Eksosanlegg

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

HansT
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Post by HansT »

91BRG wrote:Du har ikke denne malen liggende? :) Litt enklere enn å kappe på frihånd kansje....
Jeg brukte også en slik mal når jeg laget mitt ekstra hull i bakfangeren. Den malen er ikke noe spesielt avansert, og kun laget av et papir. Du lager deg selv enkelt en slik med et langt papir. Først taper du den på den siden hvor du har hull, og tegner inn hullet, og får korrekt avstand fra bakerste del av høyre bakskjerm, og nederste del av bakfanger osv. Dermed er det bare å "speile" dette papiret over på venstre siden.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Finner mal på denne linken. Bare og skrive ut hvis du ønsker :)
http://www.miatamania.com/graphics/prod ... 00-261.pdf
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM

Post by Henning_91BRG »

Hei! Satt igår og surfet litt rundt for å sjekke de ulike effektanleggene som finnes til min MX5 91modell. Gikk igjennom listen over linker på denne siden og sjekket, og jeg kom frem til at det er ikke så mange aktuelle å velge mellom dersom man skal ha et skikkelig bra effektanlegg. Og det å skaffe dette i norge ser ut til å bli vanskelig så da blir det billigere å bestille direkte fra nettet enn å bruke en butikk som skal ha avanse for å få tak i et effektanlegg skulle jeg tro.....

Grenrør:
Min konklusjon etter å ha sittet noen timer igår var at grenrør finnes ikke blant mange produsenter. Det er bare Jackson Racing og Racing Beat som jeg fant hadde aktuelle grenrør. Begge må bestilles fra USA og prisen ligger på ca. $450 (3000NOK) for begge. Noen synspunkter på hvem som er best av JR og Racing beat?? andre forslag til bra grenrør?Hva ville valget blitt for deg?

Katalysator:
Dette er det flere som har billige løsninger på men som virker som de er veldig like den orginale. Da er det jo ikke så mye vits i å bytte....Den eneste jeg fant som så litt lovende ut var Jackson Racing sin "catalytic converter". Så det blir eneste alternativ jeg fant her. Prisen på denne fra USA ble billigst fra moss fant jeg ut med $199 (1336NOK). Noen som har prøvd denne? synspunkter på om det er bare unødvendig med en ny katalysator, så den gamle er like god og grei å bruke?

Cat-back exhaust-system:
Her kom jeg fram til at det er de samme tre kjente merkene som folk stort sett bruker. Enten Jackson Racing her også, Racing Beat, eller Borla. Her kan det velges mellom enten enkel eller dobbel utgang. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal gå for enkel eller dobbel utgang enda. Et cat-back system kommer på rundt $300 (2000NOK) for enkel og rundt $440(300NOK) for dobbel. Noen som har synspunkter på dette? Bør mx-5 heller holdes som orginal med bare enkel rør eller er det tøffere med dobbelt? Hvilket av disse tre merkene hadde du valgt hvis du først skulle bestille? erfaringer?

Jeg har ikke bestemt meg ennå og regner med at det kommer til å bli endel i frakt. Det lønner seg vel å bestille i flere pakker slik at man holder seg under grensen på 6000 og slippe å betale toll.....er dette riktig?

De aktuelle stedene jeg fant å bestille fra var:
www.gomiata.com hvor de hadde billigere produkter enn direkte fra Racing Beat sin hjemmeside...merkelig men men....

www.miatamania.com hvor de har både JR sine produkter og Borla. Mye billigere enn å bestille fra Moss i england ialfall!!

Noen som har bestilt fra disse stedene før? er de å anbefale? trekker de fra momsen eller må dette spesifiseres på noen måte? greit med frakt og raske til å levere??
91BRG
4200 RPM
4200 RPM

Post by 91BRG »

Hvorfor ikke la svendsen sveise ett helt nytt anlegg til deg? Lag ett mellom stykke til katten som du bytter ut ved kontroll og bestill grenrøret? Nettopp sveiset ett nytt ett selv med dobble enderør og prisen blir nok ikke høyere av å la de gjøre det..
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Henning_91BRG wrote: Katalysator:
Dette er det flere som har billige løsninger på men som virker som de er veldig like den orginale. Da er det jo ikke så mye vits i å bytte....Den eneste jeg fant som så litt lovende ut var Jackson Racing sin "catalytic converter". Så det blir eneste alternativ jeg fant her. Prisen på denne fra USA ble billigst fra moss fant jeg ut med $199 (1336NOK). Noen som har prøvd denne? synspunkter på om det er bare unødvendig med en ny katalysator, så den gamle er like god og grei å bruke?
Jeg har Jackson Racing Free Flow Catalytic converter, og ville brukt pengene på noe HELT ANNET hvis jeg hadde valget igjen. Følte IKKE det ble noe spesiell effektøkning av den, og jeg har også lest noen plasser at slike free flow varianter maksimalt gir 2 HK mer på 116HK motoren til MX5/Miata.
De aktuelle stedene jeg fant å bestille fra var:
www.gomiata.com hvor de hadde billigere produkter enn direkte fra Racing Beat sin hjemmeside...merkelig men men....

