Bilen går varm

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Bilen går varm

Post by magenuss »

Hei! I det siste har jeg merket at bilen blir varm etter en stund med kjøring.

Den holder seg på midten en god stund før det skjer, men så begynner den sakte men sikkert å stige - til den øker raskere, nesten helt opp til H. Dette skjer spesielt når jeg har temperaturen på det varmeste, og viften på et par hakk. AC'n er avskrudd.

Med en gang jeg tar temperaturen på det kaldeste, detter nåla ned på midten igjen.

Jeg ringte orakelet, Mr. Åge i drammen, og han ba meg sette bilen i en oppoverbakke med fronten opp, la den kjøle seg litt, for å deretter fylle på litt vann i radiatorlokket. Gjorde dette, og tok en bitteliten tur etterpå, den gikk nå kun litt forbi midten. Burde kanskje tatt en lengre tur men..

Hva kan dette være? :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

luft i systemet, forhåpentligvis for din del ikke skapt av topp sprekk\toppaknings lekkasje.

Har du høyt trykk\bobling i ekspansjons tank?
Last edited by mrinzane on 25 Mar 2009, 22:03, edited 1 time in total.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Nylig byttet toppakning og planslipt toppen osv. Akkurat vært på eu-test. Da jeg skrudde av motoren og gikk og kikket under panseret, så jeg ingen bobling i den tanken man fyller opp nei. (hvis det er den du mener er ekspansjonstanken).
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Hva er nylig? Om det er for noen dager eller et par uker siden så kan det godt bare være luft i varmeapparat registeret ditt siden det skjer oftest ved varme på.

Veldig vanlig etter kjølevæske bytte, at det ikke blir luftet skikkelig.

Så sett bilen så bratt du får til, å la den gå på tomgang med full varme på varmeregisteret å følg med på væskenivå.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Noen uker siden - har bare hatt småturer. Hvordan lufter jeg ut luft i varmeapparat registeret? Mener du i kjølevæske-sirkulasjonen? Du mener væskenivået i ekspansjonstanken? Hva ser jeg etter?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

1. finn en måte å sette bilen med fronten høyt\høyere enn hekken.

2. La bilen gå på tomgang å kjør varmen i kupeen på maks.

3. la "korken" på radiator være av, følg med å etterfyll etterhvert.

4. La bilen gå en stund etter den har blitt skikkelig driftsvarm, ca 15 minutter.

5. kontroller til slutt nivået i ekspansjonstanken å ta deg en tur å se hvordan det ble.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Takk, nå er den fin. :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

supert:)
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Nå er disse meget lette å lufte, forsvinner selv dette om man kjører litt, så eg er redd det er noe annet, mine lufter seg selv, og har aldri hatt noe problem med dette, er ikke som bmw nei, eg fyller vann, starter opp, kjører varm og venter til termostaten opner seg, fyller opp resten av radiator, og ferdig,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Men noen ganger oppstår det luft i varmeregisteret som kan være vanskelig å få ut. Spesielt når en bil står uten topp o.l i lengre tid.

Så kan godt hende det er bra nå. Skjer det plutselig igjen kan du begynne å tenke negativt. :D
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Igrunn så har eg aldri hatt noe problem med å få ut luften av varmeregistret, vannet kommer vel inn i bunn og returnere på topp, men håper dette ordner seg, grisekjipt med havari, men hvorfor ble det byttet topppakning på denne da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

I dag ble den varm igjen, når jeg dro på litt. Jeg prøvde å ta kald/varm luft inne, men det hjalp ikke. Får gjøre det grundig, som du sa mrinzane.

Det ble byttet toppakning pga oljelekkasje.
Begynner å bli litt engstelig, har påkostet og fikset utrolig mye på denne bilen.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Sjekk at viftene dine kicker inn. Meg bekjent så sirkulerer det vann igjennom varmeregisteret hele tiden på MX5. Jeg har aldri hatt problemer med lutf i systemet på noen MX5.
Den eneste gangen jeg hadde kjøleproblemer på vanlig vei var når skiltet mitt stod midt i haikjeften.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kan være tett radiator også.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Fulgte stegene dine mrinzane, og etter hva jeg har skjønt i kveld så er det veldig dumt å la bilen bli for varm mens lokket er av, da vannet utvider seg blir det altså mindre væske i systemet når det er kaldt - og mer luft oppstår. Bilen holdte på å brenne opp etter å ha kjørt 50 meter. :?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Post Reply