Råd om hard-topp..

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Råd om hard-topp..

Post by webizz »

Enkelt spørsmål: MSM med soft-topp, med varmetråder i glassruta, og så har man en hard-topp type gammel UTEN varmetråder.

Tanken er å selge hard-toppen, og gå gjennom vinteren uten hardtopp...

Noen tanker/forslag/erfaringer?

(Bilen står i garasje når ikke i bruk, og brukes ikke _så_ ofte på vinteren...)
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Min erfaring med min 01 sport med soft-top og varmetråder i bakvinduet på vinteren er veldig bra!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Solgte hardtoppen og har ikke angret no på det take er like fint etter 5 vintre.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Men MX-5'en ser best ut med HT på... Nesten bedre ut da enn med taket nede... :oops:
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Ser poenget ditt.

Den er hvertfall j**la lekker med hardtop i bilens farve. Jeg bare digger de Coupebildene av NA/NB som dukka opp i en tråd her.

Personlig så digger jeg hardtop. Er liksom en helt annen helt annen bil halve året.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

uggla wrote:Ser poenget ditt.

Den er hvertfall j**la lekker med hardtop i bilens farve. Jeg bare digger de Coupebildene av NA/NB som dukka opp i en tråd her.

Personlig så digger jeg hardtop. Er liksom en helt annen helt annen bil halve året.
HELT enig ! Cab uten tak og sort tak om sommeren, og sølvfarget coupe tak om vinteren... det er jo 3 ønsker på en gang det ? !.. Går det an da?.. JA ! med hardtop.. ;-)

Og dessuten, bilen er MYE faster/stivere i karosseriet, stille og komfortabel på dårlige vinterveier med hardtop på... En av mine bedre investeringer på bilen..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Halvor
500 RPM
500 RPM
Posts: 78
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 359
Location: Bærum
Status: Offline

Hard top, eller ikke

Post by Halvor »

Jeg har selv kjørt om vinteren i 4 sesonger, med hard top. Jeg ser to viktige fordeler:
Det er mye mindre støy i kupéen med hard top. ( Kanskje også fordi min er polstret innvendig.) Bilen blir også litt stivere, som andre har nevnt.
Men kanskje det viktigste er at det avlaster dreneringen fra kalesjen og ned til foran bakhjulene. Dette kan lett bli et problem på eldre MX5, tilstopping fører raskt til rust. Hard-toppen dekker over "takrennna" bak kalesjen, og hindrer snø og is å presse på mot dreneringen.
Bruk hard top om vinteren !
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hard top, eller ikke

Post by Hauk »

Halvor wrote:Men kanskje det viktigste er at det avlaster dreneringen fra kalesjen og ned til foran bakhjulene. Dette kan lett bli et problem på eldre MX5, tilstopping fører raskt til rust. Hard-toppen dekker over "takrennna" bak kalesjen, og hindrer snø og is å presse på mot dreneringen.
Bruk hard top om vinteren !
Dette er et veldig godt poeng. Snø og is i seg selv er ille nok. Saltlake nedover dreneringskanalene er hakket verre... skiten blir jo liggende å ulme nedi der året rundt.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

Hmm - ser poengene til flere her, men husk at den hardtopp'en det er snakk om her, er en som er brukt på min '91 siden den var ny, og som begynner å bli litt slitt, og som ikke har varmetråder.

Da blir det vel salg av hardtop, 1 vinter med MSM uten hardtopp, så får man se til neste høst om man investerer i en ny hardtopp med varmetråder osv....
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Softopen lever jo mye lenger ja....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Rasmus79 »

Har selv kjørt en sesong med soft-top og varmetråder og en annen med hard-top og uten varme-tråder.

For å kaste inn mine 5-øre i debatten:

1. Sparer kalesjen for råte (særlig i Oslo der vi liker å salte overdrevet mye!)
2. Stiver opp bilen
3. Lyd isolering
4. Bakvinduet er IKKE noe problem selv uten varmetråder. Bare still inn midt-varmerne dine til å peke midt mellom sjåfør og pasasjer, og sett på max varme i et par minutter. For det første blir kupeen som vi alle vet varm på bare noen minutter, men også vinduet bak holder seg fint og klart takket være denne luften.

Var utrolig fornøyd med min hard-top (selv om den desverre tippet en sommer og bak-vinudet knuste... kostet meg et par tusen og overaskende mange måneder å vente på nytt vindu)

Jeg har skrevet som om jeg fremdeles eier bilen, men har desverre måttet selge den da jeg har flyttet fra Norge... men poengene gjelder jo fremdeles
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Har jo bare hatt mx-5en min 8mnd ca. så jeg hadde min første sesong med Mx-5en på vintern, og må si jeg det funka veldig bra med hardtoppen. Har varmetråder, men har ikke strøm lagt opp til den. (dette gjøres før neste vinter!)

Gjorde da det samme som Rasmus.
Ekstra kjekt med så liten bil da det blir deilig og varmt med engang.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Blir jo nesten så man gleder seg til å sette på hardtoppen igjen, da mx-5en ser j****g bra ut med hardtopp montert...
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

Da har man kommet til en konklusjon, trur eg:

Prøver en vinter med soft-top'en, og ser hvordan det går.

Selger hardtopen jeg har i dag, og ser an om jeg vil ha en ny hardtop med varmetråder til neste vinter, trur eg... :oops: (Greit å være bestemt, sikkert....)
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
Post Reply