Power (Norsk: Effekt)

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 560
Status: Offline

Power (Norsk: Effekt)

Post by Steinar »

Mangler "Real power" og ordentlig lyd i MX5'en. (Et åpent eksosanlegg eller åpent luftfilter hjelper ikke.)
Mener skikkelig "brabbling" og "power" som en V8 gir.
Leker veldig med tanken på å bygge opp en MX5 med V8.
OK: Kjenner til alle motforestillingene:
1: Godkjenning.
2: Vektfordeling.
3: Avgifter til staten.
4: Ingen orginal MX5.
(5: Montere turbo/kompressor for mere effekt.)
Ang. pkt. 1: Har noen kontakter til andre bilmiljøer i Trondheim: Mye går an med skikkelig dokumentasjon og kontakt med Statens Vegvesen under oppbygging.
Ang. pkt 2: Aluminiums V8 veier ikke så mye (Rover V8, Mercedes V8, BMW V8, Audi V8 osv.)
Ang. pkt 3: En bil som er førstegangsregistrert i Norge før 1996 skal vel ikke betale noen avgifter til staten ved effektøkning, eller tar jeg feil?
Ang. pkt. 4: Pøh.
(Ang. pkt. 5: Dobbelt Pøh. (Har familiebil med turbo.))
Noen synspunkter? (Vet at "Rudolf" kommer til å hetse meg i hjel ang. "orginalstuk", vekt osv, men det blir møtt med et lukket øre.)

OK da: Har kjørt Corvette i kveld.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM

Post by mrinzane »

Kjør på, du blir den første i landet hvertfall:P

http://www.flyinmiata.com/index.php?dept=115

Jeg hadde aldri gjort det fordi det blir FEIL, men det er jo opp til deg. Morro er det nok garantert...
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 664

Post by anton.g »

Bare en ting å si: GO FOR IT. :D

Kjedelig hvis alle i klubben skal kjøre en original bil.
Til opplysning, så er jeg en av de som har sansen for både helt originale og ombygde kjøretøy.
Og det er skikkelig godt å ha det sånn.

Lag for all del en prosjekt tråd, hvis du går igang.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Jeg tenker at V8 blir litt overkill. Du vil ha kreftene ned i bakken og?
Hva med en rekkesekser som en slags mellomting?

Jeg har ikke peiling på hva som passer og hva som er teknisk mulig men det virker litt drøyt å si 1,6 er for lite så jeg må vel ha 5,7 :shock: .

En Bmw rekkesekser? En 2 liters vtec fra Honda? En 2,3 liter fra Mazda?

Men for all del, er jo en kult om noen gjør noe slikt. :)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Drømmer selv om v8, så om du får dette godkjent så hadde det vert sykt morro,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

brenn et treratt og skru en bbs felg på veggen for å bruke til slangetrommel eller no, kombiner med v8 miata, så river rudolf ut resten av håret sitt.. :P

men go for it.. hiv i v8.. finnes div ferdige kit, anbefaler at du bruker mye tid på å finne hvilket kit du vil gå for ihvertfall..
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 45

Post by webizz »

Hadde en "vill tanke" om å ta med NA'n til USA på ferie når lotto-millionen(-e) tikket inn, og så la Monster Miata montere ny motor osv på bilen, for så å bare skyve den av ferja når jeg kom tilbake til Norge..... (Sånn at ikke en bilinteressert toller kunne legge merke til en "litt rar lyd for en 1,6 japsemotor....")

Synes ideèn er god, jeg!

Go for it! :D
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Personlig tror jeg ikke du har en snøballs sjangs i youknowwhere for å få det godkjent samme hvor mange du kjenner, men la oss si du ignorer det så er det spennende uansett. Go for it.

Men en porta 20B wankel med turbo ville høres mye bedre ut, sett mye bedre ut, og gitt bedre vektfordeling, tipper jeg, + at det er familie :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

biXen wrote:Personlig tror jeg ikke du har en snøballs sjangs i youknowwhere for å få det godkjent samme hvor mange du kjenner, men la oss si du ignorer det så er det spennende uansett. Go for it.

Men en porta 20B wankel med turbo ville høres mye bedre ut, sett mye bedre ut, og gitt bedre vektfordeling, tipper jeg, + at det er familie :)
Alt kan godkjennes om man har penger og tid nok, :lol: eneste de strever etter med feks turbo, det er jo ett avgass papir, og papirer på feks chassiet tåler det, alt dette kan man få tester på, men blir ofte dyrt da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
StianF

Post by StianF »

v8 er orntelig gromt, jeg holder en knapp på gm's ls serie motorer som er ybergromme og mye brukt etterhvert..

