Råd om hard-topp..
Moderator: Styremedlemmer
- webizz
- 6500 RPM
- Posts: 886
- Joined: 24 Feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 45
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Råd om hard-topp..
Enkelt spørsmål: MSM med soft-topp, med varmetråder i glassruta, og så har man en hard-topp type gammel UTEN varmetråder.
Tanken er å selge hard-toppen, og gå gjennom vinteren uten hardtopp...
Noen tanker/forslag/erfaringer?
(Bilen står i garasje når ikke i bruk, og brukes ikke _så_ ofte på vinteren...)
Tanken er å selge hard-toppen, og gå gjennom vinteren uten hardtopp...
Noen tanker/forslag/erfaringer?
(Bilen står i garasje når ikke i bruk, og brukes ikke _så_ ofte på vinteren...)
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000)
X - 91' Red Miata
X - 91' Red Miata
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Ser poenget ditt.
Den er hvertfall j**la lekker med hardtop i bilens farve. Jeg bare digger de Coupebildene av NA/NB som dukka opp i en tråd her.
Personlig så digger jeg hardtop. Er liksom en helt annen helt annen bil halve året.
Den er hvertfall j**la lekker med hardtop i bilens farve. Jeg bare digger de Coupebildene av NA/NB som dukka opp i en tråd her.
Personlig så digger jeg hardtop. Er liksom en helt annen helt annen bil halve året.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
HELT enig ! Cab uten tak og sort tak om sommeren, og sølvfarget coupe tak om vinteren... det er jo 3 ønsker på en gang det ? !.. Går det an da?.. JA ! med hardtop..uggla wrote:Ser poenget ditt.
Den er hvertfall j**la lekker med hardtop i bilens farve. Jeg bare digger de Coupebildene av NA/NB som dukka opp i en tråd her.
Personlig så digger jeg hardtop. Er liksom en helt annen helt annen bil halve året.
Og dessuten, bilen er MYE faster/stivere i karosseriet, stille og komfortabel på dårlige vinterveier med hardtop på... En av mine bedre investeringer på bilen..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Halvor
- 500 RPM
- Posts: 78
- Joined: 10 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 359
- Location: Bærum
- Status: Offline
Hard top, eller ikke
Jeg har selv kjørt om vinteren i 4 sesonger, med hard top. Jeg ser to viktige fordeler:
Det er mye mindre støy i kupéen med hard top. ( Kanskje også fordi min er polstret innvendig.) Bilen blir også litt stivere, som andre har nevnt.
Men kanskje det viktigste er at det avlaster dreneringen fra kalesjen og ned til foran bakhjulene. Dette kan lett bli et problem på eldre MX5, tilstopping fører raskt til rust. Hard-toppen dekker over "takrennna" bak kalesjen, og hindrer snø og is å presse på mot dreneringen.
Bruk hard top om vinteren !
Det er mye mindre støy i kupéen med hard top. ( Kanskje også fordi min er polstret innvendig.) Bilen blir også litt stivere, som andre har nevnt.
Men kanskje det viktigste er at det avlaster dreneringen fra kalesjen og ned til foran bakhjulene. Dette kan lett bli et problem på eldre MX5, tilstopping fører raskt til rust. Hard-toppen dekker over "takrennna" bak kalesjen, og hindrer snø og is å presse på mot dreneringen.
Bruk hard top om vinteren !
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
Medl. 359
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hard top, eller ikke
Dette er et veldig godt poeng. Snø og is i seg selv er ille nok. Saltlake nedover dreneringskanalene er hakket verre... skiten blir jo liggende å ulme nedi der året rundt.Halvor wrote:Men kanskje det viktigste er at det avlaster dreneringen fra kalesjen og ned til foran bakhjulene. Dette kan lett bli et problem på eldre MX5, tilstopping fører raskt til rust. Hard-toppen dekker over "takrennna" bak kalesjen, og hindrer snø og is å presse på mot dreneringen.
