MX5 og E85

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

arildh
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

MX5 og E85

Post by arildh »

Jeg fylte min første tank med E85 i dag.
Justerte fuel verdiene i mappet med +30% og kjørte av gårde.
Sørget for å ta en lang rolig tur først så all bensinen som allerede var i systemet ble forbrent. Merket raskt at spriten hadde kommet i omløp. Ganske avslørende lukt om man gasser litt og kjører inn i et kryss. Spes med taket nede.

Etter litt kosekjøring og grunnmapping testet jeg litt WOT pådrag med 0.7 bar. Både ass dyno og lyden tyder på at det er mere krutt i bilen den føles sintere på høyt turtall og mer eksplosiv fra bunn av.
Kjører med helt likt tenningsmap som for bensin så det virker veldig lovende. Det er jo i tenning man kan trylle frem mer effekt med E85. I tillegg kjøler det blandingen veldig bra så EGT og ventiler har også godt av denne liberale alkoholpolitikken.

Duty cycle på dysene ligger på litt over 65% max i følge dataloggen. Det bør bety at det skal gå å kjøre turboen på 1 bar og fortsatt ha kapasitet igjen.
Må vel handle inn noen Jerry-kanner for å ha med på Rudskogen. En tank holder jo ikke lenge når forbruket øker med 30%.
Morro, morro.
Last edited by arildh on 28 Jul 2008, 11:39, edited 1 time in total.
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

regner med du fikk maxtrykk fra turbo tidligere enn før også? blir morro å høre hvordan dette går :D
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 623

Post by siemens »

kjørte med E85 på en amerikansk bil jeg hadde før, var på forum med den bilen også, men det var ingen bevis på om motor tålte dette over tid, + at forbruke steg en del...
Så billigere ble det i hvertfall ikke, å ytelsen syntes jeg var nesten lik...
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Tja, leste akkurat en test i et norskt bilblad hvor de testet bensin <-> e85, og på alle bilene gikk faktisk pris pr.mil ned selv om forbruket økte.

Mulig det kan bli dyrere om man mapper opp 100% for E85, med justering av tenning etc, og påfølgende økning av trykk.

Men da får man jo til tider vesentlig mer effekt, og hadde uansett også brukt mer bensin :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Det er helst turbomotorer som nyter godt av 104 oktan. Effektøkning uten å justere tenning er marginal men den jobben starter når jeg har fått spylt igjennom noen liter.
Når det gjelder kroner pr. kilometer så er det faktisk en del å hente. Sjekk siste nummer av Bilsport. Man bruker ikke 30% mer på cruise og delgass, kun ved WOT. Testresultatene der fra 3 forskjellige flexifuelbiler var over all forventning mht. kroner pr. km.
Det forutsetter jo at man tuner for E85 og ikke bare fyller på en standard bil.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

arildh wrote:Det er helst turbomotorer som nyter godt av 104 oktan. Effektøkning uten å justere tenning er marginal men den jobben starter når jeg har fått spylt igjennom noen liter.
Når det gjelder kroner pr. kilometer så er det faktisk en del å hente. Sjekk siste nummer av Bilsport. Man bruker ikke 30% mer på cruise og delgass, kun ved WOT. Testresultatene der fra 3 forskjellige flexifuelbiler var over all forventning mht. kroner pr. km.
Det forutsetter jo at man tuner for E85 og ikke bare fyller på en standard bil.
Stemmer, det var i Bilsport jeg leste det :)
Faktisk første Bilsport jeg har kjøpt på 2 år el.no :p

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Hva er siste nytt ang. selve drivstoff systemets slanger etc. Var det ikke noe om at E85 tærer på originale bensinslanger og at en bør bytte disse? Hva med bensinfilteret? Tåler det E85?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg har gjort en del reaserch før jeg starter og det er mye skriverier fra folk "som har hørt" at det vil ta knekken på ditt og datt uten at de selv har erfaring eller kan vise til tilfeller hvor dette har skjedd.
Bensin i seg selv er jo ikke akkurat snill med gummi så bensinslanger har en god margin. Spes på en 2004 modell.
Det skal ikke være så bra mot alu men det er ikke meg bekjent noen alu deler i bensinsystemet på MX5. Kjører med standard fuelrail. RC injectorer tåler E85.
Har en bensintrykkssensor som skal monteres så da vil jeg evt. fange opp om jeg plutselig får trykkfall.

I sverige har de nå kjørt på E85 konverterte biler i flere år og det rapporteres ikke om noen problemer på Etanol.nu forumet.

Etter noen år på div. bilforum har jeg lært at egne erfaringer og konklusjoner teller minst like mye som alle ekspertene på Internet.
Denne konverteringen blir en løpende vurdering.
Om det gir gode resultater er det viktig at folk med turbo + datasprut på MX-5 vet at de kan utnytte seg av E85 kun med et annet map.
StianF

Post by StianF »

kult at du tester dette, Jeg har hørt mye forskjellig ang. forbruk så blir spennende å høre hvordan det går med deg og ditt prosjekt her..

dette kan jo bli aktuelt for meg også, om det blir bedre dekning med e85 i området.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

StianF wrote:kult at du tester dette, Jeg har hørt mye forskjellig ang. forbruk så blir spennende å høre hvordan det går med deg og ditt prosjekt her..

dette kan jo bli aktuelt for meg også, om det blir bedre dekning med e85 i området.
Dette som er problemet.
Er altfor få utsalgssteder.
Staten burde defintivt kjørt hardere på og krevd at de skulle bygd ut raskere.

Men er jo klart et miljøtiltak de vil tape penger på så da blir ikke det gjort.
Alle miljøhensyn fra staten sin side er hvor mye penger kan vi tjene på dette, det er alt som teller.

Rimelig lei AP (Avgiftspartiet).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

E85 er ikke et langvarig holdbart miljøvennlig drivstoff uansett, bare tull å bruke ressurser på det, lurer på hvor vi skal få det fra om det ble lett for alle å skifte. Men det burde i det minste vært mulig å komme seg mellom de 10-12 største byene på det.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

hovedgrunn for bruk, er rett og slett at det gir masse ekstra skyv på turbobiler :)
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Har nå hatt en ny tuningrunde og havnet på 1 bar. Det er definitivt mere krutt i børsa nå. Har fortsatt samme tenning da jeg fikk vite her at E85 har en raskere forbrenning enn bensin og trenger ikke så mye fortenning. Den vil uansett ikke pinge men det kan bli uanstendig høyt sylinder trykk.

Etter en del autotuning tok jeg ut et par datalogger.

Her er et pull i 4. og 5. gir
Man kan se at duty cycle på dysene begynner å lukte på 95 mot toppen av 5. gir. ( Hmm, 125 mph på slutten der... ikke bra...)
Image

Her er et 3. - 4. gir utdrag fra langsiden på Rudskogen nå på lørdag med 98 oktan. Duty cycle på dysene i 4. gir ligger 20%+ under det for E85.
Image

Hvor mye dette faktisk utgjør i HK er uvisst. Jeg har jo ikke målt den med bensin heller så jeg har ikke tenkt å spekulere. Men det er garantert mere effekt. Det er jo ikke antydning til tenningsbank så med en annen turbo og sterkere innmat og større dysker kunne man økt trykket vesentlig inntil standard coiler ikke klarer antenne blandingen lenger.

Gøy.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Tja fant de ikkje ut dette var langt ifra miljøvenlig da, nei tror nok ren bensin er det beste eg,, :lol: og at en bruker en 30prosent mer er da bare stress for min del iallefall, må fylle hele tiden da, men at man bruker det på bane er jo da en fordel vis det gir mer power, men da ville eg nok lagd 2 tanker, slenge en fuelcell baki bagasjen og 2 map, Fordelen med fuelcell at man kan legge opp extern bensinpumpe osv,, bare å ha ett par kraner man kan velge bensin da, og en switch til bensinpumpen, kranene kunne man hatt i hattehylla og brytern i dash en plass,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

StianOppistov wrote:Tja fant de ikkje ut dette var langt ifra miljøvenlig da, nei tror nok ren bensin er det beste eg,, :lol: og at en bruker en 30prosent mer er da bare stress for min del iallefall, må fylle hele tiden da, men at man bruker det på bane er jo da en fordel vis det gir mer power, men da ville eg nok lagd 2 tanker, slenge en fuelcell baki bagasjen og 2 map, Fordelen med fuelcell at man kan legge opp extern bensinpumpe osv,, bare å ha ett par kraner man kan velge bensin da, og en switch til bensinpumpen, kranene kunne man hatt i hattehylla og brytern i dash en plass,,
kreves jo litt energi for å produsere sprit også.. Og når satsen står å gjærer slipper den ut gasser.
Annet er at mat blir dyrere, mat brukes til drivstoff.

Ikke noe problem for oss i Norge, men værre for de fattige landene..

Men E85 er jo bra for trimma biler..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply