Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Detta hørest ut som dynodag i mine ører :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Dette beistet må da ha kostet kronasjer....

Man kan jo tjene inn litt ved å la nysgjerrige Mx-5 eiere teste "doningen" mot en egenandel på en hundrelapp eller no'.

Bare en idé...altså. :D

Er med på dyno jeg altså...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Beistet (som forøvrig veier omtrent det samme som en MX5) skal fiansieres ved utleie.
Men først skal det hakkes hull i betonggulvet og vidunderet skal begraves.

Rulla har en roterende masse på 640kg og vil bli instrumentert i.h.t. DIN-standard.
Den vil få en målenøyaktighet på +-5% ved effektmåling basert på akselrasjon.
Ved tre repeterende målinger vil nøyaktigheten være på +-2%.

Det er planer for å utstyre med brems, slik at "mapping" kan gjøres online.
Time will show :)
Følg med, følg med ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Litt flere deler.

Rart at det man tror er enkelt, blir det som tar lengst tid. :roll:

Kondensator og avfukter fra Rogaland.
Festeskiver til diffen fra England.

Image
Image

Fra Rogaland så "arvet" jeg også denne delen til skrekk og advarsel.
Denne er det vært å skrive noen ord om.

Image

I avsnittet "Vannets mystiske veier ..." http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=345,
så skrev jeg litt om disse "vann-karene" som samler opp vann fra kalesjen og leder det ned gjennom dreneringsrøret.

På bilde ser en at "karet" har sprukket opp.
Dette er det ikke lett å oppdage.
Så her kan man stake dreneringshull og tro at alt er i orden.
Vannet vil imidlertid renne utenfor dreneringsrøret og samle seg i "problemområdet" nede mellom dør og bakhjul.
Da blir det garantert rust. :shock:

Løp og sjekk !!

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Kan dette ha skjedd pga utløpet under bilen har vært tett, og så har det vært vann oppi der som har fryst?

Da hadde vel vannet/isen heller ekspandert oppover?

Sprekken er kanskje kommet ved demontering?

Jeg begriper ikke hvordan den kan sprekke når den er montert på sin vanlige plass...
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Avfukter

Post by JonA »

tenkte bare jeg kunne informere om at avfukteren du har fått fra Rogaland sammen med kondensatoren antageligvis er klar for utskifting/ikke lengre gjør jobben sin dersom den ikke har vært hermetisert fra den ble demontert til du skal montere igjen. Materialet i avfukteren blir "mettet" med fuktighet, og gjør ikke jobben sin hvis den eksponeres for luft/fuktighet over lang tid.. Bare et tips :)
X-93 LE. medlem #610
2010 20th AE Crystal White Pearlescent
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Rudolf wrote:Beistet (som forøvrig veier omtrent det samme som en MX5) skal fiansieres ved utleie.
Men først skal det hakkes hull i betonggulvet og vidunderet skal begraves.

Rulla har en roterende masse på 640kg og vil bli instrumentert i.h.t. DIN-standard.
Den vil få en målenøyaktighet på +-5% ved effektmåling basert på akselrasjon.
Ved tre repeterende målinger vil nøyaktigheten være på +-2%.

Det er planer for å utstyre med brems, slik at "mapping" kan gjøres online.
Time will show :)
Følg med, følg med ....

Erik
Etter som det rulla befinner seg inni ett NSB bygg, er det vel kraftige rabatter med NSB kort :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Avfukter

Post by Rudolf »

JonA wrote:tenkte bare jeg kunne informere om at avfukteren du har fått fra Rogaland sammen med kondensatoren antageligvis er klar for utskifting/ikke lengre gjør jobben sin dersom den ikke har vært hermetisert fra den ble demontert til du skal montere igjen. Materialet i avfukteren blir "mettet" med fuktighet, og gjør ikke jobben sin hvis den eksponeres for luft/fuktighet over lang tid.. Bare et tips :)
Takker for tipset :)
Jeg har skrevet om temaet tidligere.
AC-deler er "ferskvare".
Derfor lar jeg AC-kjeden min være ubrutt intill jeg skal skifte kondensator.
Det er nemlig kondensator som skal skiftes hos meg.

Har du 93 LE ??
:shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

kodvaag wrote:Kan dette ha skjedd pga utløpet under bilen har vært tett, og så har det vært vann oppi der som har fryst?

Da hadde vel vannet/isen heller ekspandert oppover?

Sprekken er kanskje kommet ved demontering?

