Hei
Etter mye snoking og lesing her på forumet har det kommet til at jeg endelig måtte poste en post.
Jeg tror jeg kan ha ødelagt eller delvis ødelagt håndbrekket mitt. Det som skjedde var at jeg dro til brekket hardt, og da mener jeg hardt, for å få det høyere opp, slik at jeg kunne ta av konsollen. Selvsagt når jeg hadde tatt ut konsollen og satt den inn igjen glemte jeg helt håndbrekket.
Så et par timer senere går jeg ut til bilen igjen og skrur litt, men da kommer et stort brak.
Håndbrekket har nå fått veldig redusert kraft, og jeg må dra det minst 3-4 hakk lenger en vannlig, også da uten at den holder på bilen helt.
Det jeg egenlig da lurer mest på er om jeg faktisk har ødelagt noe helt og må kjøpe nye deler, eller om dette bare kan være noe enkelt og greit som at en stramme skrue løsnet og slapp wieren litt.
Bilen det gjelder er en 1992 moddel 1.6l.
Takker på forhånd for alle svar!
Problemer med håndbrekket
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
Det første som slår meg er at wiren er i ferd med å ryke. At den nå henger i bare noen få tråder. Selve bremsemekanikken i kalipperen skal da ikke ta skade av at man strammer håndbrekket slik du har gjort 

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 670
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
Fra håndbrekket (håndtaket) går det èn wire til et punkt under bilen.
Der deler den seg (via et ledd) til to stk wire som går til hvert sitt hjul.
Hvis en av de to ryker, så vil leddet stille seg på skrå slik at lengden på den som er hel blir litt lenger.
Derfor tror jeg at en av bakhjulene er helt uten håndbrekk og det andre har litt igjen.
Kort sagt :
En av wirene har røket.
Erik
Der deler den seg (via et ledd) til to stk wire som går til hvert sitt hjul.
Hvis en av de to ryker, så vil leddet stille seg på skrå slik at lengden på den som er hel blir litt lenger.
Derfor tror jeg at en av bakhjulene er helt uten håndbrekk og det andre har litt igjen.
Kort sagt :
En av wirene har røket.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Takker for svar alle sammen!
Det er nok rett som dere sier. Jeg testet litt i dag på grus med å kjøre fram og så dra i brekket for å prøve å finne ut om et av hjulene ikke hadde brekk, men etter meg var det to dype spor etter hjulene så jeg får inntrykk av at begge hjulene har håndbrekk, med mindre det har noe med diff å gjøre.
Da blir morgendagen satt opp til å prøve å finne hvilken av disse wirene som har røket. Jeg titta litt på Miata.net, men der fant jeg ingenting som viste dette, så om noen har tegninger eller bilder av hvor disse går, og hvor man når det hadde det vært kjempe fint.
Prøvde også å stramme den strammebolten på selve håndbrekket men til ingen nytte, det virket som om håndbrekket ble strammere men bremse effekten var tilnærmet lik. Bilen har alltid hatt litt svakt brekk, og med en liten inspisering av bremse klossene bak, tror jeg kanskje det er feilen.
Så da tror jeg nok at det blir nye klosser rundt hele. Er greenstuff klosser å anbefale, eller er det like greit å gå for kevlar som er ca halvpris?`
Takker for all hjelp
Det er nok rett som dere sier. Jeg testet litt i dag på grus med å kjøre fram og så dra i brekket for å prøve å finne ut om et av hjulene ikke hadde brekk, men etter meg var det to dype spor etter hjulene så jeg får inntrykk av at begge hjulene har håndbrekk, med mindre det har noe med diff å gjøre.
Da blir morgendagen satt opp til å prøve å finne hvilken av disse wirene som har røket. Jeg titta litt på Miata.net, men der fant jeg ingenting som viste dette, så om noen har tegninger eller bilder av hvor disse går, og hvor man når det hadde det vært kjempe fint.
Prøvde også å stramme den strammebolten på selve håndbrekket men til ingen nytte, det virket som om håndbrekket ble strammere men bremse effekten var tilnærmet lik. Bilen har alltid hatt litt svakt brekk, og med en liten inspisering av bremse klossene bak, tror jeg kanskje det er feilen.
Så da tror jeg nok at det blir nye klosser rundt hele. Er greenstuff klosser å anbefale, eller er det like greit å gå for kevlar som er ca halvpris?`
Takker for all hjelp