Bilen går varm
Moderator: Styremedlemmer
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Bilen går varm
Hei! I det siste har jeg merket at bilen blir varm etter en stund med kjøring.
Den holder seg på midten en god stund før det skjer, men så begynner den sakte men sikkert å stige - til den øker raskere, nesten helt opp til H. Dette skjer spesielt når jeg har temperaturen på det varmeste, og viften på et par hakk. AC'n er avskrudd.
Med en gang jeg tar temperaturen på det kaldeste, detter nåla ned på midten igjen.
Jeg ringte orakelet, Mr. Åge i drammen, og han ba meg sette bilen i en oppoverbakke med fronten opp, la den kjøle seg litt, for å deretter fylle på litt vann i radiatorlokket. Gjorde dette, og tok en bitteliten tur etterpå, den gikk nå kun litt forbi midten. Burde kanskje tatt en lengre tur men..
Hva kan dette være?
Den holder seg på midten en god stund før det skjer, men så begynner den sakte men sikkert å stige - til den øker raskere, nesten helt opp til H. Dette skjer spesielt når jeg har temperaturen på det varmeste, og viften på et par hakk. AC'n er avskrudd.
Med en gang jeg tar temperaturen på det kaldeste, detter nåla ned på midten igjen.
Jeg ringte orakelet, Mr. Åge i drammen, og han ba meg sette bilen i en oppoverbakke med fronten opp, la den kjøle seg litt, for å deretter fylle på litt vann i radiatorlokket. Gjorde dette, og tok en bitteliten tur etterpå, den gikk nå kun litt forbi midten. Burde kanskje tatt en lengre tur men..
Hva kan dette være?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
luft i systemet, forhåpentligvis for din del ikke skapt av topp sprekk\toppaknings lekkasje.
Har du høyt trykk\bobling i ekspansjons tank?
Har du høyt trykk\bobling i ekspansjons tank?
Last edited by mrinzane on 25 Mar 2009, 22:03, edited 1 time in total.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Nylig byttet toppakning og planslipt toppen osv. Akkurat vært på eu-test. Da jeg skrudde av motoren og gikk og kikket under panseret, så jeg ingen bobling i den tanken man fyller opp nei. (hvis det er den du mener er ekspansjonstanken).
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Hva er nylig? Om det er for noen dager eller et par uker siden så kan det godt bare være luft i varmeapparat registeret ditt siden det skjer oftest ved varme på.
Veldig vanlig etter kjølevæske bytte, at det ikke blir luftet skikkelig.
Så sett bilen så bratt du får til, å la den gå på tomgang med full varme på varmeregisteret å følg med på væskenivå.
Veldig vanlig etter kjølevæske bytte, at det ikke blir luftet skikkelig.
Så sett bilen så bratt du får til, å la den gå på tomgang med full varme på varmeregisteret å følg med på væskenivå.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Noen uker siden - har bare hatt småturer. Hvordan lufter jeg ut luft i varmeapparat registeret? Mener du i kjølevæske-sirkulasjonen? Du mener væskenivået i ekspansjonstanken? Hva ser jeg etter?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
1. finn en måte å sette bilen med fronten høyt\høyere enn hekken.
2. La bilen gå på tomgang å kjør varmen i kupeen på maks.
3. la "korken" på radiator være av, følg med å etterfyll etterhvert.
4. La bilen gå en stund etter den har blitt skikkelig driftsvarm, ca 15 minutter.
5. kontroller til slutt nivået i ekspansjonstanken å ta deg en tur å se hvordan det ble.
2. La bilen gå på tomgang å kjør varmen i kupeen på maks.
3. la "korken" på radiator være av, følg med å etterfyll etterhvert.
4. La bilen gå en stund etter den har blitt skikkelig driftsvarm, ca 15 minutter.
5. kontroller til slutt nivået i ekspansjonstanken å ta deg en tur å se hvordan det ble.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Takk, nå er den fin.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Nå er disse meget lette å lufte, forsvinner selv dette om man kjører litt, så eg er redd det er noe annet, mine lufter seg selv, og har aldri hatt noe problem med dette, er ikke som bmw nei, eg fyller vann, starter opp, kjører varm og venter til termostaten opner seg, fyller opp resten av radiator, og ferdig,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Men noen ganger oppstår det luft i varmeregisteret som kan være vanskelig å få ut. Spesielt når en bil står uten topp o.l i lengre tid.
Så kan godt hende det er bra nå. Skjer det plutselig igjen kan du begynne å tenke negativt.
Så kan godt hende det er bra nå. Skjer det plutselig igjen kan du begynne å tenke negativt.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Igrunn så har eg aldri hatt noe problem med å få ut luften av varmeregistret, vannet kommer vel inn i bunn og returnere på topp, men håper dette ordner seg, grisekjipt med havari, men hvorfor ble det byttet topppakning på denne da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
I dag ble den varm igjen, når jeg dro på litt. Jeg prøvde å ta kald/varm luft inne, men det hjalp ikke. Får gjøre det grundig, som du sa mrinzane.
Det ble byttet toppakning pga oljelekkasje.
Begynner å bli litt engstelig, har påkostet og fikset utrolig mye på denne bilen.
Det ble byttet toppakning pga oljelekkasje.
Begynner å bli litt engstelig, har påkostet og fikset utrolig mye på denne bilen.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Fulgte stegene dine mrinzane, og etter hva jeg har skjønt i kveld så er det veldig dumt å la bilen bli for varm mens lokket er av, da vannet utvider seg blir det altså mindre væske i systemet når det er kaldt - og mer luft oppstår. Bilen holdte på å brenne opp etter å ha kjørt 50 meter.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993