Bruk hard top om vinteren !
- webizz
- 6500 RPM
- Posts: 886
- Joined: 24 Feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 45
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hmm - ser poengene til flere her, men husk at den hardtopp'en det er snakk om her, er en som er brukt på min '91 siden den var ny, og som begynner å bli litt slitt, og som ikke har varmetråder.
Da blir det vel salg av hardtop, 1 vinter med MSM uten hardtopp, så får man se til neste høst om man investerer i en ny hardtopp med varmetråder osv....
Da blir det vel salg av hardtop, 1 vinter med MSM uten hardtopp, så får man se til neste høst om man investerer i en ny hardtopp med varmetråder osv....
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000)
X - 91' Red Miata
X - 91' Red Miata
Har selv kjørt en sesong med soft-top og varmetråder og en annen med hard-top og uten varme-tråder.
For å kaste inn mine 5-øre i debatten:
1. Sparer kalesjen for råte (særlig i Oslo der vi liker å salte overdrevet mye!)
2. Stiver opp bilen
3. Lyd isolering
4. Bakvinduet er IKKE noe problem selv uten varmetråder. Bare still inn midt-varmerne dine til å peke midt mellom sjåfør og pasasjer, og sett på max varme i et par minutter. For det første blir kupeen som vi alle vet varm på bare noen minutter, men også vinduet bak holder seg fint og klart takket være denne luften.
Var utrolig fornøyd med min hard-top (selv om den desverre tippet en sommer og bak-vinudet knuste... kostet meg et par tusen og overaskende mange måneder å vente på nytt vindu)
Jeg har skrevet som om jeg fremdeles eier bilen, men har desverre måttet selge den da jeg har flyttet fra Norge... men poengene gjelder jo fremdeles
For å kaste inn mine 5-øre i debatten:
1. Sparer kalesjen for råte (særlig i Oslo der vi liker å salte overdrevet mye!)
2. Stiver opp bilen
3. Lyd isolering
4. Bakvinduet er IKKE noe problem selv uten varmetråder. Bare still inn midt-varmerne dine til å peke midt mellom sjåfør og pasasjer, og sett på max varme i et par minutter. For det første blir kupeen som vi alle vet varm på bare noen minutter, men også vinduet bak holder seg fint og klart takket være denne luften.
Var utrolig fornøyd med min hard-top (selv om den desverre tippet en sommer og bak-vinudet knuste... kostet meg et par tusen og overaskende mange måneder å vente på nytt vindu)
Jeg har skrevet som om jeg fremdeles eier bilen, men har desverre måttet selge den da jeg har flyttet fra Norge... men poengene gjelder jo fremdeles
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Har jo bare hatt mx-5en min 8mnd ca. så jeg hadde min første sesong med Mx-5en på vintern, og må si jeg det funka veldig bra med hardtoppen. Har varmetråder, men har ikke strøm lagt opp til den. (dette gjøres før neste vinter!)
Gjorde da det samme som Rasmus.
Ekstra kjekt med så liten bil da det blir deilig og varmt med engang.
Gjorde da det samme som Rasmus.
Ekstra kjekt med så liten bil da det blir deilig og varmt med engang.
- webizz
- 6500 RPM
- Posts: 886
- Joined: 24 Feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 45
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Da har man kommet til en konklusjon, trur eg:
Prøver en vinter med soft-top'en, og ser hvordan det går.
Selger hardtopen jeg har i dag, og ser an om jeg vil ha en ny hardtop med varmetråder til neste vinter, trur eg... (Greit å være bestemt, sikkert....)
Prøver en vinter med soft-top'en, og ser hvordan det går.
Selger hardtopen jeg har i dag, og ser an om jeg vil ha en ny hardtop med varmetråder til neste vinter, trur eg... (Greit å være bestemt, sikkert....)
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000)
X - 91' Red Miata
X - 91' Red Miata