Hjelp, skal kjøpe min første mx5
Moderator: Styremedlemmer
Hjelp, skal kjøpe min første mx5
Heisann, jeg har behov for hjelp til vite hva jeg skal se etter på mx5´r som jeg skal kikke på til helgen, den ene er 93 modell, som er gått 197.000 og den andre er 90 modell som er gått 150 000, denne er også hellakkert og begge står til 40000,-
Jeg har ikke peiling, men har bare så sinnsykt lyst på en mx5. Og blir våt i trusa av bildene av bilene.
Når skal regreima skiftes på disse bilene?
og hva er som vanligvis ryker? Jeg har jo i likhet med mange andre
ikke mekkeerfaring at all, så jeg er kin på en bil med lite trøbbel
Takk, hilsen Fredd
Jeg har ikke peiling, men har bare så sinnsykt lyst på en mx5. Og blir våt i trusa av bildene av bilene.
Når skal regreima skiftes på disse bilene?
og hva er som vanligvis ryker? Jeg har jo i likhet med mange andre
ikke mekkeerfaring at all, så jeg er kin på en bil med lite trøbbel
Takk, hilsen Fredd
Har Mazda 6, 2007 mod.
MX-5, 1999 mod.
(Innkjøpet av MX-5'n funnet sted 24.01.09 kl 12:00 feiret med Fanta med sukker på Esso Ski, med junior Edward snart 5 år)
MX-5, 1999 mod.
(Innkjøpet av MX-5'n funnet sted 24.01.09 kl 12:00 feiret med Fanta med sukker på Esso Ski, med junior Edward snart 5 år)
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Hmm hvorfor ikke da bare gå for en 94 for å få 1,8 motor, med de gode oppgraderingene det inneholder, som feks differensial så tåler endel, og endel avstivere i chassiet,, ellers så kom longnose allerede i 91.RonnyG wrote:Ville kjøpt 93 pga longnose veiv. Søk på forumet "shortnose" og lær.. (Er for lat til å forklare selv)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
enig med deg. Grunnen var at han skulle se på en 90 og en 93 mod...StianOppistov wrote:Hmm hvorfor ikke da bare gå for en 94 for å få 1,8 motor, med de gode oppgraderingene det inneholder, som feks differensial så tåler endel, og endel avstivere i chassiet,, ellers så kom longnose allerede i 91.RonnyG wrote:Ville kjøpt 93 pga longnose veiv. Søk på forumet "shortnose" og lær.. (Er for lat til å forklare selv)
92 1,6 NA sort m/tan interiør
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Men er 195000 km litt mye for en mx5?
Noe sier meg at dette blir mekking enten jeg liker det eller ikke lissom
.
Eller hva tror dere...?
Noe sier meg at dette blir mekking enten jeg liker det eller ikke lissom
.
Eller hva tror dere...?
Har Mazda 6, 2007 mod.
MX-5, 1999 mod.
(Innkjøpet av MX-5'n funnet sted 24.01.09 kl 12:00 feiret med Fanta med sukker på Esso Ski, med junior Edward snart 5 år)
MX-5, 1999 mod.
(Innkjøpet av MX-5'n funnet sted 24.01.09 kl 12:00 feiret med Fanta med sukker på Esso Ski, med junior Edward snart 5 år)
f.olstad wrote:Men er 195000 km litt mye for en mx5?
Noe sier meg at dette blir mekking enten jeg liker det eller ikke lissom
.
Eller hva tror dere...?
Er ikke noe spesielt langt det for en mx. Men tror du skal leite lenge om du skal finne en hvilken som helst 90-93 modell bil som du slipper å mekke på.
Men drit i d da, saklig lett å skru på de bilene. Å du lærer FORT med hjelp ifra dette forumet.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Men er 195000 km litt mye for en mx5?
Noe sier meg at dette blir mekking enten jeg liker det eller ikke lissom
.
Eller hva tror dere...?
Noe sier meg at dette blir mekking enten jeg liker det eller ikke lissom
.
Eller hva tror dere...?
Har Mazda 6, 2007 mod.
MX-5, 1999 mod.
(Innkjøpet av MX-5'n funnet sted 24.01.09 kl 12:00 feiret med Fanta med sukker på Esso Ski, med junior Edward snart 5 år)
MX-5, 1999 mod.
(Innkjøpet av MX-5'n funnet sted 24.01.09 kl 12:00 feiret med Fanta med sukker på Esso Ski, med junior Edward snart 5 år)
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Om servisene er holdt, så er ikke det mye da, min første miata var rullet 410000 eller noe slikt, den var da begynt å drikke olje, men ellers så var den faktisk meget bra, eg vil heller ha en langkjørt kontra en slurvet kortkjørt, er meget lett å justere speedometer på disse, har sett for mangen biler til salgs med skjevt speedometer teller, disse tellerne sporer ikke av uten noen fikler.. Finner du en du liker, som høres god ut, føles god ut, og som ser god ut, så har du vel funnet en, kanskje velge en uten masse målere og styling om du er ute etter en god bil,,f.olstad wrote:Men er 195000 km litt mye for en mx5?
Noe sier meg at dette blir mekking enten jeg liker det eller ikke lissom
.
Eller hva tror dere...?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Kjørelengden på en bil betyr svært lite, hvordan den er brukt betyr mye mere. Det er en utrolig forskjell på 195000 km småkjøring kontra langkjøring.
Vedlikehold og oljeskift spiller også en stor rolle.
Får du med komplett servicehistorikk på en 17 år gammel bil er du utrolig heldig.
Som nevnt ovenfor: En sen produsert 1991 mod eller nyere er å foretrekke, en 1994 mod 1,8 eller en 1995 1,6 og nyere er enda mere å foretrekke. (1,6 ble ikke produsert i 1994). Kraftigere diff og større bremser (Bremser: Gjelder alle 1,8. Gjelder også 1,6 med ABS bremser.)
Det at en 1,6 produsert etter 1995 bare har 90 hk spiller ikke så stor rolle i vanlig trafikk, opptil ca 4000-4500 rpm er 90 hk og 115 hk ganske like.
Generelt er en MX5 en bunnsolid bil.
Steinar
Vedlikehold og oljeskift spiller også en stor rolle.
Får du med komplett servicehistorikk på en 17 år gammel bil er du utrolig heldig.
Som nevnt ovenfor: En sen produsert 1991 mod eller nyere er å foretrekke, en 1994 mod 1,8 eller en 1995 1,6 og nyere er enda mere å foretrekke. (1,6 ble ikke produsert i 1994). Kraftigere diff og større bremser (Bremser: Gjelder alle 1,8. Gjelder også 1,6 med ABS bremser.)
Det at en 1,6 produsert etter 1995 bare har 90 hk spiller ikke så stor rolle i vanlig trafikk, opptil ca 4000-4500 rpm er 90 hk og 115 hk ganske like.
Generelt er en MX5 en bunnsolid bil.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Vil man ha en cabriolet til den prisen, og ikke er noe glad i å skru er vel mx5 det mest bunnsolide valget..
Jeg kjøpte min 90" mod. sommeren 08, og har ikke trengt å skru annet enn en slangeklemme av og på.. (Har gjort mere, men ikke som er nødvendig).
Skulle det skje noe er de lette å skru på og deler er det flusst av!
Mx5 miljøet i Norge er veldig bra, trenger man hjelp til noe så får man hjelp..
Kom en ny mx5 på finn.no nå, rød 93 mod. som har gått 160000 til 42000.- (Ser nesten ut som den er tatt inn av samme person som tok inn min, har samme stylebar`n og identiske felger..
)
Det ser veldig ut som en C-package også, med de fasilitetene det innebærer!! Hadde det vært meg, og at den ikke er automat som det er krysset av for hadde jeg vurdert den sterkt, selv om den ikke her 100% strøken..
Jeg kjøpte min 90" mod. sommeren 08, og har ikke trengt å skru annet enn en slangeklemme av og på.. (Har gjort mere, men ikke som er nødvendig).
Skulle det skje noe er de lette å skru på og deler er det flusst av!
Mx5 miljøet i Norge er veldig bra, trenger man hjelp til noe så får man hjelp..
Kom en ny mx5 på finn.no nå, rød 93 mod. som har gått 160000 til 42000.- (Ser nesten ut som den er tatt inn av samme person som tok inn min, har samme stylebar`n og identiske felger..

Det ser veldig ut som en C-package også, med de fasilitetene det innebærer!! Hadde det vært meg, og at den ikke er automat som det er krysset av for hadde jeg vurdert den sterkt, selv om den ikke her 100% strøken..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ikke bare er det en C-package (cruise-control og andre morsomheter), men med den uvanlige Tan-skinn/Classic-red kombinasjonen.mussa wrote: Kom en ny mx5 på finn.no nå, rød 93 mod. som har gått 160000 til 42000.- (Ser nesten ut som den er tatt inn av samme person som tok inn min, har samme stylebar`n og identiske felger..)
Det ser veldig ut som en C-package også, med de fasilitetene det innebærer!! Hadde det vært meg, og at den ikke er automat som det er krysset av for hadde jeg vurdert den sterkt, selv om den ikke her 100% strøken..
Bilen har også hatt en MSSS enhet og de orginale høytalerene sitter i enda.
Pioneer i nakkestøttene, Pioneer diskanter øverst på dørene og rumperistere.
Selve dobbelt-din hovedenheten har desverre eieren kasta.
(Tøffere med en Biltema spiller).
Løp og kjøp.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package