Varsellys i dash. (batteri og abs)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
marius_b
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Varsellys i dash. (batteri og abs)

Post by marius_b »

Hei alle!

Her om dagen var jeg ute å kjørte meg en tur, plutselig la jeg merke til at abs og batterilampene i dashbordet lyste.

Etter jeg kom hjem sjekket jeg at bilen ladet og at abs fungerte som den skulle. alt ok, jeg sjekket, lading, brenseveske, abs-følere osv. ikke noe galt.
Dagen etterpå måtte jeg ut en tur til, lyset var borte (?) etter ca 10-15 min kjøring (pent og rolig :) ) kom lysene tilbake.

Det virker som lysene tennes en stund etter motoren har blitt varm. Jeg finner fortsatt ikke noe galt hverken med lading eller abs.

Abs lyset blir heller ikke borte hvis jeg tar ut sikkringen(!?)

En tanke slo meg, kan dette være en form for dianose lys? Jeg har ikke hatt noen for for eletriske problemer med bilen før.

Bilen er importert fra sveits og jeg er usikker på årstall.
Førstegang registert i 28.12.1992.

Gode råd motas med takk!

Marius B
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Tror ikkje dette er noe diagnose lys, min har ihvertfall egen check lamp, som lyste for en stund siden dette var feilmelding som lamda, det kan jo vera at du har en jordingsfeil i dashbordet ditt, siden den lyste når du fjernet sikring...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
marius_b
0 RPM
0 RPM

Post by marius_b »

hmm, kan ikke si jeg har noen check lampe i dashbordet. mulig jeg er blind men den burde da ha lyst når jeg skrur på tenningen :)

Det rare er at det tar omtrent 5min etter jeg har begynnt å kjøre før lysenre tennes, jeg har sjekket kontaktproblemer (ref en annen posting ang abs problemer) men kan ikke si jeg har funnet ut noe som helst.

Hvis jeg kjører til de lyser, og så stopper motoren er lysene der med en gang. Står bilen på tomgang slukkes ikke lysene. Får bilen stå en stund tar det ca 5 min med kjøring før de er tilbake igjen

Det spørs om jeg må frem med multimeteret og koblingsskjema og lete etter jordings problemer ja....

Jeg er sta, "h@t3r" slike problem og vil neppe sende bilen på verksted for ørten timer med feilsøking og en fet regning fra ett eller annet overbetalt mazda verksted for at de skal finne en jordingsfeil :)

Marius B
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Kan virke som om dette er noen form for varsel, min er en miata importert ifra california kan jo hende at denne har noe ekstra, som feks chech lampe.. min lyste og fikk feil kode 17 tror eg det var og byttet lamda og har ikkje sett dette lyset siden...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Miata har Check engine lampe i dashn..
MX5 har ikke.. Men kan lese av feilkode mha en 12v lysdiode og en ledningsbit i diagnose boksen
Mazdafreaks wrote:Kan virke som om dette er noen form for varsel, min er en miata importert ifra california kan jo hende at denne har noe ekstra, som feks chech lampe.. min lyste og fikk feil kode 17 tror eg det var og byttet lamda og har ikkje sett dette lyset siden...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
marius_b
0 RPM
0 RPM

Post by marius_b »

har noen sett oversikt over diagnose boksen på web?
Kunne godt tenkt meg å sett litt på den :)

Ser mx5parts har "bok" å få kjøpt på den magiske boksen, men hvis det finnes på web er det jo ingen grunn til å kjøpe boken.

Marius B
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Jeg har dette heftet i fra mx5parts

Kan skirve av litt og legge ut kodene og fremgangsmåte her.

Tror også kodene ligger på miata.net
marius_b wrote:har noen sett oversikt over diagnose boksen på web?
Kunne godt tenkt meg å sett litt på den :)

Ser mx5parts har "bok" å få kjøpt på den magiske boksen, men hvis det finnes på web er det jo ingen grunn til å kjøpe boken.

Marius B
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
marius_b
0 RPM
0 RPM

Post by marius_b »

Her er en god side med diagnose koder og hvordan man lager seg en "diagnose thngy":
http://www.mx5club.org.nz/maintenance/e ... agnostics/

*løpe ut å sjekke bilen* :)

Takk for tipsene jeg har fått til nå!

Marius B
Post Reply