knekt "locking key"

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

Men det er jo tydelig at den kan feile på samme måten som en SHORTNOSE.
Og det er jo det vi ser et tydelig eksempel på her.
uenig.. i dette tilfellet har jo hjulet som holder regreima, stått stille.. kila knekt, og pga latskap når han først oppdaget at det var noe som ikke gikk "rett" så har skaden på veiva blitt større enn nødvendig.... på shortnose så er jo ikke feilen at kila knekker, men at den ligger og sliter ut sporet sånn at tenning og alt blir på tur idet drevet til regreima flytter seg sideveis...

stemmer og at det bare er helt ytterste biten som er knekt av her.. dynk på med rustløser, få ut kila, dra av drevet med avdrager om det sitter fælt..
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

HF-mx5T wrote: uenig.. i dette tilfellet har jo hjulet som holder regreima, stått stille.. kila knekt, og pga latskap når han først oppdaget at det var noe som ikke gikk "rett" så har skaden på veiva blitt større enn nødvendig.... på shortnose så er jo ikke feilen at kila knekker, men at den ligger og sliter ut sporet sånn at tenning og alt blir på tur idet drevet til regreima flytter seg sideveis...

stemmer og at det bare er helt ytterste biten som er knekt av her.. dynk på med rustløser, få ut kila, dra av drevet med avdrager om det sitter fælt..
Hmm, litt usikker her, men latskap når jeg merket det er jeg ikke helt enig iallall.. Var på to-tre forskjellige verksteder og hørte, det ene av dem byttet reimhjulet når jeg overtok bilen. Jeg brukte en tidligere tråd her inne for å spørre hva jeg skulle gjøre, men fikk dårlig respons. Når verkstedene sa at jeg kunne kjøre, stolte jeg selvfølgelig på dette. Hadde jeg vist det jeg viste i dag, så hadde jeg begynt på jobben med en gang!

Iallfall, har fått ut den lille delen av kila idag. Gikk med en god del rustløser :P

Iallfall, her er "synderen", på god vei ut:

Image

Og her er hvordan veiva ser ut pr. i dag. Jeg tror og håper at det holder å kjøpe inn kile, bolt og dette drevet, i tillegg til pakningen selvfølgelig, og montere det skikkelig. Noen som har noen formening om dette?

Image

Image

Takker ellers for all god hjelp jeg har fått hittil.

Får jeg forresten kjøpt dt jeg trenger hos mx5parts? Eller må jeg til mazda lokalt?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

Jeg mener det der burde gå fint. Den slitasjen som er på veivtappen er jo bare helt ytterst. Sporet ser jo ellers helt og fint ut. :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Enig med forrige post. Kjøp ny kile,bolt og drev. Montert det riktig i henhold til manual og dette bør ikke være noe issue.
Ut i fra bildet ser det ut som om det kun er 5-10% av sporet har skader.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Slip vekk gradene så skrur du isammen igjen, har sett mye verre enn dette ja,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Er dette da bare å "putte" inn, eller må jeg pøse på med locktite? Ser ikke helt for meg hva jeg skal lime med locktite, men slipper jeg det så er jo det flott..
www.miata.no
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Skrua skal du låse med locktite, men det finnes 100 forskjellige slike locktite, men de vet hva du trenger der de selger..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

er vel og et poeng her at bolten (skrua) dras til med riktig moment. Ellers får du fort samme problemet tilbake.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Den vil selvfølgelig bli dradd til med riktig moment. Dette kan jeg lese meg til sikkert også, men noen som vet momentet sånn i hodet med en gang?

Og, får jeg ikke delene på mx5parst eller andre sider? Jeg har ikke sett dem der... Om jagspares(sftmx5) har dem, så vil jeg ikke handle der, pga. dårlig erfaring!
www.miata.no
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

drevet er neppe noen grunn til å bytte.. det har helt sikkert ikke fått noen skader, siden kila kun var skadet utenfor drevet.. kjøp ny kile og bolt hos lokale mazda dealern.. dypp litt 243 locktite på bolten. og dra til med korrekt moment etter boka.. (husker ikke i hodet nå.. )
Post Reply