Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Nye foringer til styre staget er montert. De gamle var veldig mjuke men ingen av de var morkene. Jobben er veldig lett, en skralle med en liten forlenger og 14mm pipe, 2 skruer på hver side.
Igrunn så er wankel prosjekt meget lett da, bare å skaffe motor og clutch hus, så smokker du dette sammen, motorfestene målte eg til noen lunde samme plass, så bare litt modd der, og litt dill med ecu osv,,
Heisann godtfolk. Tråden min var jo nesten borte, men løftern opp med et lite spørsmål...
Starter'n min har i det siste klikket fra tid til annen. (Som et par merka når jeg stod på bensin stasjon før auto slalomen (men av en eller annen merkelig grunn ikke mens jeg starta og stoppa under autoslalomen...))
Bilen står jo uansett på sommerdekk så jeg tok like godt startern av, dermed blei det sjekking inne.
Ved enhver test sålangt har den ikke klikket en eneste gang. Utslag og alt har fungert fint. Noen som har andre tanker en at den plus'en som kommer fra tenninga (når jeg vrir nøkkelen) hadde dårlig kontakt?
Brukte forøvrig 14volts batteri til testinga. (men de få voltene forskjell er vel ikke så utslags givende?)
Tanker?
Også for ordens skyld tar jeg med resultatet mitt fra min første autoslalom (veeeeldig morsomt!)
1. 1.18.xx
2. 1.14.xx (trur jeg...)
3. 1.25 eller rundt der (snuuuura, lå ann til en god tid...)
4. 1.14.xx
5. 1.15
6. 1.12.7 (Beste tid, veldig fornøyd med den!)
Vel, gadd ikke skru den på plass i dag da jeg uansett ikke trenger bilen.
Men tok en titt på reelet som sitter på startern.
Det er holdt fast av to skruer og en pol. Når man åpnern kommer det en liten sylinder ut som sitter på en fjør. Når en magnet (elektro magnetisk) blir "fyrt" opp drar sylindret i en liten arm, som gjør at drevet slår ut.
Altså er dette utslags mekanismen. Ikke stort å gjøre der.
Tatt vek det lille irret som var på poler. Blir vel til at jeg setter den på plass i morra. Inspeksjon av alle ledninger som er på bilen også, da jeg glir mot det faktum at det var dårlig kontakt og ikke stort annet.
Startern er på plass å bilen starter fort og fint sålangt, time will show om det er midlertidig. Kjørte litt rundt på sommer dekk nu i dag. Godt å kjøre igjen, bare få på vinterdekk nu så skal den få kjøre seg i vinter også
Satt å mimra litt over sommern...
Savner'n allerede!
Et bilde eller to fra en koselig kjøre tur eller tre og litt fra div små treff...
Hvem er størst?
Jeg er størst!!!
Er det der sånn radiostyrt bil?
Ut på tur! Mange svinger og mange ganger på rød markeringa seinere får stakkaren hvile litt, en liten slurk av Telemark gjorde godt...
Poser boy....pfft
En liten omvei til matbutikken, er alltid koselig med knall vær og cab
Poser boy, smiler pent og takker for nye styre stag foringer...
Her blir stakkarn sosialisert...
Det var jo koselig, så blei jo en gang til også...
Siste "mini" treffet blei flere med på sosialisering...
Liten oppdatering da, og kanskje noen kan komme med innspill, hva angår neste oppgradering. ( DIFF )
Rett før snø'en kom begynte hjullageret mitt bak å lage tog lyder, så da parkerte jeg bilen og fikk handlet meg nytt hjullager, låsering og den muttern på enden fra Mazda. 950kr trur jeg det blei (med litt avslag)
Plukka fra hverandre bak og fikk av upright/knuckel/hva f*** den heter/hub carrier/nav holder etc (andre forslag?)
Tok med den til Toyota og spurte om de kunne presse inn/ut, fikk den igjen samme dag. (550kr forøvrig)
Satt det på igjen når jeg kom hjem, skrudde til den ytterste muttern 250nm eller noe slik. Og slo inn bulken den skal ha for å "låse" seg, som forøvrig var gjort veldig dårlig på den gammle (kanskje dette var synderen for at hjullageret blei dårlig?!)
Dette er en veldig enkel jobb, hvis noen tenker på å sette bort jobben så er det like greit å ta det selv (enda bedre hvis du faktisk har ei presse du kan bruke)
Hjullager: nesten 218 000km på teller'n
SÅ.
Jeg er i markedet for en diff til min åpne 1.8 diff.
Noen som har innspill, angående hvilke lager, pakninger etc som burde byttes når jeg først har den åpen? Og hvilken diff? og Rudolf fant du den "mystery" diff foringen du snakket om i en tråd? (tenker det er like greit å ta dette da jeg har den nede.
Last edited by Vegard on 10 Dec 2008, 22:30, edited 1 time in total.
Vegard wrote:
Noen som har innspill, angående hvilke lager, pakninger etc som burde byttes når jeg først har den åpen? Og hvilken diff? og Rudolf fant du den "mystery" diff foringen du snakket om i en tråd? (tenker det er like greit å ta dette da jeg har den nede.
På diffen så har du tre simmringer (for mellomaksling og stikkkakslinger).
Jag har ikke byttet noen av mine siden de var helt fine og null lekkasje.
Når du åpner diffhuset så bryter du silikonpakning som må erstattes (pakning på tube).
Den har jeg erstattet.
Ellers frarådes det å begynne å gjøre noe med selve diffen.
Trengs masse spesialverktøy.
Den berømte skiven som fester diffen:
...er et mysterium.
INGEN aner noe om hvor denne er å få tak i.
Jeg får kjøpt den hos Mazda i USA, men den festen vil sette meg tilbake $60 + frakt og moms
Jeg leter på eBay.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Jeg tenkte å kun kjøpe innmat ala, kaaz diff, mazdaspeed diff, maruha etc.
Delenummer : NA01-28-880b
Ingen frykt for å åpne diffen, men overhaling krever endel vektøy som ihvertfall ikke jeg har tilgang til.
Som du ser av tråden du viser til, så må du ha diverse mikrometere osv.
Skifte av innmat er en annen sak, det har jeg akkurat gjort og det er relativt enkelt.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package