Komplett motor uten kasse veier visstnok 167kg kassa 30-40kg til.

Ls3 er the shit omdagen, koster 6500usd ny... montro om det ikke er 480esler eller noe slikt.. uansett, du må nok ha noe breiere enn 205 for å få særlig med grep. så valsing/bredding må nok til.
ls1 er nok det mest fornuftige, de får man fra 305hk til 345 eller no slikt.

Med ls serie motor, så vil vektfordelinga bli ca samme, finn ut hva en msm motor veier.. eller en 323 gt-r maskin..
vil tro at frem-aksel vekt delen går greit.

En bil som har vært i norge lengre enn 10år, har 100% bruks fradrag, så dette vil ikke koste mere en kontroller.. og evig mye arbeid.

Jeg har selv vurdert dette, og det er jo alt for lett omdagen.. kitta man får ferdig ser veldig bra ut også, får NB hjulgeometri på kjøpet :)

Hadde jeg ikke nettopp orginaloverhalt 1.6motoren så hadde valget vært lett. =)

kjør på, hold oss oppdatert =) :D
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM

Post by TurboLag »

Om man bruker en originalmotor bør da avgassen være i boks, så lenge man bruker katalysator som originalt for motoren. Da gjenstår chassis-test, dette får man utført i tyskland for ca 10-15 lapper mener jeg å ha hørt hos BT, og det er jo fortsatt mindre enn det ville kosta for hk-avgift på en nyere bil :roll:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM

Post by SweetMX5 »

er litt enig med noen her om at V8 i en MX blir litt feil, du får den 8'r lyden man skal ha i American Muscle biler.. ser ikke helt hvorfor du vil ha mer power ut av en 1,6 og derfor må gå det steget til nærmere 5 liter og 4 mer sylindre når du kan ta f.eks ja den VTECen fra honda da... eller en annen rekkefirer japse.. se på harald, han får jo ut en DEL effekt ut fra sin 1,8T? Så klart mye jobb men garantert verdt det når det er ferdig :)

men altså, det er jo din bil, jeg vet hva jeg liker og du vet hva du liker :)

GLHF
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM

Post by RonnyG »

Tja. Skulle tro at ved å hive inn en v8 som medfører en enorm effektøkning ville kreve en vestentlig ombygging av bilen, så mye at denne regnes som ny i biltilsynets øyne. Dvs. $$$ i avgifter dersom den blir godkjennt. Og i og med at bilen trolig blir regnet som ny gjelder nye krav av tester og godkjenninger som bilprodusentene har for nye biler. Tør ikke engang å tenke hvor omfattende det blir.....

Så jeg tror det lureste vil være å bygge med V8 og drite i å be om lov og betale avgifter. Men kjør pent og ikke kræsje med noen, da kan det fort bli usannsynlig dyrt.....
92 1,6 NA sort m/tan interiør
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Om dette prosjektet passerer drømmestadiet blir jeg imponert.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Re: Power (Norsk: Effekt)

Post by HansT »

uggla wrote:Hva med en rekkesekser som en slags mellomting? .....
.......En Bmw rekkesekser? En 2 liters vtec fra Honda? En 2,3 liter fra Mazda?
biXen wrote:Men en porta 20B wankel med turbo ville høres mye bedre ut, sett mye bedre ut, og gitt bedre vektfordeling, tipper jeg, + at det er familie :)
SweetMX5 wrote:..ser ikke helt hvorfor du vil ha mer power ut av en 1,6 og derfor må gå det steget til nærmere 5 liter og 4 mer sylindre når du kan ta f.eks ja den VTECen fra honda da... eller en annen rekkefirer japse..
Dere glemmer helt denne siste kommentaren til Steinar !
Steinar wrote: OK da: Har kjørt Corvette i kveld.
Steinar
og jeg skjønner han GODT... Jeg fikk i 2006 i Las Vegas anledning til å "leke meg" med 5 helt nye Corvette C6'er (400Hk) både cab'er og couper på bane, og V8 er "addictive"... Glem turbo, glem kompressor, glem wankel, glem Vtec, glem rekkesekser... Vrælet og draget når en gir på med en V8, og den mørke rolige brumlingen når en glir sakte fremover...ummhhh.. For å si det på den måten... Eiere av Corvette cab med stor V8 kan (som et unntak) få lov til å kalle Miata'en min for "risrakett", frisørcab osv... når som helst... Resten av røkla som kjører rundt i familiebiler og en bil det egentlig er kona som har bestemt de skal ha, er bare misunnelige og kan holde kjeft.. :)

Får du godkjent en MX-5/Miata med V8 her i Norge er du min HELT Steinar !!
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply