Page 86 of 152

Re:

Posted: 10 Nov 2011, 11:35
by nope-mx5
Rudolf wrote:Alkoholreklame

Image

Eller dekaltrimming som det heter.......

Erik
Får vel glatt 37hk og 20nm ekstra med det merket der? :D

-n

Posted: 10 Nov 2011, 17:03
by Rudolf
nope-mx5 wrote: Får vel glatt 37hk og 20nm ekstra med det merket der? :D

-n
Rudolf skal snart på rulla igjen, så da får jeg det dokumentert.

Erik

Posted: 23 Nov 2011, 23:15
by Rudolf
Pene kurver ......

Vi flytter jo fra Grorud om kort tid og da tar vi selvfølgelig med oss dynoen.
Men det kan ta litt tid å få den operativ igjen, derfor tok vi en test av Rudolf i dag før vi pakker sammen.

Image

Forrige gang Rudolf var på rulla, så så det sånn ut:

Image

I dag var det premiere med kompressor og E85.
Jeg har overhode ikke tunet oppsettet, dette er "default" verdier på fuel-map og tenning-retardasjon.

Vi sleit litt med hjulspinn, men etter noen runder med dekkklister så ble det bedre.
Slik ble kurvene:

Image

Vakkert :D
Ikke dårlig av en 21 år gammel 1.6l shortnose.

Den momentkurven er det ikke noe å utsette på !
Dette er jeg svært fornøyd med, og jeg kan skrive under på at kjøreegenskapene er like fine som kurvene.

Selv etter fem runder til turtallsperra, så var kompressoren bare lunken.
Ingen problem med kjøling eller tenningsbank her nei.

Image
(fotografen er styremedlem i MX5 Klubben og vitne :wink: )

Så, da gleder jeg meg til å prøve meg frem med justering av diverse variable for å finne ut hvor grensene ligger.
Jeg kommer spesiellt til å prøve å finne ut hvor langt det er mulig å justere tenningstidspunkt før jeg får knock.

Jeg er glad for at jeg har mange drev å leke med også.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 24 Nov 2011, 19:24
by ///Moe
Denne effekten er vel omregnet til veiv-hk?
Altså, det er ikke hjul-hk vel?

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 24 Nov 2011, 20:42
by DrHolm
Grattis!! Også på 4mnd-dagen til det andre pullet a gitt.. ;)

Posted: 25 Nov 2011, 01:01
by Rudolf
///Moe wrote:Denne effekten er vel omregnet til veiv-hk?
Altså, det er ikke hjul-hk vel?
Stemmer !

Erik

Posted: 25 Nov 2011, 01:02
by Rudolf
DrHolm wrote:Grattis!! Også på 4mnd-dagen til det andre pullet a gitt.. ;)
Stemmer !

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 25 Nov 2011, 09:15
by arildh
Det bør jo være en del krutt igjen her da når de lover 160whp på 93 oktan 1.6:1 pulley ratio.
170 på veiva er rundt 140-150sih på bakhjulene. Tallene dine er faktisk ganske like som en stock MSM, bare med et par hundre kilo mindre å drasse på. http://speedmiata.blogspot.com/2009/11/first-dyno.html
E85 burde jo muligjøre 170 whp uten noen form for eKul

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 25 Nov 2011, 12:45
by Agility
Er noe vakkert med kurvene på gamle NA'er... :wink:

Posted: 25 Nov 2011, 17:30
by Rudolf
arildh wrote:Det bør jo være en del krutt igjen her da når de lover 160whp på 93 oktan 1.6:1 pulley ratio.
170 på veiva er rundt 140-150sih på bakhjulene. Tallene dine er faktisk ganske like som en stock MSM, bare med et par hundre kilo mindre å drasse på. http://speedmiata.blogspot.com/2009/11/first-dyno.html
E85 burde jo muligjøre 170 whp uten noen form for eKul
Helt enig !

Erik

Posted: 25 Nov 2011, 17:31
by Rudolf
Agility wrote:Er noe vakkert med kurvene på gamle NA'er... :wink:
Helt enig !

