lik eller forskjellige ventiltetteringer på in/ut?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

lik eller forskjellige ventiltetteringer på in/ut?

Post by Fred »

Oppdaget nå at det står på en del sider:
"Note: with the NA modell up to chassnr. 133232 these valve seals are also fitted on the inlet valves." Dvat at alt over 133232 skal ha en annen type på insuget... Jeg monterte 12like uten å tenke... men det lekker jo nå.. Tenkte kanskje dette var problemet...

Så er spørsmålet...

Jeg har:
JM1NA3511P1407870

This VIN is for a Mazda Miata car (US Model, 1.6L), model year 1993, made at the Hofu plant. It was the 7870th car made in the 4th production year.

Blir det slik at jeg har "chassinr" 407870 som er de seks siste eller er det kun 7870 fordi 4 kun står for året og ikke skal tas med?

Jeg antar at jeg har 407870 og dermed trenger andre ventiltetteringer på insuget?
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Dette har eg aldri tenkt på eller sett før. alltid fått en pose med 16 stk eg. og montert de. aldri fått noen lekasje av den grunn, men eg har klart å ødelagd en en gang ved montasje.. så de er sårbare..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Kom plutselig på dette igjen... bump på første innlegg
har sendt tilsvarende epost til ilmotorsport
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Du skal ha forskjellige ventiltettinger på innsug og eksos.

B6Z1-10-280 er delenummeret på innsugstettingene.
BPY0-10-290 er delenummeret på eksostettingene.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Dette er meget rart, eg har bare fått en pose med ventiltetninger på mine sett, ventilene har jo samme dim på pinnen, det ene delenr er jo til en bp motor ser eg altså 1,8,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Leksikonet hadde rasktsvar som vanlig :-)

Jeg har lik på alle... morro. kanskje der hele feilen ligger..
iallefall enda en ting å prøve ut.

Noen som selger disse billig inorge? hvor kjøpte du dine nye fra? (antar at du skal/har skiftet på en av bilene dine :-)

Kan jeg i teorien bytte disse med toppen i? Om jeg har "luftnippel for tennplugghull" fra f.eks biltema. Denne vil vel også på en måte "teste" om ventilene er tette?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Dette er meget rart, eg har bare fått en pose med ventiltetninger på mine sett, ventilene har jo samme dim på pinnen, det ene delenr er jo til en bp motor ser eg altså 1,8,,
Jeg har sjekket for begge bilene mine.
Begge har forskjellige for innsug og eksos.

Selv om diameter på pinnen er lik så kan vel diameter i føringen og/eller lengden på føringen være forskjellig ?

Alternative delenummer er (til 1990 mod.):
B6Z0-10-280 og
B6Z0-10-290

Men fremdeles foskjell på innsug og eksos.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fred93LE wrote:Leksikonet hadde rasktsvar som vanlig :-)

Jeg har lik på alle... morro. kanskje der hele feilen ligger..
iallefall enda en ting å prøve ut.

Noen som selger disse billig inorge? hvor kjøpte du dine nye fra? (antar at du skal/har skiftet på en av bilene dine :-)

Kan jeg i teorien bytte disse med toppen i? Om jeg har "luftnippel for tennplugghull" fra f.eks biltema. Denne vil vel også på en måte "teste" om ventilene er tette?
Motorteknikk i Oslo http://www.motorteknikk.no/ overhalte toppen min.
De leverte pakninger og tettinger.

Har du målt kompresjonen ????

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Rudolf wrote:
StianOppistov wrote:Dette er meget rart, eg har bare fått en pose med ventiltetninger på mine sett, ventilene har jo samme dim på pinnen, det ene delenr er jo til en bp motor ser eg altså 1,8,,
Jeg har sjekket for begge bilene mine.
Begge har forskjellige for innsug og eksos.

Selv om diameter på pinnen er lik så kan vel diameter i føringen og/eller lengden på føringen være forskjellig ?

Alternative delenummer er (til 1990 mod.):
B6Z0-10-280 og
B6Z0-10-290

Men fremdeles foskjell på innsug og eksos.

Erik
Jeg fant dette delenr på et forum. men stemmer vel ikke?
KL01-10-155
KL02-10-155

Dog fant jeg:
Intake: 5.970 - 5.985 mm (0.2350 - 0.2356 inches)
Exhaust: 5.965 - 5.980 mm (0.2348 - 0.2354 inches)
Image
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Rudolf wrote: Har du målt kompresjonen ????
Erik
Niks. men har avtale med en som skal ta det for meg (har gjort det selv, men vil dobbeltsjekke. Gjør det før noe som helst annet.

også blir å bytte ventiltetteringene om jeg finner de billig da dette ikke er store jobben.

Etter det så blir det å levere toppen for trykktesting og sjekk.

Alternativt blir det salg av bil

alternativt blir det ny topp fra statene :-) Men for kjipt å ikke finne ut av det.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Dette er meget rart, eg har bare fått en pose med ventiltetninger på mine sett, ventilene har jo samme dim på pinnen, det ene delenr er jo til en bp motor ser eg altså 1,8,,
Har sjekket nå.
Ventilene har IKKE samme diameter på pinnen (men veldig lite forkjell 0.005mm).

Workshop Manual er kjekk å ha:
Her ser du forskjellen på ventilforingene.
Men, som manualen sier: ved UTSKIFTING så kan man bruke eksosventil foringen på inntaket også.

Image

Got it ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fred93LE wrote: også blir å bytte ventiltetteringene om jeg finner de billig da dette ikke er store jobben.

Etter det så blir det å levere toppen for trykktesting og sjekk.

Alternativt blir det salg av bil

alternativt blir det ny topp fra statene :-) Men for kjipt å ikke finne ut av det.
Ingen grunn til å skifte tettingene.
Dette ville uansett ikke ført til oljelekasje.

Mål først kompresjon (tørr og våt),
Så (hvis den er dårlig) så trykktester du motoren (sjekker lekkasjer)
Begge deler kan du gjøre uten å ta av toppen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Rudolf wrote: Mål først kompresjon (tørr og våt),
Så (hvis den er dårlig) så trykktester du motoren (sjekker lekkasjer)
Begge deler kan du gjøre uten å ta av toppen.

Erik
Hvordan utfører de trykktesting med motoren i bilen?
har du noen fancy linker til litt mer info?
Hvem gjør dette? slik jeg forsto det på motorteknikk rører de bare motorer. (har ikke plass til en bil hos seg en gang :-)) noen andre som gjør dette? og pris?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fred93LE wrote: Hvordan utfører de trykktesting med motoren i bilen?
har du noen fancy linker til litt mer info?
Hvem gjør dette? slik jeg forsto det på motorteknikk rører de bare motorer. (har ikke plass til en bil hos seg en gang :-)) noen andre som gjør dette? og pris?
Tunga rett i munnen nå .....

1. Kompresjonstest tørr. Bruker denne i plugghullene http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82423 (kr. 189,- (noen øl)) .
Da finner du ut om "generell helsetilstand" er god.
Hvis denne gir dårlig resultat, så tar du:

2. Kompresjonstest våt. Samme som 1, men med litt olje i sylinderene.
Vil si litt om det er "slarkete" stempler/stempelfjærer hvis målingene er bedre enn 1.

3. Sylinderlekkasje-måling. Bruker litt mer avansert utstyr (vanlig bilverksted), men fremdeles i plugghullene.

4. Trykktest/Vakumtest. Da må du ut med toppen og levere den til f.eks. motorteknikk.

Got it ?
Google litt på nettet om de forskjellige testene, så finner du mye lesestoff
f.eks. http://www.bilforumet.no/teknisk/199275 ... -test.html

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Dear Sir,

NA1-70107M and NAB-701212 is fit for your car,


NAB-701212 = mazda genuine parts number B660-10-155 or alternative
KL02-10-155 .
KL02-10-155 is a supersession parts. You can use this one or this one, but always 8 x B660-10-155 or 8 x KL02-10-155.
----------
Fikk svaret fra IL nå, men noen som kan tolke det for meg :o
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply