Angående mazdaspeed

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Angående mazdaspeed

Post by stianboy »

Hei, jeg vet det er noen som har mazdaspeed her i landet! Jeg bare lurer på hva som har skjedd med de som eier en slik og har trimmet den litt videre. Sånt som ic og eksos osv har det oppstått noen problemer med ved foreksempel eu godkjenning eller noe annet? hva som helst?, hørte bare en sa at det var nye regler nå som skal komme, de er sånn at alle biler som er importert fra Usa eller andre steder, skal man ikke skifte deler på for og opnå mer hester, de ser seg ganske strenge på det særlig mazdaspeed. noen som vet noe mer :?:
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

kan vel heller ikke endre noe utseende messig...
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

er norge i et nøtteskall da :!: :evil:
er jo den eneste mxen levert med turbo i disse tider.
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Mazdaspeed er importert på untaksregelen. Det er derfor ikke lov til å endre på noe som helst. Strengt tatt er det ikke lov å bruke vinterdekk med andre felger enn de som er originale.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

stianboy wrote:er norge i et nøtteskall da :!: :evil:
er jo den eneste mxen levert med turbo i disse tider.
Hvorfor mazdaspeed om man skal oppgradere alikevel, er det ikke like greit å trimme en annen da, prisen blir uansett lavere med å bygge selv, og er fremdeles ikke lov å trimme turbobiler hinsides, noe folk tror,, :roll: de skal også søke osv, for å få mer power godkjent, og tror kanskje det snart er lettere å få godkjent mer power oppgraderinger i en europeisk, kontra en usa så alt skal vera originalt i..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

men liksom, hva gjør dere msm eiere da? har du fått noen problemer enda`? hvem skal klare å plutselig bryte ut om at alt har blir gjort om på den bilen.. må jo være en virkelig kjenner som klarer å se forskjell :?: tenker da i motorommet også :!:
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

en ting er å bygge selv, det har jeg gjort før. men hele greia er jo at det skal stå i vognkortet også, særlig hvis du skal kjøre på veien. alle vet jo hva som kan skje hvis du klarer å være så uheldig å kjøre ned en person å forsikringselskapet får snurten av at det er ganske så mye mer gamp i bilen enn orginalt. skal være riktig så uheldig, men muligheten er der.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

stianboy wrote:en ting er å bygge selv, det har jeg gjort før. men hele greia er jo at det skal stå i vognkortet også, særlig hvis du skal kjøre på veien. alle vet jo hva som kan skje hvis du klarer å være så uheldig å kjøre ned en person å forsikringselskapet får snurten av at det er ganske så mye mer gamp i bilen enn orginalt. skal være riktig så uheldig, men muligheten er der.
Jepp, men da må man jo holde mazdaspeed original da, for å slippe å vera redd, for om forsikringsselskapet vil finne ut så gjør de det, kanskje en na til bruksbil er tingen da, og en skyline eller nissan 200 til banebil,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

heheh joda.. i pose og sekk.. klager ikke da:P
men er vell noen flere som har gått lengre med msm sin. de har ikke hatt problemer på ettersyn?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

stianboy wrote:heheh joda.. i pose og sekk.. klager ikke da:P
men er vell noen flere som har gått lengre med msm sin. de har ikke hatt problemer på ettersyn?
Nei det vil eg ikke tro de har, så lenge avgasser er ok, eg har da selv eu godkjent mazda 323 1,6 lx med gtr motor, på eu så bryr de seg ikke så lenge alt er ok, men biltilsynet kan gi problem, nå skal man teoretisk ta masse bilder å legge i arkiv nå, så de kan sjekke om alt er likt senere. Vet ikke om dette blir utført da men..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Spørs om det er så mange trimma MSM-eiere som ønsker å stå frem og greie ut om det ene og det andre på et åpent forum. Hvis man tenker etter så er det ingen av dem - som jeg kommer på i farten - som har skrevet noe som helst i prosjekt-trådene sine. Gjelder å holde en lav profil, kanskje spesielt med biler tatt inn på unntaksregelen.

Vet aldri. SVV har sikkert fått breiband på vegstasjonene sine...

Eller? :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Jeg har ikke hatt min på EU kontroll ennå. Blir sikkert ikke noe problem. De sjekker jo bare teknisk sikkerhet og avgasser.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
NiteLite
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 22 Aug 2007, 21:01
Location: Miata Country
Status: Offline

Post by NiteLite »

Alle biler som det gjøres tekniske endringer på skal avskiltes før endringene gjøres, for så å godkjennes før man får skiltene tilbake (hvis man skal følge lovens bokstav til punkt og prikke, men så klart er det ingen som gjør dette).

Kjøretøyforskriftens paragraf §1-15 (unntaksregelen) sier at:
Bil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4.
og at
Med «original utførelse» menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken.
Rent praktisk sett betyr det vel at på en Mazdaspeed så kan du egentlig ikke søke om å få gjøre endringer. På en vanlig MX-5 så kan du søke og være sikker på å få nei hver gang. :P Fordelen med Mazdaspeeden er jo at det er kanskje er litt lettere å snike seg unna hvis du har endra turbo/ladetrykk enn hvis du har turbo montert på en 1.6l NA som aldri har blitt levert med turbo. :P

Skal bli gøy å se nå etterhvert som vi blir kalt inn til eu kontroll og se hvordan det er med eventuelle endringer som er gjort. :)
2004 Titanium Grey Mazdaspeed MX-5 Til salgs
1993 MX5 (Solgt)
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

ja riktig. dere må komme med tilbakemeldinger når det skjer.. jeg tror ikke det vil bli et problem for dere :!:
Post Reply