Rust-råd

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Jeg har lest på et amerikansk MG-forum om syrebehandling mot rust. Fosforsyre er visst et probat middel. Lager en vanntett overflate, grå og litt stygg, men bør skylles-vaskes bort etterpå. Syredamp i lufta anløper andre ting i nærheten.

Jeg brukte det på gulvet på min gamle midget. Smurte på, fjernet det hvite pulveret som kom, smurte på igjen og til slutt var det bra, og klart til lakkering.

Bilekstra har antirustbehandling som inneholder forsforsyre.

De som har vært i militæret har sett overflatebehandlinga på en AG3. Dette er forsforsyrebehandlet stål.

Svenske biler har ofte lett for å ruste litt mindre enn andre. Dette skyldes at svensk stål inneholder fosfor. Engelsk stål inneholder svovel. Alle som har hatt en gammel engelsk bil vet hvor vannløslig denne er.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

anton.g wrote:Du tar helt feil som vanlig, Erik..... :wink:
Det beste er IKKE sandblåsing, men syrebad.

Som du kansje har oppdaget, har en metallplate to sider.. :roll:
Med sandblåsing får du "tatt" kun det som er synlig.
Med syrebad.......,, ALT.

For å hjelpe deg et stort steg på veg:
http://www.bs-teknikk.no/

Så hopper du over en del av dine "rather old fashioned ways to restore a car".
Det er dette som gjelder nå, drop innom bs-teknikk sine hjemmesider og lær noe nytt.
Så får du en halleluja-opplevelse, som kan gjøre både Rudolf og Leopold til leketøy for noen generasjoner til..

Lykke til.

anser
Jeg fikk ingen halleluja-opplevelse desverre.
De driver forresten med sandblåsing i stor stil.
Jeg tror nok syrebad er smart hvis man skal ta hele karrosserier o.l.

Som jeg skriver, så skal jeg fjerne rust fra smådeler, stag og sånnt.
Jeg tror ikke det er så smart å etablere syrebad i hjemmegarasjen.
Jeg spør jo f.eks. om hva man gjør med syra etterpå.

Hvis jeg skal sette bort jobben med å fjerne rust (og lakkere) delene,
så er det samma for meg hva slags metode de bruker.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

har brukt biltema sandblåser med stort hell, trenger en god kompressor da, så den ikke står og går konstant. Og bygge seg et blåsekabinett er jo en grei sak :)
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
MX-5 Halden
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 27 May 2008, 21:40
Status: Offline

Post by MX-5 Halden »

ta en titt på dette vedr. rustbeskyttelse. Jeg har selv benyttet dette med godt resultat:


http://home.online.no/~gastroma/ferro-bet/
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Ferro-bet var det stoffet jeg brukte. Fungerer fint, men man må følge bruksanvisningen.

Det ble en sur atmosfære i garasjen jeg jobbet i. En gjeng mopeder som sto i garasjen fikk brune flekker på forniklingen, så pass på utlufting og vasking/skylling etterpå. Hvis jeg skulle gjøre en slik jobb igjen ville jeg ha brukt dette stoffet på nytt, men jeg ville ha tatt delene jeg behandlet utenfor og skylt dem med vann etterpå.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

midget77 wrote:Ferro-bet var det stoffet jeg brukte. Fungerer fint, men man må følge bruksanvisningen.

Det ble en sur atmosfære i garasjen jeg jobbet i. En gjeng mopeder som sto i garasjen fikk brune flekker på forniklingen, så pass på utlufting og vasking/skylling etterpå. Hvis jeg skulle gjøre en slik jobb igjen ville jeg ha brukt dette stoffet på nytt, men jeg ville ha tatt delene jeg behandlet utenfor og skylt dem med vann etterpå.
Derfor tror jeg ikke at jeg introduserer dette i en garasje der det står ni andre biler.
Ville vært en klar grunn til å bli kasta ut med hue først :roll:

Slike stoffer tror jeg at de "proffe" får ha kontroll på.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
TraZan
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 07 Nov 2005, 01:00
Location: OSLO
Status: Offline

Post by TraZan »

Rudolf wrote:
midget77 wrote:Ferro-bet var det stoffet jeg brukte. Fungerer fint, men man må følge bruksanvisningen.

Det ble en sur atmosfære i garasjen jeg jobbet i. En gjeng mopeder som sto i garasjen fikk brune flekker på forniklingen, så pass på utlufting og vasking/skylling etterpå. Hvis jeg skulle gjøre en slik jobb igjen ville jeg ha brukt dette stoffet på nytt, men jeg ville ha tatt delene jeg behandlet utenfor og skylt dem med vann etterpå.
Derfor tror jeg ikke at jeg introduserer dette i en garasje der det står ni andre biler.
Ville vært en klar grunn til å bli kasta ut med hue først :roll:

Slike stoffer tror jeg at de "proffe" får ha kontroll på.

Erik
God lufting her vet du. Har jo også ferrobet liggende. Ta med delene du vil ha ordna.
Utrolig pågangsmot du har Erik. Du starter med ting du ikke vet noe om, og lærer på veien du går. Når du tok av toppen på Rudolf, (uten vite egentlig hva du drev med.) Helt utrolig. og det som ble gjort. UTROLIG. Overaskede bra vil jeg si.
Stor beundring for deg som får til det du vil.
1990 Miata 1,6
Post Reply