El feil!!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
josruu
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 17:34
Status: Offline

El feil!!

Post by josruu »

Hei!er ny bruker her og fyrer på med problemer emd en gang:)
Har en 93 mod mx5 usa import.
Her om dagen når jeg brukte varmeapparat og elektriske vinduer samtidig begynte det og lukte svidd.Varmevifta stoppet,vinduene virker ikke ,radio virker ikke og vinduspussere virker ikke....

Noen som har noe erfarign med dette?hva det kan være?
ingne sikringer som har gått verken i motorrom eller i kupeen.Har sett på sikringsboks men ser ingneting feil,kan være svidd inni kansje.

tar imot alle tips med stor takk!
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Tipper at kolisjonsputa er uten strøm også.
Hvis hovedsikringen (80A) er hel, så er det mye som tyder på at du har brent bryteren i tenningslåsen.
Den forsyner el. vindu, vindusvisker, varmevifte og kollisjonspute.
Den forsyner også en kontakt i motorrommet (blå ledning på førersiden).
Hvis den er dau (når tenninga er på), så har du funnet feilen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
josruu
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 17:34
Status: Offline

Post by josruu »

takk for svar:)
det lyser også en lampe som heter anti lock.den er vel for både abs og airbag vil jeg tro.

jeg skal sjekke den kontakta i morgen og se om det står strøm der da.
josruu
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 17:34
Status: Offline

Post by josruu »

har målt om det er strøm i den kontakta du prata om og der er det ingen ting.Regner med det er den blå litt brede med to ledninger inn i du mener?
fant inen annen blå kontakt der hvertfall.

Noen anelser om hvor det er rimeligst og få tak i ny tenningslås?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

josruu wrote:har målt om det er strøm i den kontakta du prata om og der er det ingen ting.Regner med det er den blå litt brede med to ledninger inn i du mener?
fant inen annen blå kontakt der hvertfall.

Noen anelser om hvor det er rimeligst og få tak i ny tenningslås?
Hvis det er tenningslåsen. Trenger du bare den kontaktdelen som sitter på enden

Ett lite tips er at du kontakter anton.g på forumet.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
josruu
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 17:34
Status: Offline

Post by josruu »

ok det skal jeg gjøre.takk vidar:)
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

høres veldig ut som el-delen på tenningslåsen ja.. skal ikke rare belastningen til for å ta livet av disse.. for to år siden kostet en slik i underkant av 2000kr hos mazdaforhandleren her.. :)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

josruu wrote:ok det skal jeg gjøre.takk vidar:)
OK, da er den lokalisert i delehaugen og demontert.
Send meg et prisforslag på pm, vi blir helt sikkert enige. :)
Sender de da fort.

Hvis du ikke har, sender jeg med de CD `ene med workshop-manualer etc., jeg har også.
Jæv.. bra oppslagsverk for oss som holder på med disse bilene.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
josruu
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 17:34
Status: Offline

Post by josruu »

da har jeg skiftet kontakta til tenningslåsen som kom utrolig fort fra antong:)

men dessverre så hjalp ikke det i det hele tatt...

er det noen som har noen gode forslag til hva det kan være da?
har sett over alle sikringer og fulgt det meste av ledninger som kommer fra tenningslås.skal begynne og følge ledningene fra diverse komponeneter til uka og se om jeg kan finne noe muffens der.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

josruu wrote:da har jeg skiftet kontakta til tenningslåsen som kom utrolig fort fra antong:)

men dessverre så hjalp ikke det i det hele tatt...

er det noen som har noen gode forslag til hva det kan være da?
har sett over alle sikringer og fulgt det meste av ledninger som kommer fra tenningslås.skal begynne og følge ledningene fra diverse komponeneter til uka og se om jeg kan finne noe muffens der.
Det var dumt :cry:

Hovedsikringen (80A) som du sier er hel, forsyner tenningslåsen der strømmen blir distribuert (via sikringer)
til de forskjellige funksjonene som du forteller at er "døde".
Så hvis det ikke er tenningslåsen, så må neste forslag være kabel mellom hovedsikring og tenningslås.
Dette burde være greit å måle.

Nå er jeg veldig nyskjerrig på hva som er feilen.
Uansett så er det fint hvis du forteller hva som var årsaken.

Lykke til :?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
josruu
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 17:34
Status: Offline

Post by josruu »

skal sjekke det rudolf.jeg har fått med meg en som er bilelektriker til og se litt på det i mprra.
ja jeg skal poste her hva vi finner ut.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

josruu wrote:skal sjekke det rudolf.jeg har fått med meg en som er bilelektriker til og se litt på det i mprra.
ja jeg skal poste her hva vi finner ut.
Hei

Hvis du ikke fikk bruk for bryter, er det en på sidene her som er ute etter en.
Han ønsker å kjøpe komplett tenningslås, og da kan du selge den videre
hvis du ikke skal ha den i reserve.
Har komplett ledningsnett, med sikringsboks, reeler osv. hvis du trenger noe annet.


anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
josruu
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 17:34
Status: Offline

Post by josruu »

ok anton, jeg skal ha det i bakhodet.rakk ikke og se noe på det i dag men det blir antageligvis på mandag.poster her når og hvis jeg finner ut hva feilen er.
josruu
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 17:34
Status: Offline

Post by josruu »

Da er feilen funnet og ordnet!

Etter litt feilsøking åpnet vi boksen for startsperra(conlog) og inni der hadde det brent av ett par loddepunkt....
da ble rett og slett hele greia fjernet og vi koblet oss bare imellom.Den boksen fungerte også som en delingsboks for strømmen fra tenningslåsen foruten og ha startsperra der.

vi ordna også opp i en del jalla mekk fra en tidligere eier som IKKE har vært elektriker.

fant også en ledning langt under dashen som var av og vips! så fungerer cruise controlen igjen:)

og til han som trenger den kontakta til tenningslåsen, du kan sende meg en PM så tar vi det der.du kan få den for samme som jeg ga anton.g for den.
takk for alle forslag folkens:)
Farisarp
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 28 Jul 2008, 19:08
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Farisarp »

Har problemer, får ikke strøm til vifte, spyler og pussere. Nå lurer jeg på om det kan være samme prob som du hadde. Hvor sitter denne boksen til startsperra. Har en 91 mod.
91 MX-5 Miata
Post Reply