Dekkstørrelse

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Kman
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 13 May 2009, 17:04
Status: Offline

Dekkstørrelse

Post by Kman »

Det er tid for nye sommerdekk til bilen (NA). Har 15" felger til denne og for tiden 195/50 profil. Tingen er at bilen brukes stort sett til lett cruising på tildels dårlige veier og 50-profilen oppleves som veldig stump. Har derfor vurdert 55-profil som et noe bedre kompromiss mellom komfor og styrepresisjon. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Iflg. dekk-kalkulatorer er jeg innenfor 5% avvik fra orginaldimensjonen, så den siden av saken burde gå bra.

Kanskje dette er som å banne i kirka. Jeg har muligens mindre sportslige ambisjoner enn mange her inne på forumet :D, orginalprofilen 185/60 blir riktignok litt i mykeste lager.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Visst du har original dempere å samtidig synest bilen er for kontant\sporty med org. dekk dimensjon så burde du kanskje kjørt mercedes :lol:

Men tviler på du merker noe særlig forskjell fra 50 profil til 55.

Kanskje du burde prøve 205-50-15 . Litt mer bredde som gir en litt mer ballong form å mulig gjør det litt mer "flytende".
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

205/50 har også en halv cm mer gummi i høyden kontra 195/50. Hjelper på i din "retning". Én cm breiere også. Mer grep, samt ser fetere ut når folk ligger bak og beundrer deg.

Forøvrig en dimensjon veldig mange kjører med, inkl. undertegnende.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

205/50-15 R888 ser gromt ut :)

Er jo også vesentlig bredere en andre dekk i 205 bredde.

Men klart, til vanlig kjøring på vei, kan jeg anbefale Pirelli P-Zero Nero.
Et sinnsykt bra dekk, som holder lenge, og er overlegent bra på våt vei.
(og knallgrep når det er tørt).

-n
Last edited by nope-mx5 on 13 May 2009, 22:51, edited 1 time in total.
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

nope-mx5 wrote:205/50-15 R888 ser gromt ut :)

Er jo også vesentlig bredere en andre dekk i 205 bredde.

-n
Kan anbefales ja! :) Men de er forholdsvis stive i dekksidene da, så er det full komfort du skal ha så hadde jeg vel kjøpt 14" eller noe..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

mussa wrote:
nope-mx5 wrote:205/50-15 R888 ser gromt ut :)

Er jo også vesentlig bredere en andre dekk i 205 bredde.

-n
Kan anbefales ja! :) Men de er forholdsvis stive i dekksidene da, så er det full komfort du skal ha så hadde jeg vel kjøpt 14" eller noe..
Om du ikke skal på bane, så er det ikke vits med R888.

-n
Last edited by nope-mx5 on 13 May 2009, 22:07, edited 1 time in total.
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

nope-mx5 wrote:Siden hun skal ha den til autoslalom, er ikke komfort førstepri uansett.
Jeg ville vel valgt noe annet en lesjøfors fjærer men.

-n
Blander kanskje trådene nå?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Hauk wrote:
nope-mx5 wrote:Siden hun skal ha den til autoslalom, er ikke komfort førstepri uansett.
Jeg ville vel valgt noe annet en lesjøfors fjærer men.

-n
Blander kanskje trådene nå?
Helt klart :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Halvor
500 RPM
500 RPM
Posts: 78
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 359
Location: Bærum
Status: Offline

Post by Halvor »

Hauk wrote:205/50 har også en halv cm mer gummi i høyden kontra 195/50. Hjelper på i din "retning". Én cm breiere også. Mer grep, samt ser fetere ut når folk ligger bak og beundrer deg.

Forøvrig en dimensjon veldig mange kjører med, inkl. undertegnende.
Har ofte lurt på hva som menes med mer/bedre "grep" nå det gjelder dekk.
Et 205 dekk har større rullediameter enn 195, begge ved 50% profil.
Det er lite attraktivt på en 1,6 MX5. Det gir "sløvere" akselerasjon, pga. større momentarm fra bakasel mot bakken. Dekket, og dermet hjulet er tyngre i 205. Det er dårlig for kjøreegenskaper i svingete, ujevn vei. Hjulet bør være så lett som mulig, og derfor har MX5 med originalfelg 14" 185/60 som er noe av de lettest hjuiene som er til denne bilen. Brede dekk er også kjent for å være følsomt for "sporing", følge piggdekkgroper i asfalten.

Hva grep angår, så mener jeg at det du oppnår ved bredere dekk, er et stødigere dekk. Det er stivere under belatning i svinger. Men evnen til å overføre krefter mot underlaget er teoretisk det samme for 175 som for 205.
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Nå er det rimelig bevist at man får vesentlig bedre grep, og kjører mye raskere runder med 9x15 6UL med 225/45-15 kontra 14" og smalere 15".

Er en grunn til at 6UL selges ut hver sesong i Usa til de som kjører løp og andre som liker banekjøring.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

dette sklir langt off topic mener jeg, vi har en felg\dekk\vekt tråd
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Halvor
500 RPM
500 RPM
Posts: 78
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 359
Location: Bærum
Status: Offline

Post by Halvor »

nope-mx5 wrote:Nå er det rimelig bevist at man får vesentlig bedre grep, og kjører mye raskere runder med 9x15 6UL med 225/45-15 kontra 14" og smalere 15".



-n

Igjen, jeg lurer fortsatt på hva som menes med bedre "grep" ?

Hvis du mener stivere, sødigere i svinger, er jeg med.
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Halvor wrote:
nope-mx5 wrote:Nå er det rimelig bevist at man får vesentlig bedre grep, og kjører mye raskere runder med 9x15 6UL med 225/45-15 kontra 14" og smalere 15".



-n

Igjen, jeg lurer fortsatt på hva som menes med bedre "grep" ?

Hvis du mener stivere, sødigere i svinger, er jeg med.
Man sklir ikke av veien/banen.
Man kan holde vesentlig høyere sidelengs g-krefter.
Økt kontaktflate mot underlaget gir bedre grep.
Kan da ikke være så vanskelig å skjønne det?

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Halvor
500 RPM
500 RPM
Posts: 78
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 359
Location: Bærum
Status: Offline

Post by Halvor »

Da mener du muligens større friksjonskrefter mot asfalten.

Men det påvirkes ikke av kontaktflaten ! Kraften fra dekket mot veien som dekket kan ta uten å skli er den samme, så lenge dekket holder fasongen.
Et bredere dekk gir heller ikke større kotaktflate enn et smalere dekk. Det som vil gi større flate vil være lavere lufttrykk.

Større fart i svingene, ja, men det er fordi dekket er stivere.
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
Kman
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 13 May 2009, 17:04
Status: Offline

Post by Kman »

Hehe. I og for seg en interessant diskusjon, men for å gjenta meg selv fra første post, jeg har nok litt andre (lavere) ambisjoner for bilen enn mange av dere.

Mitt ønske er ikke at bilen skal bli mindre "sporty", men at det skal gå an å kjøre på litt dårlige veier uten at det smeller i hele bilen hver gang jeg treffer en dump. Dette er spesielt tydelig på skarpe kanter slik som asfaltskjøter, hull, etc, og jeg innbiller at slikt har mye med dekk å gjøre, for eksempel er det ikke noe problem med vinterdekkene i 185/60-14 (som ellers er litt i bløteste laget). Jeg bytter derfor gjerne bort litt "skarphet" i svinger mot noe mer komfort, og spørsmålet er om dette kan gjøres med 195/55-15?

205/50-15 høres forsåvidt interessant ut, men så var det dette med sporing.

Ting som dekkstørrelse vs. veigrep er helt uinteressant, på tørr asfalt er det mer enn nok uansett for min kjøring. Det samme gjelder akselerasjon. Og jeg skal ikke på bane med bilen.

Har forøvrig ganske lette felger på bilen (5-6 kg) så det er lite å hente der. Det er ikke orginale dempere på bilen, tror det er KYB GR-2 på den.
Post Reply