Page 10 of 10

Re: Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Posted: 23 Jan 2011, 16:16
by knutjv
Da har vi hatt MX-5 i et halvt år,og her er litt tanker etter første halvåret.
Jeg hadde bestemte krav til denne bilen. Skulle ha en NA pga vippelyktene, ville ha en så ny som mulig for å få airbags osv. Skulle IKKE ha senket bil. Har da en NA 1,6 -96 med 1,6 90 hk. Oppdaget etter et par måneder at bilen er senket. Skal vise den på biltilsynet i slutten av måneden med alle nødvendige papiere for å få den EU godkjent med senkesettet i vognkortet. Har funnet numrene på fjærene, har tatt 4-hjuls kontroll og har papirene på senkesettet.Vi har kjørt bilen over 8000 km siden vi fikk den. Jeg er kjempefornøyd med den, er glad den er senket. Bilen ble levert med 16" Momocorse felger med sommerdekk og 14" Borbet felger med piggfrie vinterdekk. Momocorse felgene med dekker kan noen få billig. (Eventuelt bytte i et sett med pene 14" lettmetallfelger) Bilen sporet så det holdt og vel så det med de sommerdekka. Til våren setter vi på 14" sommerdekk, vi hadde heldigvis et sett dekker liggende. Bilen ble også levert med hardtop, den solgte jeg kjapt.
I dag fikk jeg bekreftelse på at det var riktig av meg å ikke ha hardtop, har hatt en lang kjempefin tur rundt i Fredrikstadområdet med taket nede. Herrlig! :) Hmm, dette ble litt mer enn bare et referat fra første halvår, her er et resyme: Kjørt 8000 km,, er kjempefornøyder glad bilen er litt senket, synes det er greit med 90 hk, vil kjøre på 14" hjul, kjører åpen så sant det er plussgrader og ikke nedbør.

Re: Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Posted: 23 Jan 2011, 17:32
by midget77
Engelsvik1 wrote:Det er ikke lett å finne ut av alle forskjellene og meningene rundt disse herlige bilene; orlginal eller ikke, 1,6 mot 1,8, NA mot NB osv.
Etter å ha trålt nettannonser en stund endte jeg opp med en 96 NA 1,6 90hk. Denne er omlakkert fra rød til (kobber?-) rød metallic.
Har såvidt kjørt NA med den kraftigere 1,6 literen, men synes at min er helt grei.
Er redd denne bilen ender opp med litt høy bling-faktor, noe er allerede på plass men mere kommer. Min bil er litt senket og utstyrt med 16" sommerhjul, regner med å sette på den 14" hjul neste år.
55 åring i Fredrikstad
Ennå en 55 åring fra Fredrikstad!

Velkommen

Re: Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Posted: 23 Jan 2011, 20:20
by Steinar
Huff den ungdommen som ikke setter pris på litt motorstyrke og større hjul enn 14".

Steinar

Re: Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Posted: 28 Jan 2011, 21:04
by knutjv
Litt oppdatering.
Da er endelig senkesettet godkjent i vognkortet. Har også vært på verkstedet som ga meg mangellapp på ett indre styreledd, alle foringer på stabstagene, bremseskiver og bremseklosser bak. (Styreledd og bremsklosser var ikke slitt!) Parkerte bilen utenfor verkstedet, gikk inn og leverte fra meg mangellappen for at de skulle kontrollere at feilene var utbedret. Satte meg i ventesofaen, etter ti minutter ropte de meg opp, bilen var nå godkjent, betalte kr. 250. Lurer på hvordan de kontrollerte dette, jeg satt med bilnøkkelen i lomma....

Re: Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Posted: 28 Jan 2011, 21:26
by twr
Engelsvik1 wrote: Lurer på hvordan de kontrollerte dette, jeg satt med bilnøkkelen i lomma....
Telepati! :shock:

Re: Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Posted: 28 Jan 2011, 21:33
by henki
Engelsvik1 wrote:Litt oppdatering.
Da er endelig senkesettet godkjent i vognkortet. Har også vært på verkstedet som ga meg mangellapp på ett indre styreledd, alle foringer på stabstagene, bremseskiver og bremseklosser bak. (Styreledd og bremsklosser var ikke slitt!) Parkerte bilen utenfor verkstedet, gikk inn og leverte fra meg mangellappen for at de skulle kontrollere at feilene var utbedret. Satte meg i ventesofaen, etter ti minutter ropte de meg opp, bilen var nå godkjent, betalte kr. 250. Lurer på hvordan de kontrollerte dette, jeg satt med bilnøkkelen i lomma....
Det er vel en god grunn til at det lønner seg å sjekke en bil selv når en skal kjøpe??Selv om det sies at den er godkjent.