www.miatamania.com hvor de har både JR sine produkter og Borla. Mye billigere enn å bestille fra Moss i england ialfall!!

Noen som har bestilt fra disse stedene før? er de å anbefale? trekker de fra momsen eller må dette spesifiseres på noen måte? greit med frakt og raske til å levere??
Jeg har handlet flere ganger fra Miatamania. De er meget seriøse, og har aldri hatt problemer med leveranser og bestillinger. MEN! Du får ikke refundert noen form for moms (VAT) fra/i USA.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Enig med HansT.
Jeg har testpipe/catreplacement sak som bare er et rør med flenser lik katalysatoren. Lite effektøknin på NA men litt krassere lyd. Jeg kjøpte den for å få mindre baktrykk med turbo og org eksos.

Hvis du er et miljøsvin slik som meg bruker du bare en testpipe og slenger inn orginale katalysatoren ved EU og lign. Tar 20 min så fremt du bruker skikkelig verktøy og slengte på litt kopperpasta på skruene når du monterte røret.
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM

Post by Henning_91BRG »

Har etterhvert fra innspillene som har kommet fram her konkludert med at jeg vil bestille meg bare bakdelen av eksosanlegget (ble litt mye hvis man skal ha hele pakka med grenrør og helt ut...blir vel en 13.000 - 14.000 å bestille noe sånt fra USA sikkert). Får eventuelt bestille grenrør senere og få laget en erstatter for klatalysatoren hos Svendsen eksos tenker jeg. Jeg har bestemt meg for å gå for enten dual tip fra Racing Beat eller Borla. Blir litt mer spesiell å tøffere med to rør enn ett syns jeg :-) Har tenkt å bestille detta fra Moss i USA da de er billigst på pris ialfall, og at de er et stort firma som jeg vet er seriøse...

Er det noen som har innspill på disse to anleggene:
Racing Beat: http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=41725

Borla: http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=39398

Prismessig blir anlegget til Borla 1000,- billigere enn Racing Beat sitt og Borla sitt virker jo til å være mer enn godt nok.....lyd og utseende er jo kommentert her så da er det vel like greit å gå for Borla???? Vært fint med noen innspill fra noen som har disse anleggene.....
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Det er tre verdigrenser å forholde seg til..

200 kroner : Maksimale verdi på en pakke du har kjøpt i utlandet før du må betale MVA og evt toll. (frakta inngår i 200 kr grensa, hvis ikke frakt blir spesifisert på pakken.)
1000 Kroner : Maksimale verdi på en pakke som blir sendt som en gave før du må betale MVA & evttoll.
6000 Kroner : Maksimale verdi av varer du selv bringer med deg inn til landet etter en reise med varighet over 24 timer uten å betale MVA & evt toll.
Henning_91BRG wrote: Jeg har ikke bestemt meg ennå og regner med at det kommer til å bli endel i frakt. Det lønner seg vel å bestille i flere pakker slik at man holder seg under grensen på 6000 og slippe å betale toll.....er dette riktig?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Det er billigere å kjøp "test pipe" i fra mx5parts enn å få svendsen eksos til å lage det..
De skulle ha 1500 for et rør nå jeg spurte de.. mx5parts selger røret for under tusenlappen.
Henning_91BRG wrote:Har etterhvert fra innspillene som har kommet fram her konkludert med at jeg vil bestille meg bare bakdelen av eksosanlegget (ble litt mye hvis man skal ha hele pakka med grenrør og helt ut...blir vel en 13.000 - 14.000 å bestille noe sånt fra USA sikkert). Får eventuelt bestille grenrør senere og få laget en erstatter for klatalysatoren hos Svendsen eksos tenker jeg. Jeg har bestemt meg for å gå for enten dual tip fra Racing Beat eller Borla. Blir litt mer spesiell å tøffere med to rør enn ett syns jeg :-) Har tenkt å bestille detta fra Moss i USA da de er billigst på pris ialfall, og at de er et stort firma som jeg vet er seriøse...