Jeg begriper ikke hvordan den kan sprekke når den er montert på sin vanlige plass...
Jeg ser for meg at det kan ha frosset vann i den og/eller at den har fått litt medfart i forbindelse med staking.
Den er sprukket i en "skjøt" og virket ganske skrøpelig i det området.
Vidar wrote: Etter som det rulla befinner seg inni ett NSB bygg, er det vel kraftige rabatter med NSB kort :D
Her vil det bli benyttet NSB sine s.k. "grønne ruter".
Dvs. det er billig på hellidager som faller på odde ukenummer mellom tre og fire dager før fullmåne dersom dagen har k i navnet og klokka er mellom 12.30 og halv ett.

Så det går fint :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Får du i stand en MX5 dyno-dag mot egenandel engang utpå våren/sommern er jeg med :D

Så forresten veldig bra ut de delene du har fått tilbake fra lakkereren :) , kommet i gang med å montere de igjen?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

AJF wrote:Får du i stand en MX5 dyno-dag mot egenandel engang utpå våren/sommern er jeg med :D

Så forresten veldig bra ut de delene du har fått tilbake fra lakkereren :) , kommet i gang med å montere de igjen?
Jeg tviler ikke på at vi kan klare å fylle både en og to dyno-dager med MX-er.
Jeg har formidlet interessen.

Delene ble bra og noen er tilogmed på plass.
Venter på dyno-testing av Bilstein dempere akkurat nå (en annen dyno).
Men jeg har nok å pusle med, så jeg kjeder meg ikke.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vidar wrote: Etter som det rulla befinner seg inni ett NSB bygg, er det vel kraftige rabatter med NSB kort :D
Forslaget er lagt fram for eieren av rulla og er akseptert.
(Vi forutsetter en kraftig rabatt på husleia vi betaler til NSB :) )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dårlig konstruksjon !

Dette er et problem som sikkert mange andre har vært ute for.
Innfesting av stødemper i nedre bærearm bak på MX5/Miata.
Bolten som går gjennom den nedre foringen i stødemperen ender opp i en mutter "inni" bærearmen.
Denne mutteren holdes på plass i et "hus" av tynt metall.

Image

Dette mutterfeste er svært utsatt for rust og er oftest helt ødelagt.
Det gjør at det er svært vanskelig å skifte dempere.
På mine bærearmer er mutterene nå sveiset fast.

Fargeprøver til ny kalesje.

Etter vurdering av fargeprøver er nå fargen på min nye kalesje bestemt.
Valget falt på SF-18 som er ganske mørk.
Det er prøven til venstre på bildet.
Uorginalt så det holder, men man er jo ikke fanatiker heller (?)

Image

Kvaliteten blir selvfølgelig Stayfast (stoff) med zipperless glassrute.
Cabrioworld skal levere.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Rudolf wrote:
Fargeprøver til ny kalesje.
Uorginalt så det holder, men man er jo ikke fanatiker heller (?)
Erik
:lol: :P :lol: Nei for all del :-) :wink:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

MSSS igjen ...

Flere har blitt oppmerksomme på Mazda Sensory Sound System (MSSS) på det amerikanske 93LE-forumet i det siste.
Dette har nok litt med mine skriverier og at jeg har lykkes i å restaurere min og ikke minst fått den til å virke.

Image

Servicemanualen har jeg (med hjelp fra Fred93LE) fått lagt ut på nettet.

Image

Å lage en mulighet for tilkobling av IPod el.l (AUX-inngang) har vært et stort ønske.
Siden det står skrevet på Miata.net (og andre steder) at dette ikke er mulig, så tok jeg det som en utfordring.
Løsningen kan de som ønsker det få fra meg, men her er alikevel noen figurer.

Image
Image

Reaksjonene lot ikke vente på seg og jeg har fått en rekke "utfordringer" som en følge av dette:


>
--- In 93LE@yahoogroups.com, FRANDSH@... wrote:
>
> Even better, after the Pioneer XM/Sirius challenge for our Norwegian
> friend (Keep in mind that XM/Sirius don't broadcast into Europe), I
> challenge Eric, in no particular order, to: Solve the Mideast crisis,
> stop global warming, end the worldwide recession immediately, create a
> true worldwide governing body to supplant the U.N.
>
> Now, I am aware that these are difficult tasks, each have many years
> and much brain power devoted to their cause, but our man Eric must be
> up to the task. He has solved the Pioneer MSSS aux MP3 input conundrum,
> and that's good enough for me! So go Eric, don't stop, and don't let
> anyone stop you, run, Eric, run, yes, yes, we love you Eric!!!!!
>


Kanskje noe i overkant, men men .... :oops:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply