Page 10 of 29
Posted: 22 Sep 2008, 17:47
by Vegard
MxMats wrote:zoom baklys? aldri hørt om, fortell!

Zoom Eng. er en "sjappe" i Japan som lager mye deler. Alt fra carbon hardtop til intriør deler og div. annet. Mye kult her:
Zoom Eng.
De har noen baklykter som jeg tror kunne vært pene...
Posted: 22 Sep 2008, 18:00
by MxMats
Se her ja! Nå ble det litt lenger tid forran pc'en gitt

De baklyktene var tøffe de, hvis det var de med 2 runde lamper?

Posted: 12 Oct 2008, 22:37
by Vegard
MxMats wrote:Se her ja! Nå ble det litt lenger tid forran pc'en gitt

De baklyktene var tøffe de, hvis det var de med 2 runde lamper?

Var de jeg mente ja. Men søren så fine de orginale også er...
Posted: 12 Oct 2008, 22:40
by Vegard
Nye foringer til styre staget er montert. De gamle var veldig mjuke men ingen av de var morkene. Jobben er veldig lett, en skralle med en liten forlenger og 14mm pipe, 2 skruer på hver side.
Får nok av plass med kun 2 paller slik:
Skulle gjerne satt noe slikt i bilen ja...

Posted: 12 Oct 2008, 22:46
by Vegard
Kan jo ta med et bilde av Bonzo, siden han synes det er morsomt å kjøre cab, men enda bedere å gå tur!
20.10.2008: 217 267km
Posted: 13 Oct 2008, 16:08
by Miatapowers
Igrunn så er wankel prosjekt meget lett da, bare å skaffe motor og clutch hus, så smokker du dette sammen, motorfestene målte eg til noen lunde samme plass, så bare litt modd der, og litt dill med ecu osv,,
Posted: 31 Oct 2008, 23:53
by Vegard
Heisann godtfolk. Tråden min var jo nesten borte, men løftern opp med et lite spørsmål...
Starter'n min har i det siste klikket fra tid til annen. (Som et par merka når jeg stod på bensin stasjon før auto slalomen (men av en eller annen merkelig grunn ikke mens jeg starta og stoppa under autoslalomen...))
Bilen står jo uansett på sommerdekk så jeg tok like godt startern av, dermed blei det sjekking inne.
Ved enhver test sålangt har den ikke klikket en eneste gang. Utslag og alt har fungert fint. Noen som har andre tanker en at den plus'en som kommer fra tenninga (når jeg vrir nøkkelen) hadde dårlig kontakt?
Brukte forøvrig 14volts batteri til testinga. (men de få voltene forskjell er vel ikke så utslags givende?)
Tanker?
Også for ordens skyld tar jeg med resultatet mitt fra min første autoslalom (veeeeldig morsomt!)
1. 1.18.xx
2. 1.14.xx (trur jeg...)
3. 1.25 eller rundt der (snuuuura, lå ann til en god tid...)
4. 1.14.xx
5. 1.15
6. 1.12.7 (Beste tid, veldig fornøyd med den!)
Tjuv låner et par bilder! (takk)
Tatt av Rudolf ©
Tatt av Hauk ©
Tatt av Mussa ©
Posted: 01 Nov 2008, 19:01
by Vegard
Starter'n
Vel, gadd ikke skru den på plass i dag da jeg uansett ikke trenger bilen.
Men tok en titt på reelet som sitter på startern.
Det er holdt fast av to skruer og en pol. Når man åpnern kommer det en liten sylinder ut som sitter på en fjør. Når en magnet (elektro magnetisk) blir "fyrt" opp drar sylindret i en liten arm, som gjør at drevet slår ut.
Altså er dette utslags mekanismen. Ikke stort å gjøre der.
Tatt vek det lille irret som var på poler. Blir vel til at jeg setter den på plass i morra. Inspeksjon av alle ledninger som er på bilen også, da jeg glir mot det faktum at det var dårlig kontakt og ikke stort annet.
Noen som har noen andre tanker?
Posted: 02 Nov 2008, 22:23
by Vegard
Posted: 02 Nov 2008, 22:54
by Pelle
Flotte bilder Vegard

Posted: 09 Dec 2008, 22:34
by Vegard
Liten oppdatering da, og kanskje noen kan komme med innspill, hva angår neste oppgradering. ( DIFF )
Rett før snø'en kom begynte hjullageret mitt bak å lage tog lyder, så da parkerte jeg bilen og fikk handlet meg nytt hjullager, låsering og den muttern på enden fra Mazda. 950kr trur jeg det blei (med litt avslag)
Plukka fra hverandre bak og fikk av upright/knuckel/hva f*** den heter/hub carrier/nav holder etc (andre forslag?)
Tok med den til Toyota og spurte om de kunne presse inn/ut, fikk den igjen samme dag. (550kr forøvrig)
Satt det på igjen når jeg kom hjem, skrudde til den ytterste muttern 250nm eller noe slik. Og slo inn bulken den skal ha for å "låse" seg, som forøvrig var gjort veldig dårlig på den gammle (kanskje dette var synderen for at hjullageret blei dårlig?!)
Dette er en veldig enkel jobb, hvis noen tenker på å sette bort jobben så er det like greit å ta det selv (enda bedre hvis du faktisk har ei presse du kan bruke)
Hjullager: nesten 218 000km på teller'n
SÅ.
Jeg er i markedet for en diff til min åpne 1.8 diff.
Noen som har innspill, angående hvilke lager, pakninger etc som burde byttes når jeg først har den åpen? Og hvilken diff? og Rudolf fant du den "mystery" diff foringen du snakket om i en tråd? (tenker det er like greit å ta dette da jeg har den nede.
Posted: 10 Dec 2008, 16:30
by Rudolf
Vegard wrote:
Noen som har innspill, angående hvilke lager, pakninger etc som burde byttes når jeg først har den åpen? Og hvilken diff? og Rudolf fant du den "mystery" diff foringen du snakket om i en tråd? (tenker det er like greit å ta dette da jeg har den nede.
På diffen så har du tre simmringer (for mellomaksling og stikkkakslinger).
Jag har ikke byttet noen av mine siden de var helt fine og null lekkasje.
Når du åpner diffhuset så bryter du silikonpakning som må erstattes (pakning på tube).
Den har jeg erstattet.
Ellers frarådes det å begynne å gjøre noe med selve diffen.
Trengs masse spesialverktøy.
Den berømte skiven som fester diffen:
...er et mysterium.
INGEN aner noe om hvor denne er å få tak i.
Jeg får kjøpt den hos Mazda i USA, men den festen vil sette meg tilbake $60 + frakt og moms
Jeg leter på eBay.
Erik
Posted: 10 Dec 2008, 19:00
by Vegard
Takk, hadde vært kjekt om du la ut delenummeret på delen, hvis du har tilgang til det?
Men jeg ser ikke helt frykten ved å åpne diffen? eller mener du å åpne selve "pumpkin"?
Her er en "how to":
http://www.miata.net/garage/diff_rr.html
Jeg tenkte å kun kjøpe innmat ala, kaaz diff, mazdaspeed diff, maruha etc.
Posted: 10 Dec 2008, 23:59
by Rudolf
Vegard wrote:Takk, hadde vært kjekt om du la ut delenummeret på delen, hvis du har tilgang til det?
Men jeg ser ikke helt frykten ved å åpne diffen? eller mener du å åpne selve "pumpkin"?
Her er en "how to":
http://www.miata.net/garage/diff_rr.html
Jeg tenkte å kun kjøpe innmat ala, kaaz diff, mazdaspeed diff, maruha etc.
Delenummer : NA01-28-880b
Ingen frykt for å åpne diffen, men overhaling krever endel vektøy som ihvertfall ikke jeg har tilgang til.
Som du ser av tråden du viser til, så må du ha diverse mikrometere osv.
Skifte av innmat er en annen sak, det har jeg akkurat gjort og det er relativt enkelt.
Erik
Posted: 11 Dec 2008, 22:52
by Kolbotn
Har du noen erfaring med å handle fra Zoom? med tanke på shipping osv?