Erik

Posted: 25 Nov 2011, 22:43
by Rudolf
arildh wrote:Det bør jo være en del krutt igjen her da når de lover 160whp på 93 oktan 1.6:1 pulley ratio.
170 på veiva er rundt 140-150sih på bakhjulene. Tallene dine er faktisk ganske like som en stock MSM, bare med et par hundre kilo mindre å drasse på. http://speedmiata.blogspot.com/2009/11/first-dyno.html
E85 burde jo muligjøre 170 whp uten noen form for eKul
Litt flere komentarer til det du skriver her ....... :wink:

E85 gir i seg selv ikke noe mere effekt en 91, 95, eller 98 oktan.
Men den har en mye bedre kjøleeffekt.

"Pulley ratio" er et forholdstall mellom størrelsen på remhjulet på veivakslingen og remhjulet på kompressoren.
F.eks 1.4:1 (105mm/75mm) når remhjulet på veivakslingen er 105mm og remhjulet på kompressoren er 75mm.

Pulley-ratio på standard FFS kit-et til 1.6l motor er på 1.62:1 (105mm/65mm), da forventer de ca.160whp ved riktig tunet oppsett.
De hjula jeg har satt på nå gir en pulley-ratio på 1.47:1 (110mm/75mm), jeg måler ca.145whp.
Dette ser jo fornuftig ut og er som forventet.

Jeg kjører nå med default tenningsretardasjon på 1/2 grad pr. psi dvs omkring 5-6 grader ved full boost.
Dette er jeg overbevist om at jeg kan sette til null når jeg bruker E85 (og samtidig stille frem standard tenning til 14-15 ved tomgang).

Jeg ser ikke noe poeng i å kutte ut E-cool (kjøling med drivstoff).
Systemet er jo der og det bidrar ikke til noe økt drivstofforbruk.

Jeg vil sette på "nesehjulet" som jeg brukte på kompressoren da den satt i Beverly, det er på 65mm.
Da vil jeg få en pulley-ratio på 1.69:1 (110mm/65mm) som vil gi en boost på ca 15 psi.
Men da må jeg være forsiktig når jeg bruker bensin :roll:

Hele tiden følger jeg nøye med på tenningsbank med knock-sensor (og ører).
Foreløpig er jeg på veldig trygg grunn.

Men det jeg er mest fornøyd med så langt er momentkurven.
Den kjennes 8)

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 25 Nov 2011, 22:51
by arildh
Helt enig.

Posted: 01 Dec 2011, 23:36
by Rudolf
Rudolf Racing

.... flytter til nye lokaler.
Nærmere bestemt på Carl Berner.

Vi har hatt en fin tid i litt "rustikke" lokaler på Grorud, men fra nyttår er det slutt ..... :roll:

Image

Image

Fra og med i dag kunne vi ta i bruk nye lokaler, og vi kan nok skryte av en viss standardøkning.
Kvelden i dag ble brukt til vasking og forberedelse til maling av gulv.

Image

I disse lokalene er det plass til en bremsetester som vil bli installert om kort tid.

Image

Vi disponerer også lokaler som er litt mindre strøkne, men vurdere nok å ta noen tak med malingskosten der også.

Image

Her er det ferdig hull for dyno-rulla, så det passet jo fint.

Image

Deilig å trykke på fjernkontrollen og kjøre rett inn i oppvarmede lokaler.

Image

Vi er seks personer som deler på lokalene og vi vil bruke tiden fremover til å flytte biler, deler, verktøy og annet fra Grorud.
Jeg tror ikke vi vil kjede oss i jula :wink:

Det er først når man flytter at man finner ut hva man har .......
Jeg gleder meg (alikevel)

Erik

Re:

Posted: 02 Dec 2011, 18:25
by Ove N
Rudolf wrote:Rudolf Racing

Det er først når man flytter at man finner ut hva man har .......

Erik
Tja hvor lenge ha gjengen holdt hus på samme plass da?