Nå er det nok!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Zo0mZo0mGo0n
0 RPM
0 RPM
Posts: 46
Joined: 04 Mar 2009, 23:11
Location: Kristiansand S
Status: Offline

Nå er det nok!

Post by Zo0mZo0mGo0n »

Jeg er så sinnsykt lei av de idiotiske reglene på eu-kontroll! Jeg har org fjær på KYB AGX dempere som ikke ble godkjent pga at bilen ''virket'' lav...så klarer mekanikeren og prestere å si: du må ha TUV på demperne og vise det til biltilsynet! Det der er jo bare hårreisende! Uansett, jeg ringte til de trangsynte og forklarte situasjonen...da spør han mannen på tlf: ja er det sånn derre claiovere med fjær på dempere du har? claiovere!!!!
Til slutt etter mye om og men så bestemte jeg meg bare å bestille en time hos de trangsynte men de krever at jeg møter opp med dokumentasjon..dvs TUV for senkesett!!!! igjen så endte jeg opp med å krangle med de ved å si at jeg ikke har senket bilen men kun byttet dempere...har noen uker på meg å skaffe dette men tenkte jeg skulle prøve å finne frem dokumentasjon på at demperan virkelig er til en NA...

Noen som har opplevd noe lignende? :?
1991 NA
Ny kalesje, ny motor, fortsatt billigfelger med billigdekk 205/55R15
Kyb Agx dempere med org fjær.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Vi skulle nesten satt opp en tråd hvor vi lista kompetente og inkompetente verksteder.. Her har vi tydeligvis et av sistnevnte kategori. I sånne tilfeller er jeg for uthenging, sånn at andre skal slippe samme problemene. Når mannen prater om "sånn derre claiovere med fjær på demper" viser det at mannen ikke har peiling på hva det dreier seg om, og langt mindre at denne konstruksjonen er original på MX-5/Miata.. :evil:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Zo0mZo0mGo0n
0 RPM
0 RPM
Posts: 46
Joined: 04 Mar 2009, 23:11
Location: Kristiansand S
Status: Offline

Post by Zo0mZo0mGo0n »

TurboLag wrote:Vi skulle nesten satt opp en tråd hvor vi lista kompetente og inkompetente verksteder.. Her har vi tydeligvis et av sistnevnte kategori. I sånne tilfeller er jeg for uthenging, sånn at andre skal slippe samme problemene. Når mannen prater om "sånn derre claiovere med fjær på demper" viser det at mannen ikke har peiling på hva det dreier seg om, og langt mindre at denne konstruksjonen er original på MX-5/Miata.. :evil:
Vet ikke heilt hvor mye dette vil hjelpe oss som i grunn møter inkompetente folk...forige gang jeg skulle godkjenne bilen så underkjente mazdaverkstedet org momo ratt for dette var jo ''ikke originalt'' på en mazda sa de...fikk dette godkjent på etterkontroll hos biltilsynet men de klarte å dumme seg ut der og da de ikke skrev dette i vognkortet...

vurderer heilt ærlig å sette på noen org dempere på plass bare for å slippe byråkratiet...

btw...noen som har sett om NA har røde eller svarte fjær org? min har røde...
1991 NA
Ny kalesje, ny motor, fortsatt billigfelger med billigdekk 205/55R15
Kyb Agx dempere med org fjær.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Min NA hadde sorte fjører originalt.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

NA har sorte fjærer orginalt så det spørs om ikke du trenger tüv...

Senkesett (f.eks H&R og Eibach) er ofte røde.

Edit: Det står jo i signaturen at du har Eibach...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

...og bare for å forvirre mer: Mine Eibach er sorte.

Edit: ...og de originale var også sorte.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Så er det jo oss som kjører rundt på sorte HR....
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Tüv for japanske biler er jo egentlig bare tull. Er det noen som kan lage deler til japanske biler så er det jo japanerene. Latterlig at alle delene må være godkjent i TYSKLAND ffs.

Frykter det eneste som nytter er å ha et ekstra sett deler som man bytter til når bilen skal godkjennes. Heldigvis så er det Bilstein understell på min. Skulle ikke forundre meg om de underkjenner det og. Da blir det i så fall bråk.

List gjerne opp verksteder som er kjent for å være vanskelig. Og reklamer gjerne for verksteder som er kjent for å være mer forståelsesfull.

Min fetter hadde sin Toyota Hiace inne på et verksted, de underkjente bilen på grunn av at det var noen kabler som han litt løst inne i bilen. I stede for å ringe han og høre om de skulle feste de fast med en strips for å få det godkjent, så måtte han gjøre det selv, for så å få ny time til godkjenning. Latterlig. Slikt blir bare for dumt.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
speedy86
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 125
Joined: 27 Mar 2008, 01:48
Location: stavanger
Status: Offline

Post by speedy86 »

jeg har 40mm senke sett runt hele. å når jeg var på eu kontroll så dem ingen ting på det.. å dem er ganske nøye i stavanger mener jeg. eneste jeg fikk av feil var ene caliper'n. japp ening med å lage en sticky med trangsyne verksteder!
mx-5 miata 1989 mod drift prosjekt
foto/film.
sponsorer:
www.ghostextreme.no
Zo0mZo0mGo0n
0 RPM
0 RPM
Posts: 46
Joined: 04 Mar 2009, 23:11
Location: Kristiansand S
Status: Offline

Post by Zo0mZo0mGo0n »

uggla wrote:NA har sorte fjærer orginalt så det spørs om ikke du trenger tüv...

Senkesett (f.eks H&R og Eibach) er ofte røde.

Edit: Det står jo i signaturen at du har Eibach...
sry...har ikke oppdatert profilen min...jeg taklet ikke eibach så jeg tok de bare vekk...
1991 NA
Ny kalesje, ny motor, fortsatt billigfelger med billigdekk 205/55R15
Kyb Agx dempere med org fjær.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

røde fjører hører igrunn ut som lesjøfors eller apex senkesett,, over halvparten av senkefjører er røde, så det er nok derfor, eg fikk beskjed på biltilsynet at man ikke trengte papirer på dempere, enda mine koni da hadde justerbar fjørskål, så sa eg at om eg flyttet skålen da, må eg inn her igjen da, men neida hadde ikke noe å si så lenge fjørene var godkjent,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Terondo wrote:Min fetter hadde sin Toyota Hiace inne på et verksted, de underkjente bilen på grunn av at det var noen kabler som han litt løst inne i bilen. I stede for å ringe han og høre om de skulle feste de fast med en strips for å få det godkjent, så måtte han gjøre det selv, for så å få ny time til godkjenning. Latterlig. Slikt blir bare for dumt.
Er det ikke sånn at "oppfølgingsgodkjenning" er gratis? Kanskje bare hvis verkstedet ordner feilene...?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

indahla wrote:
Terondo wrote:Min fetter hadde sin Toyota Hiace inne på et verksted, de underkjente bilen på grunn av at det var noen kabler som han litt løst inne i bilen. I stede for å ringe han og høre om de skulle feste de fast med en strips for å få det godkjent, så måtte han gjøre det selv, for så å få ny time til godkjenning. Latterlig. Slikt blir bare for dumt.
Er det ikke sånn at "oppfølgingsgodkjenning" er gratis? Kanskje bare hvis verkstedet ordner feilene...?
Nei skal vera fritt for betaling første etter kontroll. iallefall i denne bygda her, men ser for meg det er svin så tar betalt for dette også,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Post by Elanzer »

koster en 100kr eller noe i området her...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Vi tar 250 for etterkontroll, men om vi har rep jobben så mener jeg det er inkl.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Post Reply