Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Du verden Erik, moro å se på :lol:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har en haug med lettere brukte 2004 mod foringer liggende om du fortsatt skal ha de (og kommer og henter de). 2 av de er kliss nye da de fulgte med en bærebro jeg ikke har montert enda.
De var tidligere sortert men under en ryddeskjau fra de jeg leier med ble de rasket opp i en pose. Du må derfor selv identifisere de via nummeret på siden hvor de skal være. Noen ser helt like ut men har forskjellig durometer avhengig om av plassering.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Veldig bra Arild :)
Jeg sender deg en PM

Jeg har fått "litt" respekt for mastodonten av ei presse jeg disponerer,
men jeg skal forsøke uten å ødelegge hele bilen ....
:oops:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Bilstein

Apropos foringer så har jeg skaffet nye (røde selvfølgelig) til Bilstein-demperene mine.
Disse er nå klar for dynotesting og evt. overhaling.

Image

Firmaet Esp1tech http://www.esp1tech.com/ i Oslo har gått til innkjøp av nytt dynotesteutstyr.
Mine Bilstein-dempere skal i "benken" på nyåret.
Da får jeg se om de følger karakteristikken som jeg ønsker eller om de må overhales.

Time will show .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vannets mystiske veier .....

Mange lurer på hvordan vannet renner fra kalesjen og ned på bakken i en MX5.
Vi har hørt om Rainrail, kanaler, skjulte rør, tette kanaler, staking osv.

Rainrail er "takrenna" som sitter i bakkant av kalesjen, nede i sprekken mellom kalesjen og bagasjerommet.
Som alle takrenner har Rainrailen et utløp, eller rettere sagt to.

På hver side ved toppfeste for sikkerhetsbeltene renner vannet ned i et "kar".
Dette "karet" har et rør i enden som går gjennom karrosseriet og ut under bilen rett foran bakhjulet.

Her er noen bilder:

I dette hullet pleier "karet" å være plassert, men på dette bildet er det fjernet.
Man ser hullet der slangen fører vannet gjennom karrosseriet og ut under bilen:
(Bildet kan være litt forvirrende fordi her er kalesjen og mye annet fjernet, pleier å være mye "greier" i dette området her)

Image

Her er "karet" med rør plukket ut av bilen:

Image

Røret har en liten ventil i enden som skal hindre skitt i å sprute opp i røret fra undersiden:

Image

Her er røret på plass, og sånn ser det ut der det kommer ut rett foran bakhjulet:

Image

Hvis røret er tett så flommer vannet over i "karet".
Da vil det renne ned i hullet på yttersiden av slangen og samle seg i kanalen under og bak døra.
Det er i dette området bilene våre er mest utsatt for rust.

Så hva er meldingen her ?
Jo, hold rørene åpne !!!
Bruk en "lang tynn ting" (Ledning, ståltråd el.l.) og sørg for at det er fri passasje gjennom røret.

Som du ser av det første bildet.
Røret er rett ved siden av toppfeste for sikkerhetsbeltet.
Akkurat der ja !!

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Undertegnede har "brukt" trykkluft for å holde disse åpne.
Funker utmerket. Høyre hånd på trykkluftpistolen som stikkes ned i slangen, venstre hånd under bilen for å kjenne at trykklufta "kommer" ut.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Steinar wrote:Undertegnede har "brukt" trykkluft for å holde disse åpne.
Funker utmerket. Høyre hånd på trykkluftpistolen som stikkes ned i slangen, venstre hånd under bilen for å kjenne at trykklufta "kommer" ut.

Steinar
God idè ....
(for de som har tillgang til trykkluft)

Jeg merket meg at slangen satt litt løst montert i "karet".
Så man må passe på at ikke slangen sklir ut av festet sitt.
I så fall vil vannet renne ned i kanalen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Sist jeg var inne å så på prosjektet ditt, var du kommet til side 12, nå noen måneder senere er det kommet til 12 nye sider og bilen er fult demontert og såvidt påbegynt oppbygget igjen. Må si meg imponert over tempoet og grundigheten. Moro og lese om en så veldokumentert prosess, med mange nyttige tips å notere seg for egen del.

Gleder meg til fortsettelsen og til å se det endelige resultatet til sommeren.

Stå på!
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Bil

Post by tor340 »

Ja Erik, dette er meget bra info og forklarende bilder. Vanskelig å finne de rette bildene i reprasjons manualer. Stå på, meget gøy å følge med på dine prosjekter. Tor
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Juleknask ...

I dag fikk jeg tilbake litt plukk som jeg kan leke med i jula ....

Image

Image

Diffen og girkassa er ikke lakkert hvit.
Det er bare aluminiumen som ser sånn ut når den er sandblåst.

PPF (Power Plant Frame) er pulverlakkert i fargen Maroon.
Dette er for å glede alle som havner under bilen.
Frivillig eller ufrivillig.
8)

Erik
Last edited by Rudolf on 19 Dec 2008, 21:59, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Post by Larserik »

Meget pent.
Kunne godt tenkt med de delene der :D
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Begynner snart å lure på om du er galen, steike for ett pågangsmot,. :lol: dette må bli bra dette jo,,
Last edited by Miatapowers on 19 Dec 2008, 23:18, edited 1 time in total.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Det er jo nesten så en får dimondcutter her en sitter, Erik
Morro :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Larserik wrote:Meget pent.
Kunne godt tenkt med de delene der :D
Du har akkurat de samme delene :wink:
StianOppistov wrote:Begynner snart å lure på om du er galen, steike for ett pågangsmot,. :lol: dette må bli bra dette jo,,
Dette her er jo snusfornuftig i forhold til endel andre "prosjekter" jeg er involvert i ..... :shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Post by Ove N »

Hei Leopold :)
Image
Lov å spørre om ett :shock: nærbilde av diffen?
Skulle absolutt gjort noe tilsvarende med min bil, Pulver eller vanlig lakk på den diff?
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Post Reply