Råd om nummerskilt!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Ikke noe problem :D

Kommer forhåpentligvis en grønn Miata, med løsning på skiltproblemet,
ut på veien til sommer`n.

Har sittet å grublet mye på denne løsningen.
Blir en kombinasjon av nytenking, og en løsning jeg brukte på en Amazon
en gang i tiden.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
ATL
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 02 Jul 2008, 11:06
Location: Oslo
Status: Offline

Post by ATL »

Anton skrev:
Ikke noe problem

Kommer forhåpentligvis en grønn Miata, med løsning på skiltproblemet,
ut på veien til sommer`n.

Har sittet å grublet mye på denne løsningen.
Blir en kombinasjon av nytenking, og en løsning jeg brukte på en Amazon
en gang i tiden.
Nå er jeg spent.. eller må vi kanskje vente til sommeren..? :)

Anders
En som engang hadde en Miata 94 M-edition...
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

StianOppistov wrote:På min første miata så var det firkanta skilt av type standard, der var det brettet litt forsiktigt, passet fint inn i grunn,
Det var det på min også før jeg fikk byttet til lite høyt bak..

Hvis du bretter det store høye litt får du det inn, og det ser faktisk ikke så aller værst ut.. mange som har det slik har jeg sett..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Rudolf wrote:
TurboLag wrote:noen som vet om dette får tilbakevirkende kraft? Jeg har LH skilt bak på min, med nasjonalitetsmerke og greier. Ikke veldig lysten på å klippe det...
Neppe !
Gjelder nok bare de som skal ha nye skilt og får rekvisisjon på dette.
Skiltleverandøren er instruert til bare å lage de to typene.
(Dette er noe jeg tror)

Erik
Nja.. var det ikke nettopp en på forumet her som mistet det lille skiltet sitt da? Det var kanskje foran?... Men husk... hvis hovedargumentet er at fotoboksene rundt omkring ikke klarer å lese de små, kan du banne beint på at myndigheten enkelt bytter ut de små på EU-kontroller eller lignende... Hvor vanskelig tror du det er.. at alle instanser som utfører EU kontroll får beskjed om å underkjenne EU kontrollen hvis en har lite skilt.... Jeg tipper de ENKELT kan finne på å gjenomføre noe slikt. hvis de da ikke allereda har begynt med det..?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Tror som HansT at de små forsvinner med en gang noen legger merke til dem og kan reglene.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
ATL
500 RPM
500 RPM
Posts: 62
Joined: 02 Jul 2008, 11:06
Location: Oslo
Status: Offline

Post by ATL »

HansT skrev:
Hvis du bretter det store høye litt får du det inn, og det ser faktisk ikke så aller værst ut..
Det er godt å høre. Problem solved? Vel, kanskje ikke, - for fra 1.januar blir skiltene laget av plast. Tviler på at de lar seg bøye...
En som engang hadde en Miata 94 M-edition...
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

ATL wrote:HansT skrev:
Hvis du bretter det store høye litt får du det inn, og det ser faktisk ikke så aller værst ut..
Det er godt å høre. Problem solved? Vel, kanskje ikke, - for fra 1.januar blir skiltene laget av plast. Tviler på at de lar seg bøye...
Bare å varme med en varmepistol da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

StianOppistov wrote:
ATL wrote:HansT skrev:
Hvis du bretter det store høye litt får du det inn, og det ser faktisk ikke så aller værst ut..
Det er godt å høre. Problem solved? Vel, kanskje ikke, - for fra 1.januar blir skiltene laget av plast. Tviler på at de lar seg bøye...
Bare å varme med en varmepistol da,
Eller krympe de skikkelig med varmepistol........ :D :D

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Man har ikke lov til å skjære i skiltene siden det er statens eiendom.
Så hvis denne nye regelen har tilbakevirkende kraft (noe jeg tviler hardt på da det er MANGE biler med US-skilt) så husk at bileierene ikke skal betale. Det skal biltilsynet gjøre, siden det er deres eiendom.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

HansT wrote:Nja.. var det ikke nettopp en på forumet her som mistet det lille skiltet sitt da? Det var kanskje foran?
Hvis det er skiltet på "søsteren/broren" til rudolf du tenker på, så bare legger jeg inn bildet her:
Image

Dette skiltet ser for meg ikke helt ekte ut, og det var nok derfor dette ble tatt av. Rett meg om jeg tar feil, men ser veldig flatt ut, og ligner ikke på mitt eget lille skilt foran. Jeg vurderer å avskilte bilen min nå, pga. ting jeg forhåpentligvis skal gjøre med den, og ringte da statens vegvesen og sa at jeg hadde små skilt. Og om bilen var avskiltet over 6 måneder, hva skulle jeg gjøre da.

