Page 88 of 152

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 31 Dec 2011, 20:55
by nope-mx5
Erik, du har ikke tilfeldigvis toppdelene til NA dørsider? (sorte).

-n

Re:

Posted: 01 Jan 2012, 14:06
by Agility
Rudolf wrote:
twilighter wrote:du har ikkje til overs ein bryter for varmekabler i hardtop i skapet der da ?
Nei, jeg har ikke den originale med varmetråd-symbolet.
Jeg har en tåkelys-bryter som har samme pinning

Men trenger du bryter på din ?
De første Miataene (89-93) styrte varmetrådene via defroster styringen på HVAC-panelet (Heating, Ventilation and Air Condition).
Siden du har en Miata 93, så tror jeg det er slik på din.

Erik
Har akkurat kobla på en HT med varmetråder til kontakten i hattehylla på Special'n (93 mod), men fikk ikke noe spenning i varmetrådene, har ikke sjekka om timer releet er tilstede i kontakten under dashbordet...., og jeg leser litt rundt om at det skal sitte ett rele i bagasjerommet også...
Må forske litt mere på dette her...

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 01 Jan 2012, 19:17
by obi-one
Ikke et rele i bagasjerommet, men en sikringsholder, sikringen for elektrisk antenne og varmetråder i bakrute sitter samlet ved den elektriske antenna (hvis du har).
Jeg har stukket en sikring rett ned i kontakten som går til varmetråd og antenne, mulig du kan løse det på samme vis (dersom du har denne sikringen bak) :D

Lykke til i letingen!

Posted: 01 Jan 2012, 19:59
by Rudolf
nope-mx5 wrote:Erik, du har ikke tilfeldigvis toppdelene til NA dørsider? (sorte).
Ingen toppdeler til dørsider som jeg kan selge deg.

Erik

Posted: 01 Jan 2012, 20:01
by Rudolf
Agility wrote: Har akkurat kobla på en HT med varmetråder til kontakten i hattehylla på Special'n (93 mod), men fikk ikke noe spenning i varmetrådene, har ikke sjekka om timer releet er tilstede i kontakten under dashbordet...., og jeg leser litt rundt om at det skal sitte ett rele i bagasjerommet også...
Må forske litt mere på dette her...
obi-one wrote:Ikke et rele i bagasjerommet, men en sikringsholder, sikringen for elektrisk antenne og varmetråder i bakrute sitter samlet ved den elektriske antenna (hvis du har).
Jeg har stukket en sikring rett ned i kontakten som går til varmetråd og antenne, mulig du kan løse det på samme vis (dersom du har denne sikringen bak) :D

Lykke til i letingen!
Både sikring og rele i bagasjerommet på en 93 model.
Jeg tar dette videre i Teknisk avdelingen

Erik

Posted: 03 Jan 2012, 22:46
by Rudolf
Sinsengarasjen er inviet

Vi som disponerer de "nye" verkstedlokalene ovenfor Carl Berners plass vurdere å ta tilbake det opprinnelige navnet.
"Sinsengarasjen" ble bygget på begynnelsen av 1960-tallet og har siden skiftet navn.
Men vi ender nok opp med å bruke det opprinnelige navnet.

1. nyttårsdag var det ti (?) MX-5 samtidig i garasjen.
Sjåfører og kartlesere var kommet for å drikke gløgg, spise pepperkaker og "diskutere bilfaglige spørsmål".

Arrangementet ble avholdt i bakkant av Helaarsklubbens 33.dje Vårmønstring og folk og biler var ikke vanskelige å få inn i varmen.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 22&t=16209

Image
Bildet er "lånt" av 2re

Image

Ser frem til flere treff med "diskusjon av bilfaglige spørsmål" i Sinsengarasjen :wink:

Erik

Posted: 21 Jan 2012, 20:02
by Rudolf
Og rulla er på plass .....

Tilfeldighetene ville ha det til at de som disponerte verkstedlokalene i Sinsengarasjen hadde brukt både bremsetester og dyno i lokalene vi overtok.
Så jammen var det ikke hull i gulvet allerede .... :wink:

Vi fikk overtalt huseier til å tilpasse litt, og vips så var det ene hullet perfekt for Bosch-rulla.
Bremsetester er allerede på plass.

Men litt hjelp fra Trazan (med Truck) og diverse konsulenter, så ble rulla heist på plass sist fredag.

Image

Image

Så da er vi klare for mere eksperimentering og måling av resultatet i effekt og moment.
Litt vanskelig å juge på seg HK selvfølgelig, men det får gå ..... :roll:

Erik

Posted: 21 Jan 2012, 22:53
by Rudolf
Snøhaug med fartspotensiale .....

Jeg må nok innrømme at jeg blir litt barnslig når jeg kjører Rudolf om dagen.
Det er faktisk veldig morsomt :wink:

Image

Jeg er målløs over kjørbarheten med denne kraftklumpen på vinterføre.
Kompressor og E85 funker fantastisk bra på glatta og i kulda.
Litt av skylda har nok Torsen diffen.

Image

Herre Jemeni for et kjøreredskap ..... :shock:
Ingen problemer med for mye hjulspinn selv om det er kraft i massevis.

Selv om krafta kommer tidlig er den veldig kontrollerbar og behersket.
Kort sagt, jeg er veldig fornøyd med oppsettet.

Så hvis dere ser en rød loppe sideveis i rudkjøringene i Oslo området, så er det bare Rudolf som har fått lov til å komme ut for å leke.

Erik

Posted: 22 Jan 2012, 20:34
by Rudolf
BBS felger

Ja, nå er det jammen lenge siden jeg har skrevet noe om BBS-felger gitt :shock:
Så til dere som har ventet tålmodig, her er en ny historie ......

Jeg har jo som kjent en fetish for BBS-felger og det går ikke over så lett.
De superlette smidde 14" som BBS produserte for MX5 har jeg jo noen sett av allerede, derfor ønsket jeg meg også den gullfargede varianten.

Disse:

Image

De ble levert til Eunos S-Limited i Japan som ble produsert i 1000 eks. i 1993
I tillegg står de i utstyrskatalogen over ekstrautstyr som kunne bestilles til Eunos.

For ca to år siden dukket det opp et sett med disse gull-BBSene i England og de klarte jeg å slå kloa i.
Så nå var det på høy tid å fiske dem frem og begynne på restaureringen.

Slik så de ut, før jeg startet med prosessen ....

Image

Kontrollveiing (sjekk den sexy vekta jeg har kjøpt på Clas Ohlson).
4.88 kg stemmer jo bra :wink:

Image

Først var det avfetting og syrevask med Ferro-Bet (fosforsyre).
Da ser det sånn ut:

Image

Maskering av det gull-lakkerte området før lakken på den polerte kanten skal fjernes.

Image

Maligsfjerneren fra Biltema ble rosa siden penselen hadde blitt brukt til rødmaling tidligere.

Image

Jeg lot malingsfjernere virke over natta, så var det tid for pussing med stålull og fint smergelpapir.
Hyggelig puslearbeid for de mørke vinterkvelder :)

Image

Resultatet ble jo ganske bra.
Senterkoppen er ikke ferdig. Kransen skal lakkeres i gull.

Image

Senterkoppen plukkes fra hverandre slik at "kransen" kan lakkeres i samme gullfarge.

Image

Så avslutter vi med det obligatoriske Før/Etter bildet.

Image

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 22 Jan 2012, 20:44
by Trym N1290
Du er flink, det der ble veldig bra :D
Slike felger i bra stand må vell være vært noen kr.

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 22 Jan 2012, 21:22
by obi-one
Veldig bra dette, har jo samme opphenget på Gull BBS selv, sålangt har jeg bare kommet meg til Sølv 14" BBS...... :D
Gull BBS vil jo kle British Racing Green aller best, så nå må du vel få deg en BRG NA snart 8)

Har du fargekoden for Gullfargen?
Hvordan har du tenkt å lakkere senterdekslene, sprayboks eller pulverlakk?

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 22 Jan 2012, 23:39
by 2re
Nam! :D

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 22 Jan 2012, 23:55
by Rudolf
obi-one wrote:....
Gull BBS vil jo kle British Racing Green aller best, så nå må du vel få deg en BRG NA snart 8)

Har du fargekoden for Gullfargen?
Hvordan har du tenkt å lakkere senterdekslene, sprayboks eller pulverlakk?
Gull kler det meste.

Detta har jeg jo testet i lengere tid med Beverly .....

Image

At det funker på sort, ser vi jo her:

Image

Ja, til og med rødt går an .....

Image

Aner ikke fargekoden (enda).
Sprayboks går nok fint til å lakkere senterdekslene.

Erik

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 23 Jan 2012, 00:23
by twilighter
pen jobb :-)

Re: Rudolf (mye bilder)

Posted: 23 Jan 2012, 09:31
by midget77
Lekkert!