Strut bar

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Litt tricky den foran under bilen, men jeg har små fingre og fikk lurt den på plass, og fikk plass til en fastnøkkel som holdt den fast oppe og skrudde til nede..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

OK. Høres greit ut. Tror jeg må vurdere litt grovere sway bar. Synes bilen har litt å gå på når det gjelder rulling i svinger. Er jo pinnestiv, for all del, men kunne vært enda mer. Hompetittenkjøring har aldri plaga meg. Så lenge kjøreegenskapene er rå, tåler jeg noe humpetitten kjøring ellers. :)
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Hvilken tykkelse bør jeg ha på swaybaren? Jeg har ikke kjørt bilen lenge nok/hardt nok til å vite om den er understyrt eller overstyrt på tørr asvalt. Den må finnes på denne siden, siden jeg skal bestille mye annet derfra og de har bra tilbud :) http://www.gomiata.com/parts---performa ... -1997.html'


Og er det vits å bestille denne: http://www.gomiata.com/racbeatfronl.html , når jeg uansett bestiller denne: http://www.gomiata.com/mibepebar19.html ?
takk :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Holder det med krengningsstag bare framme? eller må jeg ha bak også? ev. hvilke av chassisbraces kan jeg sløyfe av enten foran eller bak?

Og bør jeg bestille noen andre dempere i samme slengen? Eller kanskje bare fjører? Blir den godkjent med andre fjører, som senker bilen f.eks 1,25 tommer Bilen er jo ganske stiv originalt, og har en tendens til å være farlig nær fartsdumper og forhøyninger i parkeringshus siden jeg har en annen front...

Hva med disse fjørene? http://www.gomiata.com/racbeatstree.html
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

magenuss wrote:Hvilken tykkelse bør jeg ha på swaybaren? Jeg har ikke kjørt bilen lenge nok/hardt nok til å vite om den er understyrt eller overstyrt på tørr asvalt. Den må finnes på denne siden, siden jeg skal bestille mye annet derfra og de har bra tilbud :) http://www.gomiata.com/parts---performa ... -1997.html'


Og er det vits å bestille denne: http://www.gomiata.com/racbeatfronl.html , når jeg uansett bestiller denne: http://www.gomiata.com/mibepebar19.html ?
takk :)
Den første er foran, den andre bak. Så du skal ha begge to.

Per def er MX-5en ganske så nøytral mtp over- og understyring. Jeg testa ikke mange forskjellige før jeg handlet. Klinte bare til med Flying Miatas swaybars foran og bak. Solide sådan. Tubulars er lettere, dyrere og visstnok stivere. Første testkjøring avslørte at den var blitt litt mer overstyrt - men ikke mer enn at man kan justere dette til nøytralt oppsett bare med å myke opp demperene bak. Derfor kan det være en fordel med justerbare dempere... og fjærer tilpasset disse. Alle fjærer som har TUV-godkjenning får man godkjent (Uavhengig av hvor mye de måtte senke bilen).
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Du skjønner, jeg har liten tid til å skru, ei tilgang på bukk. Penger er det også snevert med da jeg prøver å spare litt. Men å stive opp under kommer jeg til å gjøre, iform av braces. Blir litt demotiverende at du trenger justerbare dempere for at det skal bli optimalt, og at du må stille på de osv. Da kjøper jeg bare braces jeg :).

Eller er det tåpelig å stramme opp uten å ha krengningsstag?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hvorfor brace istedet for swaybars? Eller tenker du begge deler?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

tror du har mer igjen for swaybars (anti roll bar) enn braces i første omgang
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Iom. at jeg ikke aner hvilken swaybar jeg skal ha, så droppet jeg det. Jeg kjøpte chassis braces foran og bak. Bak var det den trekant-typen.

Jeg antar at jeg gjorde rett i å fjerne det originale strekkstaget/chassisbrace bak?

De av dere som har montert chassisbraces, har dere opplevd at de knirker litt?

Når jeg skulle skru ut skruene bak på midten, måtte jeg bruke foten på en halv meter lang nøkkel for å få nok kraft til å i det hele tatt få skrudd den litt ut! Det var stress det :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Post Reply