BBS-felger

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hmm kjerra mi har 9" brede hjul, den sporer ikkje, den er ikkje tung på rattet, eg kan slippe rattet på sporete vei, den kjører rett frem, så eg skjønner ikkje hvordan et spiller så mye inn, originale felgene sporte på min, og satt dårlig på veien, nå med 9" brede hjul, så sitter den jævligt bra,, så eg tror dekkene spiller mer rolle en et, hadde feks toyo proxes som skulle vera så bra på de forrige felgene mine, de sporte,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Rudolf wrote:
EspenSort92 wrote: de som er i denne tråden som ønsker disse felgene,
skal ikke sette gode banetider, men primært ha det kjekt på landeveien...

vi VET at på bane er ting annerledes, ikke mas mer om det nå vel...?
Nemlig !!

Jeg tror noen her må banke inn i skallen at IKKE ALLE her ønsker ekstremegenskaper for banekjøring på bilen sin.

Jeg har sagt det før :
Jeg ønsker en fin, morsom sportsbil til daglig bruk.

Kan jeg få lov til det ??
Kan jeg også få lov til å diskutere kjøreegenskaper på landevei og vanlig bruk?

Erik
Jeg er jaggu usikker på hvem du diskuterer med nå - og om ikke "noen" her mistolker hverandre noe grundig. Har du inntrykk av at folk her vil nekte deg (eller ikke har forståelse for at du ønsker) en bil med original-setup?

Og til Espensorttoognitti:

Hvorfor er det egentlig anderledes på bane og vei? Og hva er forskjellen?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

han sikter til meg , men vil helst ikke si det rett ut :)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hauk wrote: Og til Espensorttoognitti:

Hvorfor er det egentlig anderledes på bane og vei? Og hva er forskjellen?
På de baner jeg har sett er det stort sett perfekt asfalt, inkludert den jeg selv har kjørt på.. og helling osv. er også laget spesielt for formålet.

På vanlige veier (iaf. her..) er det så mye ujevnheter og dårlig asfalt at man automatisk velger et oppsett
som er en mellomting om man skal kjøre mye der også (eller kun der..)

Jeg synes det er dritkult slik som feks Harald gjør det,
men det er ikke slik jeg kan ha det.. da måtte jeg hatt 2 MX-5'er

Jeg trenger også å kunne bruke bilen til lange turer på mer eller mindre elendige veier,
og andre vil bruke bilen så nært opp til det den ble designet for..
...og alt er like riktig :)

Ingen nekter noen å ta sine egne valg, men som en klok kar skrev her:
John_91BRG wrote: Skulle jeg skrevet kritiske innlegg hver gang jeg ser en MX5 som har mods jeg ikke liker, så kunne jeg sagt opp jobben og skrevet her på heltid.
Av og til er det bedre å bare holde kjeft. Noen liker mora og andre liker data, sånn er det bare ;)
Men om man har noe konstruktivt ang et teknisk spørsmål synes jeg det bør være mer enn velkomment,
hittil er det kun Rudolf som har kommet med håndfaste grunner til sitt syn på ET..
Ellers er det mye synsing her, ingen kan svare på om feks hjullagre blir mere slitt i løpet av 50K km med feil ET...

Men la det være sagt, jeg tror ingen "vinner" denne diskusjonen,
blir som å diskutere hvem som er best av Gilmour og Waters...
folk velger uansett sin egen vei...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg har kommet med håndfaste ting fra andre siden.. både med henvisninger til ting mazda selv har gjort, og egne erfaringer.. hjullager problematikken er dramatisk overdrevet her på forumet føler jeg.. min bil har 160k km på tellern, har gått med turbo de siste 5-6 år. og blitt kjørt på bane og gate med alt fra racingslicks til 225" brede dekk og et25. og hjullagerne er helt fine enda, det samme er alle styreledd , tannstand, osv.. tror ikke noen klarer å påføre bilen dramatisk skade av å gå ned 10mm i et når jeg ser den bruken min har tålt.

ang det med to biler pga min er så ekstrem? det er bare tull. alt i chassisoppsett osv på min er fortsatt veldig fint kjørbart på gate og til daglig. bilen har blitt brukt i jobb som servicebil, min mor på 55år har lånt den og kjørt tur med lillesøster. min far har kjørt bilen.. begge synes den var morsom.. eneste ekstreme med min, er at jeg har gateslicks, og et mer strippet interiør enn de fleste(men det er nytt nå i år). fjærer dempere foringer og hjulvinkler er alt sammen meget godt egnet til en bil som går 99% av tida på gate(som jo faktisk min gjør også) . Veldig få km av de 14k km min bil gikk i fjor var på bane.
norske baner, feks rudskogen har ok dekke, men langt fra noen perfekt asfalt der heller.. eneste endringen jeg gjør for gatebruk er en justering av demperne fra setting 8(hardeste) til setting 5. og da er komforten helt fin.

Hovedgrunnen til at jeg har min som en bil nr2, er at jeg ikke klarer å la være å trimme og herje :) hadde jeg latt motor være i fred, hadde den sikkert gått uavbrutt hele tida(men jeg hadde fortsatt parkert den om vintern). grunn nr2 er at en 5serie er en mye mer praktisk bil i det daglige.

Det jeg prøver å få fram.. man kan bruke bilen til både gate og bane, uten at det får nevneverdig negative sider i noen av retningene..

ET greia er overdrevet.. andre ting har større effekt, og bilen tåler MYE mer enn mange her tror :)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Slik jeg har forstått det Harald, er det mye på din bil som ikke er originalt,
jeg vet selvsagt ikke bedre enn deg, hva den har gjennomgått..
man diskuterer på bakgrunn av hva man oppfatter på forumet :)

(husker noen bilder av oppussede bærearmer bl.a. :))

Jeg tror også ET er noe av det som betyr minst, men at det betyr noe virker alle enig i...

Jeg er rimelig sikker på at bilen din føles veldig annerledes å kjøre enn en original '92
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

oppussede bærearmer skulle bety at bilen min ikke er brukbar på vei ? hehe

er da rimelig mange på forumet her etterhvert som har bytta noen foringer? At jeg er pirkete og lakker og styrer litt i samme slengen gjør jo bare greiene mer holdbart over tid. Mesteparten av det uorginale på min, er ting som har hatt med motor og gjøre.. fjærene er samme fm fjærene som satt på bilen for 4 år siden, demperne er kyb agx, et helt normalt og annerkjent fint gateoppsett for mx5. sett i en orginal 1.6 liter motor med et kn filter, så kunne den vært hvilken som helst bil på forumet her, bare med et lag lakk og noen nye foringer i samme slengen. :)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

HF-mx5T wrote:oppussede bærearmer skulle bety at bilen min ikke er brukbar på vei ? hehe
Har jeg ikke sagt... beskrev bare hvorfor jeg har fått inntrykk av at bilen din er gjort mye med... det tror jeg du skjønte ;)

bare det å plukke ned og "overhale" vil jo hjelpe vil jeg tro... (når det gjelder enkelte deler)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hauk wrote: Jeg er jaggu usikker på hvem du diskuterer med nå - og om ikke "noen" her mistolker hverandre noe grundig.
Ja, Hauk.
Jeg er også usikker på hvem jeg diskuterer med. :roll:

I denne tråden (og i flere andre) så ser jeg at "interressekonfliktene" er relativt store.
En diskusjon om orginalfelger og utseende blir blandet sammen med diskusjoner om banekjøring og ekstremegenskaper.

Felgene som var utgangspunktet for tråden blir beskrevet som "grusomme", "ufattelig stygge" og "klare for resirkulering".
Egenskapene blir slaktet og beskrevet som ødeleggende for bilens sportsegenskaper.

Også i andre sammenheng opplever jeg at ideer og spørsmål blir "slaktet" av andre fordi de er opptatt av max-egenskaper og gir blanke i komfort eller hvordan bilen ser ut.

