot skuddsikker i forhold også, slipper å tenke mer på det... noensinne..
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Takker for all god informasjon jeg har fått.

Har funnet en bra svensk bildelside, www.bildelsbasen.se. Tydeligvis litt fler skrotede MX-5'er i broderlandet, fant fem stykker!

Bestiller diffrensial og drivakslinger fra en 1994 1.8 (104 000km) for 5000 pluss norsk moms.

http://www.bildelsbasen.se/?index=stock ... d=13802930

Før jeg sender inn den endelige bestillingen... Diffrensial og drivakslinger er alt som jeg trenger fra donorbilen, for å bytte fra 1.6 til 1.8 diff?
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

Jepp:

diff
drivaksel venstre bak
drivaksel høyre bak
mellomaksel

Ville også byttet ut foringer og pakninger (disse kjøper du nye seff.) samt skiftet diffolja.
Last edited by RonnyG on 16 Nov 2007, 12:42, edited 1 time in total.
92 1,6 NA sort m/tan interiør
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Prisen er ofte avhengig av om du må ha den eller ikkje, eg kjøpte min 1,8 i sverige, den kostet meg 1300norske, med drivakslinger, manglet mellomakselen, men den hadde fm til meg, totalt så kom nok mitt bytte på ca 2000.- men minus 1500 som eg solgte min originale for, men nå bruker eg endel tid på å alltid ha deler på hand, kommer eg over noe billigt, så kjøper eg det, om eg trenger eller ikkje, kom feks over en motor for 1500, da en 1,8, eneste feil var skjev topp,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

RonnyG wrote:Jepp:

diff
drivaksel venstre bak
drivaksel høyre bak
mellomaksel

Ville også byttet ut foringer og pakninger (disse kjøper du nye seff.) samt skiftet diffolja.
Så jeg trenger mellomakslingen fra 1.8'en i tillegg!? Bra at jeg fikk vite det før jeg sto der med demontert bil. Thanks!
Skal maile dem igjen og si at jeg kjøper den og..

Foringer og nye pakninger får Kverneland bil her i stavanger levere, ja. :) Regner med at de vet hva som trengs, hvis jeg ringer og sier hva som skal skiftes på bilen.
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Da er diffrensial, mellomaksel og drivaksler på vei fra Uppsala... Svenskekrona er lav, så det er litt å spare på å kjøpe fra Sverige fremfor Danmark... Fant ingenting her i gamlelandet.

Lurer på.. Er det noen som har navnet på de pakningene og foringene som en skal kjøpe nye og bytte når denne delen av drivverket byttes ut? Er det et eget "sett"? Mazda virket lite villige til å lete frem delene og ville helst at jeg skulle vite akkurat hva de heter...
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Synd det skal være så vanskelig å få hjelp da. Er det Kverneland du har vært hos?

Hos Hegre Auto på Sandnes jobber det i hvertfall 3 MX5-eiere (som jeg vet om), så der er det kanskje mulig å finne noen entusiaster som kan hjelpe deg.
Er dessverre ikke sikker på om noen av dem jobber på delelageret.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Må vel ikkje bytte disse foringene da, mazda sine foringer er meget bra, eg orket ikkje å bytte disse foringene, men de var da heller ikkje utslitt,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Det var Kverneland jeg snakket med ja. Virker som om de, som bilfirmaer flest, har fokus på salg og service av nye biler.. :-/

Fant en gammel tråd her inne med link til en fullstendig delekatalog for Mx-5 NA. :)
viewtopic.php?t=1927&highlight=delekatalog

Hvis de gamle er gode nok til å brukes om igjen, er det jo bra.. Men skal det først skrues fra hverandre, er det greit å være føre var... :)
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Post Reply