Da sa hun dama jeg snakket med at jeg bare skulle ringe og be dem ta vare på skiltene videre, og da var det i orden. Så, nei, tviler på tilbakevirkende kraft!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
TJ
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 127
Joined: 22 May 2006, 02:00
Medlemsnummer: 500
Location: BUVIK
Status: Offline

Post by TJ »

Mitt skilt var nok ikke solgt av Statens Vegvesen nei. Derimot er det laget av de som lager for dem. Størrelse er helt riktig på utforming, font og størrelse. Det var bare ikke preget. Onkel P måtte faktisk kjenne på skiltet for å finne ut at det ikke var ekte vare.
Nå ligger det et monster av et skilt i frontruta. Finner ingen plass på fronten hvor det passer. Noen forslag? På undersiden kanskje rett på bunnplata.....
Thomas Rød -90, Momo ratt.
Eksos-anlegg bygd av Svendsen eksos med dual pipes .
Piper X luftfilter.
Vindaviser ifra http://www.micaeljansson.com
Infiniti Ref. 6510, RF Punch forsterker og Bazooka sub.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

TJ wrote: Finner ingen plass på fronten hvor det passer. Noen forslag? På undersiden kanskje rett på bunnplata.....
Sjekk Vegard sin løsing :wink:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Geir_Bossum
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 62
Joined: 16 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 4
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Geir_Bossum »

Hadde samme problem som ATL på min gamle Miata. Ba om å få et skilt som ville passe, men de kunne bare levere standard størrelse på firkantskilt. (Dette var i 97). Jeg fortalte da at skiltet ikke ville passe og jeg måtte klippe i det for å få det til å passe. Nei, det var ulovlig, så det måtte jeg ikke gjøre. Men da kan jeg ikke feste det på bilen, sa jeg. Det er ditt problem, var svaret....

Så jeg klippet det. Fikk bekjente til å skjære av på toppen og nederst med en klippemaskin, så det ble pent.

Fikk aldri problemer med dette etterpå.
2008 MX-5 Roadster Coupe, rød, 2.0l. Medlem nr 4 / 1999.
User avatar
Techtor
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 331
Joined: 08 Oct 2003, 02:00
Location: Bøler, Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Techtor »

For en stund tilbake så dro jeg ned til risløkka for å få byttet det gamle store skiltet mitt bak til et lite. Men siden det nye var av en annen type enn det jeg hadde tidligere så valgte jeg å bytte begge. Fikk avslag på lite foran men godkjent bak. Etter mye om og men med godkjenninga så fikk jeg levert inn de gamle og fikk en hentelapp på de nye i bua ved sidna. Men her viste det seg at de ikke produserte de skiltene jeg skulle ha, så jeg måtte dra til et annet sted i Oslo. Javel, tenkte jeg, ikke noe problem....jeg får bare hente de gamle skiltene mine i skranken og svippe nedom og hente de nye. Men her startet problemene. Ikke ville dem gi meg de gamle skiltene tilbake og ikke fikk jeg nye. Så da stod jeg der da! Etter mye banning og sverting så fikk jeg beskjed `jeg vet om flere som har dratt å hentet skiltene sine uten skilt på bilen`. Så det var det jeg måtte gjøre da....Leve Statens Vegvesen!
Det er finns sikkert tusentalls av historier slik som denne og verre rundt om i Norges land..
Medlemnr. 619      
`93 Sort Miata 
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Geir_Bossum wrote:Det er ditt problem, var svaret....
Ikke noen stor bombe akkurat...
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
Post Reply