Er det noen som har innspill på disse to anleggene:
Racing Beat: http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=41725

Borla: http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=39398

Prismessig blir anlegget til Borla 1000,- billigere enn Racing Beat sitt og Borla sitt virker jo til å være mer enn godt nok.....lyd og utseende er jo kommentert her så da er det vel like greit å gå for Borla???? Vært fint med noen innspill fra noen som har disse anleggene.....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM

Post by Henning_91BRG »

Oki. Hadde misforstått de moms og tollprisene jeg da. Sålenge pakken har en verdi på over 200,- så må man altså betale toll og moms uansett da så da er det jo ikke noe poeng å dele opp pakken i mindre deler.....

Jeg har også vurdert Svendsen eksos for hele anlegget men leste her at skal de lage det så blir det jo også rundt 5000,-. Da går jeg heller for å kjøpe et anlegg fra Racing Beat eller Borla som er litt mer profft syns jeg. Sikkert delte meninger om dette men....da blir det ialfall "test pipe" fra mx5parts på meg også hvis det blir aktuelt. I første omgang kommer jeg til å bruke den orginale katalysatoren og høre hvordan lyden blir med den.
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Kjørte med borla intill nylig. Solgte nettopp bilen så... Men hvis det er en ting jeg savner ved den bilen så er det anlegget til borla. Spes. utsenet.. og ikke minst LYDEN. Bare den lyden gjør at jeg kommer til å bytte ut anlegget på en eventuell ny Mx5 til Borla sitt ASAP. må bare ha det igjen. Koste hva det koste vil :lol:
ANBEFALES!
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM

Post by Henning_91BRG »

Svaret fra m1chael er vel en god grunn for at jeg går for Borla sitt anlegg. Tror ikke det gir det meste på effektsiden (sikkert ingenting merkbart) så lyd og utseende er det som kan forandres ved å velge et effektanlegg. m1chael sin bedømmelse av anlegget er jo godt nok for å velge dette :-)

Har du bare hatt dette cat-back systemet til Borla eller har du også byttet ut mer? tenker på grenrør og katalysatoren....Var det lang leveringstid fra du bestilte det fra USA og før du fikk det på døren?
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Ga ikke det meste av ytelse, men litt gjorde det :lol:

Jeg bestilte selve bakstykke (fra cat og ut).
Det var ikke så spesielt lang leveringstid heller. Det som tok tid var sendingen fra Moss til adressen min gjennom Jet Carrier. Jet Carrier brukte 3 dager fra USA til døren min :mrgreen:
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM

Post by Henning_91BRG »

OKi. Da kan jeg kanskje håpe på å få anlegget i løpet av neste uke eller ialfall uka etter der da. Bestilte på tirsdagkveld og ordren min har ialfall fått "procceding" på Moss sine hjemmesider. Bestilte også bare bakstykke (fra cat og ut). Har store forhåpninger om hvordan dette blir hørende ut og seende ut etter dine kommentarer :-) gleder meg faktisk til å høre de ringer og sier jeg har noe å fortolle nå :-) Kommer til å montere det i løpet av juli og vil gi min erfaring med dette anlegget da. Skulle jo gjerne hatt et grenrør også men det blir ved en senere oppgradering hvis det kommer......Jeg har beregnet prisen til å bli ca. 5500,- med frakt og moms på Borla anlegget. Det syns jeg ikke er avskrekkende når man ser på hva f.eks et Simmons effektanlegg koster. Føler at Borla er en kvalitet over dette så da er det verdt det. I tillegg har ikke Borla de enorme utblåsene bak! Har vært på utkikk etter dette lenge for de fleste effektanlegg kommer med et utblås bak på 3,5 - 5 tommer og da er det litt teit å ha bare usle 115HK under panseret :-)

Noen erfaringer å dele når det gjelder å skjære på ekstra hull på støtfangeren? hva er lurest å bruke av verktøy for å få best resultat?
91BRG
4200 RPM
4200 RPM

Post by 91BRG »

Jeg brukte stikksag til å grov skjære og en dremmel med rondell skive på til å finpusse. Ble utroli bra, det eneste problemet var at det ble så varmt at det sprutet litt smeltet plastik runt. Hvilken type plast ble brukt på fangerne egentlig?
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
Post Reply