Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Det irriterer meg at når bilen har fått kjørt seg varm får jeg på kjøpet en lyd fra motoren som mest minner meg om en snekke i kosefart, ikke spesielt sexy billyd syns jeg. For meg overdøver den deilig brumming i bakgrunnen
Lyden er litt sånn tynn tikk-tikk-tikk-tikk og synes å følge viftereima...
Noen diagnose?
Last edited by 2re on 23 Jun 2008, 10:49, edited 1 time in total.
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Svak blir jo litt definisjonsspørsmål. Men tikking i alle fall. Spørs om du er inne på noe ja...
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
Det er litt definisjon det ja, men veldig hørbar om du sitter og hører på lyden på tomgang i hvertfall. Husker ikke om det forandra seg med turtallet. Men forsvant når jeg skifta til 10W40en til Castrol ihvertfall
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Dine erfaringer høres veldig like ut. Går for den løsningen tror jeg... etterhvert. Takk
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
biXen wrote:Det er litt definisjon det ja, men veldig hørbar om du sitter og hører på lyden på tomgang i hvertfall. Husker ikke om det forandra seg med turtallet. Men forsvant når jeg skifta til 10W40en til Castrol ihvertfall
Snakket idag med min "personlige mekaniker" som jeg har brukt i over 20 år. Han ville faktisk gå helt andre veien og til en rent mineralsk olje. Bakgrunnen er at motoren er av relativt gammel type og ikke tiltenkt å gå på helsyntetisk. Han mente også at lyden antagelig kun ville dempes noe og ikke forsvinne helt. Det er faktisk et dårlig tegn hvis denne typen motorer ikke gir fra seg noe av denne lyden...
Når jeg tenker på det kan det jo minne litt om stempellyd fra gaaamle motorer.
Jeg skal prøve å få skiftet olje og filter imorgen, så får vi høre...
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
biXen wrote:Det er litt definisjon det ja, men veldig hørbar om du sitter og hører på lyden på tomgang i hvertfall. Husker ikke om det forandra seg med turtallet. Men forsvant når jeg skifta til 10W40en til Castrol ihvertfall
Snakket idag med min "personlige mekaniker" som jeg har brukt i over 20 år. Han ville faktisk gå helt andre veien og til en rent mineralsk olje. Bakgrunnen er at motoren er av relativt gammel type og ikke tiltenkt å gå på helsyntetisk. Han mente også at lyden antagelig kun ville dempes noe og ikke forsvinne helt. Det er faktisk et dårlig tegn hvis denne typen motorer ikke gir fra seg noe av denne lyden...
Når jeg tenker på det kan det jo minne litt om stempellyd fra gaaamle motorer.
Jeg skal prøve å få skiftet olje og filter imorgen, så får vi høre...
Hva erfaring har han mekanikern din har med mazda, min tikker ikke i det hele tatt, kjører kun helsyntetisk mobil1 olje, mineral olje tetter disse fine kanalene i ventilløfterne, men kjøre eg lenge på en olje så begynner den å små tikke igjen når den er kald ved oppstart, men bytter nå så ofte at eg ikke høre slikt, har nå en mazda motor så er snart rullet 165000, blir kjørt hardt osv, men bruker ikke olje eller viser andre tegn på slitasje,
Enig med Stian her. Jeg kjører KUN på helsyntetisk olje, og bytter 2 ganger i året. Tikkingen i ventilene kommer omtrent samme uken på våren og samme uken på høsten fra år til år... Enkelt og greit, når ventilene begynner å tikke er det tid for olje og oljefilter skifte, og det faller på min bil inn 2 ganger i året... de siste 8 årene.. Etter oljen og filteret er skiftet er tikkingen borte vekk i et halvt år...
Ventiltikkingen i disse motorene er en velkjent sak, og en kan bare først som sist venne seg til at ventilløfterene er veldig "var" for skitten og gammel olje....
Last edited by HansT on 19 Jun 2008, 14:40, edited 1 time in total.
Min var jo en 99 da, men siden Stian og HansT også sier det samme og motorene er ganske like så vil jeg tro det samme. Har hørt om folk med eldre motorer i andre biler som fikk problemer med helsynt, men tviler på det gjelder her. Dessuten er det mange definisjoner på helsynt og halvsynt osv. Tror faktisk Castrol helsynt anbefales til de eldre MX-5ene også?!
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Jeg kan uansett konkludere med at det er på tide med oljeskifte...
Merker meg din kommentar om tetting Stian.
Det virker som at de fleste bruker helsyntetisk...
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
Har nå skiftet til "gammeldags" mineralisk olje fra Mobil1 tror jeg det var. Tenkte vi skulle prøve, og eventuelt bytte til syntetisk. Helte på samme type som Saab bruker på torbomotorene sine når de skal kjøre dem hardt. Samtidig helte vi på et snabelstoff i bensina som renser dysene og fjerner avleiringer.
Dæven!!! Så fint han går!
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
mojo-91 wrote:Jeg har kjørt med delsyntetisk Valvoline 10/40 i alle år. Nå prøver jeg Agip 10/60 helsyntetisk racingolje. Virker som om motoren trives litt bedre.
Denne agip vil eg fraråde deg i grunn. eg hadde denne pga essoen her inne sa det var verdens beste osv, men folk på jobb mobbet meg, pga den tikket som ett helvett. varte og det varte før det gav seg. Biltema sin 5-50w var bedre..