Ta for eksempel spørsmålet til "Hyper-Ado" om kalesjetrekk og montering av dette.
Uten at han har spurt noen om synspunkter så blir dette "slaktet" som en helt ubrukelig innretning av noen på forumet.
Han blir nærmest beskrevet som idiot fordi han har kjøpt noen så fantastisk upraktisk.
Lite hyggelig melding til en som akkurat har gjort innkjøp og vil dele dette med oss andre.

I en del MX-fora i andre land så er diskusjonsforumet delt opp litt anderledes en hos oss.

I steden for et samlepunkt som blir kalt TEKNISK, så blir dette ofte delt i TRIMMING/TUNING og INTERIØR/STYLING (eller noe i den duren)

En fordel med dette er jo at en kanskje hindrer "interressekonflikter" som vi opplever her.
(En idè for de som lager nye hjemmesider?)

Det er greit for meg at noen vil ha "bilen mest mulig uorginal", at noen velger å rive ut alt interiøret for å få mest mulig sportslige egenskaper og at noen "styler" bilen til det ugjennkjennelige.

Jeg har til dags dato IKKE slaktet andre sitt initiativ og smak.
Derfor blir jeg litt engasjert når noen slakter min smak og preferanser.

NEMLIG :)

Erik

P.S. Vi må ikke glemme at det bare er noen få prosent her som bruker bilen sin til banekjøring.
De aller fleste har kjøpt bilen fordi den er morsom og fordi de liker den slik den er konstruert.
DERFOR er MX-5 verdens mest solgte Roadster.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

slakter ikke så mye din smak, som din forståelse for hvorfor du merket så stor forskjell når du byttet hjul..

Harald.. som også kjøpte , og har mx5en fordi den er en billig enkel sportsbil for gatebruk(men som faktisk funker på bane)..
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

HF-mx5T wrote:slakter ikke så mye din smak, som din forståelse for hvorfor du merket så stor forskjell når du byttet hjul..
Ja du sier f.eks.:
HF-mx5T wrote:Om det du merket var bedre grep, og mer respons. tør jeg påstå at du hadde no tunge billighjul, med gummi som ikke er verdt å sette på en slik bil..
Javel, jeg får vel få meg noe som er dyrere da ... :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

gah.. tredd lua litt langt ned eller?

jeg prøver å få fram at mye av grunnen til at du merket så mye positiv forskjell ved bytte til orginale 14" var at utgangspunktet du byttet fra, var såpass langt fra et optimalt oppsett at det MÅTTE bli bra greier :)
opplevde akurat samme når jeg byttet fra tunge 16" selv, til lette 15, men det er ikke dermed sagt at det er ET forskjellen som er den store syndern her ;)
Mazda selv har vel tillogmed hatt forskjellige et på diverse orginalhjul levert på mx5..

Men, nå er tillogmed jeg lei av å diskutere :)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

fristende å fjerne hele tråden (eller deler av den, omtrent fra midten av side 2...)
så kan vi heller konse på det som egentlig var formålet med tråden...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Enig med deg Espen, men som regel blir det mye bråk dersom innlegg slettes i en så aktiv diskusjon som vi har her.

Jeg syns denne tråden med fordel kan låses, ettersom de siste ørten sidene ikke har tilført oss noe nyttig informasjon.
Last edited by John_91BRG on 16 Dec 2007, 17:55, edited 1 time in total.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

HF-mx5T wrote: .... men det er ikke dermed sagt at det er ET forskjellen som er den store syndern her ;)
Jeg har også sagt at jeg ikke tror at ET er den eneste faktoren.
Men jeg synes det er rart at ikke ET har blitt nevnt i noen særlig grad når man diskuterer felger.
HF-mx5T wrote: Mazda selv har vel tillogmed hatt forskjellige et på diverse orginalhjul levert på mx5..
Så vidt jeg kan se så har det vært samme ET til samme modell
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html
HF-mx5T wrote: Men, nå er tillogmed jeg lei av å diskutere :)
Pussig at så mange deltagere i diskusjonen må poengtere dette :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply