Senking -Nye fjærer og dempere
Moderator: Styremedlemmer
-
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 718
- Status: Offline
Senking -Nye fjærer og dempere
Har planer om å bytte dempere og fjærer da dem er ganske slitne, og i den sammenhengen også senke bilen ~1 tomme (+evt mulighet for å justere). Har søkt gjennom bla. sidene til IL og mx5parts.
Men når jeg søker gjennom hva som finnes og prøver å se hva jeg trenger, blir jeg ikke noe klokere.
Hva er forskjellen mellom Koilovers og et sett fjærer+dempere?
Anbefalt for litt 'inspirert' kjøring, evt. bane/sportslig kjøring?
Har også tanker om å bytte/sette på nye stag på bilen (vinterprosjekt).
Men når jeg søker gjennom hva som finnes og prøver å se hva jeg trenger, blir jeg ikke noe klokere.
Hva er forskjellen mellom Koilovers og et sett fjærer+dempere?
Anbefalt for litt 'inspirert' kjøring, evt. bane/sportslig kjøring?
Har også tanker om å bytte/sette på nye stag på bilen (vinterprosjekt).
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
- Pelle
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 300
Begrepet "coilovers" er litt misvisende. Det betyr ikke annet enn at demperen går inni spiralfjæra.
Har selv satt Konidempere m/fjærer på min. Trinnløst justerbart både i høyde og demping. er veldig godt fornøyd.
Jeg kjører på den mykeste dempingen. Da har jeg enda igjenn passelig med "streetcomfort". Har vært på flere langturer, ikke noe problem.
Har selv satt Konidempere m/fjærer på min. Trinnløst justerbart både i høyde og demping. er veldig godt fornøyd.
Jeg kjører på den mykeste dempingen. Da har jeg enda igjenn passelig med "streetcomfort". Har vært på flere langturer, ikke noe problem.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Jeg har Spax RSX "coilovers" som det heter, med justerbar både høyde og demping. Kjører med senking sånn at nedre bærearm ligger vannrett for å ikke ødelegge for mye på hjulgeometrien, og stramma inn 18 av 28 hakk bak, og 20 av 28 hakk foran på dempinga. Kjørte tur/retur Bodø på dette oppsettet, og er VELDIG fornøyd
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Først, hva er viktig for deg?
Hva er målet med det du vil oppnå?
Jeg for min del synes Flyinmiata sitt Stage2 kit er vanskelig å slå basert på hvor morro bilen blir kontra hvor lite alt koster.
Bare ikke kjøp Eibach fjærer, det er seriøst søppel
Om du MÅ ha fjærer som er godkjent, så kan du jo kikke på Koni sine kit evt. H&R. Problemet er ofte samme som Eibach, at fjærene blir for myke for det bilen trenger.
Jeg bunna demperne flere ganger og subba på dårlig vei med Eibach.
-n
Hva er målet med det du vil oppnå?
Jeg for min del synes Flyinmiata sitt Stage2 kit er vanskelig å slå basert på hvor morro bilen blir kontra hvor lite alt koster.
Bare ikke kjøp Eibach fjærer, det er seriøst søppel

Om du MÅ ha fjærer som er godkjent, så kan du jo kikke på Koni sine kit evt. H&R. Problemet er ofte samme som Eibach, at fjærene blir for myke for det bilen trenger.
Jeg bunna demperne flere ganger og subba på dårlig vei med Eibach.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Pelle
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 300
Med originale fjører og dempere bunna jeg ofte over fartsdumper.
Selv om bilen er betydelig lavere nå, bunner jeg aldri med samme fart over dumpene som før. Nå kjører ikke jeg "aktivt" med bilen. Da hadde det sansynligvis vært lurt å hatt et stivere oppsett.
Selv om bilen er betydelig lavere nå, bunner jeg aldri med samme fart over dumpene som før. Nå kjører ikke jeg "aktivt" med bilen. Da hadde det sansynligvis vært lurt å hatt et stivere oppsett.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
-
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 718
Blir gjerne litt aktiv kjøring.
Slik understellet er i dag, føles det som om bilen 'hopper' rundt i svinger og i kjørebanen på rette veier. Skal få asfaltkanter/skjøter til før bilen prøver å følge dem istedet for hvor jeg vil den skal gå, også slår bilen nedi selv ved under 30 over mange fartshumper. Ved flere plasser hvor det er fartshumper i 50sonen, slår bilen nedi hvis jeg kjører fortere enn ~35. (Arbeidsbilen med fullt av dritt baki ruller glatt over de fartshumpene i 50+)
Dette noe å vurdere http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1066
eller er dette et bedre alternativ?
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36331

Slik understellet er i dag, føles det som om bilen 'hopper' rundt i svinger og i kjørebanen på rette veier. Skal få asfaltkanter/skjøter til før bilen prøver å følge dem istedet for hvor jeg vil den skal gå, også slår bilen nedi selv ved under 30 over mange fartshumper. Ved flere plasser hvor det er fartshumper i 50sonen, slår bilen nedi hvis jeg kjører fortere enn ~35. (Arbeidsbilen med fullt av dritt baki ruller glatt over de fartshumpene i 50+)

Dette noe å vurdere http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1066
eller er dette et bedre alternativ?
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36331
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
- uggla
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 595
Jeg vurderer sterkt FM Stage 2.5
Jeg syntes det virker som en bra løsning.
Da får du med swaybar foran samt spesial-lagede "upper shockmounts" bak som gir deg noe lengre fjæringsvei enn originalt. Les mer på www.flyinmiata.com
Hører veldig mange her og andre steder som snakker varmt om FM-fjærene. De senker ikke så voldsomt mye men de skal være ett bra kompromiss for hverdags og fest.
Og Tokico demperne i settet er justerbare.
Det blir dette jeg skal ha når julegratialet kommer...
Da får du med swaybar foran samt spesial-lagede "upper shockmounts" bak som gir deg noe lengre fjæringsvei enn originalt. Les mer på www.flyinmiata.com
Hører veldig mange her og andre steder som snakker varmt om FM-fjærene. De senker ikke så voldsomt mye men de skal være ett bra kompromiss for hverdags og fest.

'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Du har NA så der får du stage 2.5, men trådstarter har vel en 10ae, så da er stage2 det som funkeruggla wrote:Jeg vurderer sterkt FM Stage 2.5

Er vel mer fjæringsvei originalt på NB, så FM har ikke sett noen grunn til å lage toppfester til NB.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Miatapowers
- 7200 RPM
På min NB så er det imho perfekt høyde.StianOppistov wrote:Går god for fm eg også, har 2,5 på min na. men fjørene er for høye, man bør kappa, ellers så er det ikke senkesett,,
Litt luft mellom dekk og hjulbue.
De senker helt klart litt, men om man absolutt vil så kan man fjerne en død coil på fjæra f.eks.
Jeg hadde ikke gjort det, for da hadde den blitt nesten like lav som med Eibach med alle problemene det var.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Miatapowers
- 7200 RPM
Problemet med eibach er ikke høyden, men at de er som en gummistrikk, man smokker kjerra rett i bumpstops, eg har tatt en ring, og vurdere en halv til en til forran, har til dags dato ikke bunnet fm sine, og kjøre som en mx skal, svært få som holder følge når eg racer over fartshumpene her, de fleste andre oem biler smokker i bumpstops..nope-mx3 wrote:På min NB så er det imho perfekt høyde.StianOppistov wrote:Går god for fm eg også, har 2,5 på min na. men fjørene er for høye, man bør kappa, ellers så er det ikke senkesett,,
Litt luft mellom dekk og hjulbue.
De senker helt klart litt, men om man absolutt vil så kan man fjerne en død coil på fjæra f.eks.
Jeg hadde ikke gjort det, for da hadde den blitt nesten like lav som med Eibach med alle problemene det var.
-n
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Det er riktig.StianOppistov wrote: Problemet med eibach er ikke høyden, men at de er som en gummistrikk, man smokker kjerra rett i bumpstops, eg har tatt en ring, og vurdere en halv til en til forran, har til dags dato ikke bunnet fm sine, og kjøre som en mx skal, svært få som holder følge når eg racer over fartshumpene her, de fleste andre oem biler smokker i bumpstops..
Eibach sine er jo 140 fremme og 70-120 bak (mykere en originale til Hard S).
FM sine er 318 fremme og 233 bak (mener jeg å huske).
Men jeg skal bruke bilen hele året, og til mitt bruk da vil jeg gjerne ha den ekstra 1-1.5cm klaring til bakken

Synes slike ting kan være viktig å tenke på

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll