monteringstips el-vinduer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

hm... jeg ser ikke helt at det støpselet som du viser til skal passe inn i det støpselet som hører til bryterpanelet vist over. Bryterpanelets støpsel ser større ut og har jo seks ledninger ser det ut til....
Last edited by mojo-91 on 26 Jan 2008, 22:36, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hyper Ado wrote:Hmm jeg hadde ute midtkonsollen og fant ingen kontakt der... får vel plukke den helt ut når jeg begynner på vindusheisene da og lete litt...

H A
Kan jo hende at du ikke har kontakt :oops:

Se etter kontakten i dørstolpen først !
(Du må jo inn der, for å trekke kabel uansett)

Hvis du finner en kontakt med fire ledninger på, OK, så har du opplegg i bilen.

Prøv det !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Bildet av det støpselet ved girspaken går da til det grønne lyset i askebegeret ??
Eller er jeg helt på jordet ??
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:hm... jeg ser ikke helt at det støpselet som du viser til skal passe inn i det støpselet som hører til bryterpanelet vist over. Bryterpanelets støpsel ser større ut og har jo seks ledninger ser det ut til....
Støpselet/kontakten i midtkonsollet har seks ledninger og brukes for å plugge inn bryterpanelet.

Støpselet/kontakten i dørstolpen har fire ledninger og brukes for høyttalere og vindusmotor.

OK ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Bildet av det støpselet ved girspaken går da til det grønne lyset i askebegeret ??
Eller er jeg helt på jordet ??
Jepp !
Det er til askebegeret.

Pluggen til bryterpanelet (med seks ledninger) er mye større.
Men det lå i samme området på min bil.

Men let i dørstolpen først !
Så finner du ut om bilen din er kablet for el.vinduer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg fant et foto:

Image

Her ligger åpenbart kabelen under girspak-pakningen.
Pluggen ser du under håndbrekket.

Slik var det på denne bilen .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Da er det bekreftet. Min bil har ikke den berømte bryteren ved girspaken. Jeg har heller ikke klart å lokalisere noen bryter i dørene. Det som er rart er at det sitter en 30amp sikring i det sporet i skikringsboksen som heter "power-windows" .hm....

Jeg har da blitt nødt å bruke alt det som fulgte med i kittet av ledninger og releer. Mye pes men nå er vinduene ihvertfall oppe og går.

Eneste jeg har å utsette på dette kittet som forøvrig ødelegger hele opplevelsen er selve bryterne. Egentlig ikke bryterne i seg selv for de er presise og fine med grønne lys i. Det som irriterer meg noe inn i skauen er den plata som bryterne er klipset fast i. Den passer faktisk ikke i det hullet der det tidligere bare var en plate. Den gamle plata var skrudd fast fra undersiden med to skruer. Jeg ser at det andre bryterpanelet som mx5parts leverer også monteres med to skruer.
Den skiten jeg har fått skal bare "klipses" fast med en slags "snap-tight" funksjon. Problemet er jo selvsagt at det ikke sitter. Ikke i nærheten en gang! Jeg blir vel nødt til å lime det fast med araldit...
Andre som har dette kittet med samme problem? :evil: :evil: :evil:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

mojo-91 wrote:Eneste jeg har å utsette på dette kittet som forøvrig ødelegger hele opplevelsen er selve bryterne. Egentlig ikke bryterne i seg selv for de er presise og fine med grønne lys i. Det som irriterer meg noe inn i skauen er den plata som bryterne er klipset fast i. Den passer faktisk ikke i det hullet der det tidligere bare var en plate. Den gamle plata var skrudd fast fra undersiden med to skruer. Jeg ser at det andre bryterpanelet som mx5parts leverer også monteres med to skruer.
Den skiten jeg har fått skal bare "klipses" fast med en slags "snap-tight" funksjon. Problemet er jo selvsagt at det ikke sitter. Ikke i nærheten en gang! Jeg blir vel nødt til å lime det fast med araldit...
Andre som har dette kittet med samme problem? :evil: :evil: :evil:
Skjønte ikke en dritt av dette i starten jeg heller.. Det du må gjøre er å kutte ut "innerkanten" på den gamle plasttingen som satt der... Sånn at du bare har ytterkanten igjen! Da klipser du på denne du fikk med fra mx5parts, og den sitter da fint og flott :)

(da har ikke du heller fått med den "helt" orginale bryteren, som det er bilde av på forrige siden.. Det er litt irriterende syntes jeg, iallfall når det står at det følger med en orginal bryter for å fullføre "designet")
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Aha!
Nå skjønner jeg.

hm...det stod selvølgelig ingenting om det i "monteringsmanualen" (hvis man kan kalle to sider med et dårlig sort/hvit bilde og 15 ord for en monteringsmanual)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

mojo-91 wrote:Aha!
Nå skjønner jeg.

hm...det stod selvølgelig ingenting om det i "monteringsmanualen" (hvis man kan kalle to sider med et dårlig sort/hvit bilde og 15 ord for en monteringsmanual)
Jeg kjørte rundt med den plastikkdingsen hengene løst i rundt to måneder jeg, selvom jeg egentlig hadde skjønt tegningen.. bare var litt "redd" for å begynne å skjære i noe som kunne bli dritt... Men, er fint fint nå :)

Håper jeg hjalp deg litt da da :)
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

TraCkinG wrote:
mojo-91 wrote:Aha!
Nå skjønner jeg.

hm...det stod selvølgelig ingenting om det i "monteringsmanualen" (hvis man kan kalle to sider med et dårlig sort/hvit bilde og 15 ord for en monteringsmanual)
Jeg kjørte rundt med den plastikkdingsen hengene løst i rundt to måneder jeg, selvom jeg egentlig hadde skjønt tegningen.. bare var litt "redd" for å begynne å skjære i noe som kunne bli dritt... Men, er fint fint nå :)

Håper jeg hjalp deg litt da da :)

Jeg har nå skjært ut som du sa og sitter nå igjen med ytterkanten/rammen som skal skrues fast i midtkonsollen. Jeg har prøvd å klipse på plass bryterpanelet fra mx5parts men det er ikke på langt nær god nok plass. Begge "tennene" knakk også :(

Er du sikker på at vi har samme produkt?
Kunne du lagt ut et bilde av ditt bryterpanel?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

mojo-91 wrote:
TraCkinG wrote:
mojo-91 wrote:Aha!
Nå skjønner jeg.

hm...det stod selvølgelig ingenting om det i "monteringsmanualen" (hvis man kan kalle to sider med et dårlig sort/hvit bilde og 15 ord for en monteringsmanual)
Jeg kjørte rundt med den plastikkdingsen hengene løst i rundt to måneder jeg, selvom jeg egentlig hadde skjønt tegningen.. bare var litt "redd" for å begynne å skjære i noe som kunne bli dritt... Men, er fint fint nå :)

Håper jeg hjalp deg litt da da :)

Jeg har nå skjært ut som du sa og sitter nå igjen med ytterkanten/rammen som skal skrues fast i midtkonsollen. Jeg har prøvd å klipse på plass bryterpanelet fra mx5parts men det er ikke på langt nær god nok plass. Begge "tennene" knakk også :(

Er du sikker på at vi har samme produkt?
Kunne du lagt ut et bilde av ditt bryterpanel?
Hmm, det virker rart. Om du har kjøpt på mx5parts så regner jeg iallfall med at vi har likt. Jeg hadde desverre ikke noe bilde liggende på pc´n nå, og drar på helgetur i morgen. Om du sender meg en PM, så skal jeg prøve å huske å ta bilde på mandag, og legge det ut da.. Men, iallfall, min sånn enhet var bare en "dårlig" plastikk ting, og to brytere som man "dytter" nedi der.. Dårlig forklart, men sånn er det forsåvidt :P Ikke lik som den som er på side 1 i denne tråden, det er den orginale etter hva jeg har forstått!

Men, som sagt, skal prøve å huske å ta bilde til mandag.
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Den Orginale som du refererer til har allt ferdig i en unit ja. så der skrudde jeg ut blindplata som var fra før og skrudde på plass den nye (brukte), ingen stygge kanter eller sprekker noen plass.
Den orginale bryteren har ikke lys i bryterene som dere nevner dere har. Så om det blir montert riktig er det ikke så umulig at den uorginale bryteren kanskje vil se finere ut til slutt :).

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Den originale/uoriginale (den dritten jeg har fått) er ihvertfall ikke tilpasset min bil! Jeg blir nødt til å dremle meg inn i den gjenværende ramma og lime faenskapet fast med araldit! :twisted: :twisted:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

mojo-91 wrote:Den originale/uoriginale (den dritten jeg har fått) er ihvertfall ikke tilpasset min bil! Jeg blir nødt til å dremle meg inn i den gjenværende ramma og lime faenskapet fast med araldit! :twisted: :twisted:
Kjøp en original bryter.. Enklere, penere...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply